Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

YOGAUTMANING Dag 30 – Andas!

josefine bengtsson

N A M A S T E! WOW, 30 av 31 dagar. OMG – tiden går alldeles för fort. Shit va ni är GRYMMA. Helt otroligt att ni gett er själva all denna yoga, delat och att peppar varandra. SÅ FANTASTISKT VACKERT.

 

Vi fortsätter även idag som de två föregående dagarna. Vad behöver din kropp just nu? Hur ser din sekvens ut idag? Utforska om det fungerar bäst för dig: att planera innan vilka övningar du ska göra eller at gå på FLOW under tiden. Inget är rätt och inget är fel här. För mig personligen blir det ofta en blandning av planering och flow. Jag känner efter innan ungefär vad jag behöver men sedan under yoga-stundens gång försöker jag vara in-lyssnande och byta spår om det behövs. Ge plats åt det som dyker upp. Kanske från Yin till Yang, Yang till Yin eller Meditation.

 

Idag är mitt förslag att du ger ditt andetag extra uppmärksamhet. Oavsett om din sekvens är flowig, lugn eller en blandning av de båda, var uppmärksam på hur du andas. Vad händer med andetaget i uppvärmningen, balansen, avslappningen, meditationen, yinyoga positionen? Därifrån kan vi verkligen få veta hur vår kropp reagerar på de olika övningarna och även märka när våra tankar är någon helt annan stans.

 

För inspiration, kommer här igen alla övningar som vi gjort under månaden:

UPPVÄRMNING (3 min)

Gör antingen tre stycken Solhälsningar eller tre minuter av Shaking för att få igång kroppen.

Del 1: AKTIV YOGA (5 min)

Stanna gärna i ca fem andetag per position. Börja i Tadasana och kliv tillbaka med ena foten till ett Högt utfallandas ut och landa i Krigare 2Gör sen samma sak på andra sidan. Kom tillbaka till Tadasana och för vikten till ena foten, andas in och gör Trädet, Krigare 3 och/eller Dansaren. Gör sen samma sak på andra sidan. 

Hoppa med fötterna mattbritt isär, andas ut och böj knäna ner till en Squat för att sen andas in och ta dig an Kråkan. Ställ dig därefter på knä och andas ut ner i Kamelen eller lägg dig ner och andas in upp i Halvbryggan.

Sätt dig därefter på knä, andas in och kom upp i  ett halv eller helt Huvudstående (om du vill).

yogautmaning yogasekvens josefine-1

Del 2: ANDNING (3 min)

Inta en meditationsställning och välj en av andningsövningarna som du utför i ca 3 min.

Lugnande: Sama vrittiSitaliSerenity breathVäster närborrsandningNadi Shodhana

Aktiverande: Höger näsborrsandningKapalabhati

Del 3: YINYOGA, MEDITATION, SAVASANA (5 min)

Känn efter vad kroppen behöver och välj en övning.

Höfter: Dragon poseSleeping swanSaddle poseBananasanaHappy baby

Överkropp: SphinxSealShouldersTwisted rootsButterflyCatarpillar

Vila & meditation: Vikariat karaniChilds posePentacleAnapana meditation, Savasana

yogautmaning yogasekvens josefine-2

Nåååå – lyckades du vara närvarande med andetaget? Hur kändes det? Vad gjorde du under din kvart idag?

 

Det verkar tyvärr inte funka att kommentera detta inlägg heller :-(. Vet inte vad som hänt men Metromode hjälper mig snart. Sålänge kommentera gärna HÄR.

 

MASSA KÄRLEK till er. Åhhhhh kommer sakna detta!

 

Kommentarer är avstängda för detta inlägg.

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand