Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Yogautmaning Dag 17 – Nadi Shodhana

yogautmaning nadi shodana josefine bengsson

NAMASTE och välkommen till sista dagen av andningsdelen i vår yogautmaning!

 

Dagen till ära ska vi göra växelvis andning (Anuloma Viloma eller Nadi Shodhana). Jag vet att många av er redan provat på den och gillar den! Det är en uråldrig teknik som förekommer inom nästan alla yogaformer. Tekniken innebär att du andas varannan gång med höger näsborre och varannan gång med vänster.

 

Andningen sägs skapa bättre kommunikation mellan våra hjärnhalvor, vilket i sin tur lugnar sinnet, gör oss fokuserade och mer kreativa. Det är också ett helt magiskt sätt att få fokus. Nästan för bra för att vara sant!

 

Gör så här

  1. Ställ din timer så att den plingar var 5e minut.
  2. Värm upp kroppen med shaking eller solhälsningar.
  3. Inta sen en bekväm sittande position.
  4. Ta några djupa andetag och slappna av.

yogautmaning nadi shodana josefine bengsson

5. Lyft upp höger hand, placera pek- och långfingret mellan ögonbrynen och håll tummen ovanför höger näsborre och ringfingret ovanför vänster näsborre.

yogautmaning nadi shodana josefine bengsson

6. Andas in och stäng sedan höger näsborre med tummen samtidigt som du andas ut genom vänster näsborre.

yogautmaning nadi shodana josefine bengsson

7. Andas in genom vänster näsborre, stäng den sedan med ringfingret samtidigt som du släpper tummen och andas ut genom höger näsborre. Andas in genom höger näsborre (detta är en runda).

8. Fortsätt så i 5 minuter. Avsluta givetvis om du blir yr eller om det blir obekvämt.

9. När timern plingar, låt andetaget vara som det vill under 5 minuter av Anapana meditation.

 

Hur kändes det för dig idag? Dela med er. Å fortsätt peppa varandra, det är sååå fantastiskt. <3

#josefinesyogautmaning

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
160kommentarer
  • Är inne i en liten svacka och har svårt att prioritera de här andningsövningarna. För mig var det lättare med flow övningarna. Steg upp lite tidigare och gjorde det men andningsövningarna funkar inte riktigt på samma sätt. Även om jag gjort det så har det inte blivit fokuserat. Blir lite irriterad på mig själv att jag inte är lika noga och ”duktig” som i början av utmaningen men vill inte att utmaningen skall kännas som ett stressmoment… Det gäller att hitta balansen.

    Stina Gustafsson 2016-10-18 14:00:39
    Svara
  • Underbar övning med att skapa magiskt fokus! En fundering – jag böjer mitt ringfinger för att kunna stänga vänster näsborre. Ser inte ut som att du gör så på bilden Josefin. Eftersom jag känner att jag får effekt så tänker jag mig att det inte spelar någon roll. Kram till er alla!

    Jenny 2016-10-18 06:12:45
    Svara
  • Den här känns alltid lite ”flummig” ?men jag håller helt med om att man får bra fokus av den! Skön känsla av att landa efter en intensiv helg…. ??

    Sara Alexandersson 2016-10-18 00:34:18
    Svara
  • Nuuu, äntligen har jag fått till MIN tid? Dessa andningsövningar är verkligen sköna?? Nu blev det lite solhälsningar och sedan nadi shodhana och till avslut en stunds meditation. Det var precis vad jag behövde som avslutning på en överhektisk dag, underbart, dessa andningar, skapar ett lugn hos mej? Nu blir det godnatt❤️?? Kram Jane

    Jane 2016-10-18 00:00:37
    Svara
    • Svar på Janes kommentar.

      Kramar Jane, min mamma har samma fina namn så tänker på henne när jag ser dina texter ❤️ Härligt att du fått njuta ??

      Jessica Karlsson 2016-10-18 09:48:49
      Svara
  • Åh, en av de få andningstekniker jag faktiskt behärskar hjälpligt. Denna tycker jag funkar superbra för att bli fokuserad, vilket jag behöver typ hela dagen så inte tankarna springer runt som yra hönor.

    Nellie Rolf 2016-10-17 23:43:39 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
  • Denna näsborre andning och även de föregående med enbart vänster/höger näsborre är de andningsmetoder jag testat tidigare ?
    Jag andades imorse och det kändes skönt, men fortfarande hade jag svårt med utandning. Som jag nämnt tidigare tar luften lixom slut.
    Jag nämnde detta för min mormor nu på kvällen när vi träffades. Vi andades denna övning i fem minuter, då sa hon att det kunde bero på att jag andas för snabbt.
    Detta har inte slagit mig tidigare. Jag tänkte; Kan man verkligen andas för snabbt? Hur då?
    Men jo! Jag testade att andas mycket långsammare och plötsligt upptäckte jag att andetagen blev längre och jag mer fokuserad/lugn. Men det var en riktigt utmaning för sinnet att andas sakta, märktes att jag inte gjort så tidigare. Jag är så glad att jag förstått detta för det betyder att jag nu kan jobba på att faktiskt andas ”på riktigt” under mina meditationer!

    Detta är iallafall dagens hypotes kring min andning ???

    Minna 2016-10-17 22:42:52 http://mittkokoshjarta.se
    Svara
  • Börjar se ljuset i förkylningstunneln. Att göra andningsövningar kändes fortfarande helt omöjligt. Men det blev ändå en bra stund på mattan med lite mjuka stretchövningar. Värmde upp höfter, la mig i plogen (som tillfälligt fick nästäppan att släppa, ville ju bara ploga resten av kvällen haha!) och gjorde även några tvistar etc. Känns som jag kommit av mig lite men hoppas att yogan ska bli bästa sättet att ta mig tillbaka efter förkylningen. Känns verkligen som min kropp vänligt behöver mjukas upp efter flera dagar av sängliggande.
    Har förresten bästa musiktipset (gillade ju när ni delade Bon Iver här). Moby har ett album från i år som heter Long Ambients1 calm.sleep. Bara ljudvågor som rullar fram och tillbaka. Tror den kan vara härlig till kommande veckas yoga!

    Klara 2016-10-17 22:39:58
    Svara
  • Åååhhhh, älskar den här andningen!!! Tack för att den kom med. Den är så skön, jag håller fokus och den får mig att bli blank i skallen. Älskar att sätta fingrarna vid tredje ögat och känna kraften där. En favvo helt klart. Kram till er alla!!! Jag börjar äntligen bli frisk och kan andas igen! Kram igen!! ???
    @yogini.elena

    Elena 2016-10-17 21:33:41
    Svara
  • Allergibehandlingsdag igen. Har börjat frysa väldgt mycket de här dagarna så idag gjorde jag meditationen framför en brasa i kakelugnen. Får inte värma upp kroppen med fysisk aktivitet så jag körde först andning i höger näsborre, sedan i vänster innan jag körde växelvis och avslutade med anapana. Hittade ett sådant lugn när jag samtidigt tittade in i elden. Det är något så fascinerande med både eld och vatten tycker jag. Det var mycket lättare att hålla tankarna i schack.

    När jag går på allergibehandlingen får jag blåsa i en PEFmätare före och efter jag fått min spruta för att upptaäcka eventuell påverkan på andningen innan jag går hem. De senaste två veckorna har mina blåsvärden förbättrats med 50-70 enheter. Mina värden har legat på samma sedan jag började min första behandling för åtta år sedan. Den enda förklaringen jag kan hitta är yogan. Det är det enda som ändrats. Så himla häftigt. En astmatiker som under ett astmaanfall blåser i en mätare före och efter att personen använder inhalator är motsvarande stor. Det känns så bra. Inte konstigt att kroppen känns bättre än på väldigt länge.

    En teknisk fråga, går det att få någon notis på något vis när det kommer svar på kommentarer? Jag är hopplös med teknik och tänker att jag kanske har missat något.

    Malin /@nilamyoga 2016-10-17 21:18:39
    Svara
  • Började dagen med de här sköna övningarna. Kände mig dock riktigt trött i kroppen i morse och tog lite extra lång sovmorgon innan jag tog mig upp, men efter yoga och en god frukost var det dags att ta sig an måndagen. Känns som en helt okej start på veckan. Ikväll körde jag ett Hot Yoga pass där vi bytte ut solhälsningarna mot månhälsningar. Detta var helt nytt för mig och det skulle vara kul om du skrev om månhälsningar här i bloggen Josefine!

    Sanna 2016-10-17 21:03:00
    Svara
  • Ryggen kändes helt okej idag efter gårdagens trapp-tur, fast aningens öm såklart!? Men det funkade fint att köra lite rehabträning för rygg (har haft problem med en låsning) och skulderblad, som jag är lite svaga i.
    Avslutade med shaking, Nadi Shodhana och Savasana. Hade lite svårt att koppla av och tankarna ville verkligen inte ge sig iväg. Men så är det ibland, känslan i kroppen är skön så här efteråt så då är jag nöjd!??

    Sandra 2016-10-17 20:52:20
    Svara
  • Whoah det känns jätte fint, jag ser fram emot varje morgon att börja med meditation och en ny typ av andningsövning. Och det är inte perfekt, inte alls:) tusen tankarna kommer förbi och då försöker jag att komma tillbaka till andnigen och sen kommer allt igen. Men det är så precis i livet. Man lära sig på väg, utvecklar och leker med det och det gör allt jäkla skönt! Trevlig måndag alla.

    Gabriela 2016-10-17 20:25:09
    Svara
  • Jag vet inte hur många gånger jag försökt göra den här övningen idag men jag har haft så svårt att andas genom höger näsborre. Tänkte att det borde ge med sig efter ett tag, jag är ju inte förkyld eller så, men det ville verkligen inte. Jag fick nästan panik för att jag inte fick någon luft så det var liksom ingen idé. Förrän nu på kvällen. Då släppte allt och jag fick min meditationsstund:) Mycket bättre fokus än igår.
    Det är verkligen häftigt vad andningen kan göra i kroppen och hur många olika sätt man kan påverka den på.

    T 2016-10-17 20:20:34
    Svara
  • Jag är helt kär i dessa andningsövningar och smått okontaktbar här hemma ❤️? Så fascinerad av andetaget(som mest känts som något jobbigt/krävande förut) kropp, sinne och framförallt.. Vilken effekt man kan få av att göra det lilla. Jag tror vändningen för mig, från strävan till att ta emot, kom natten då jag var vaken. Så tack för den magiska stunden! Små stunder av stillhet men så stora känslor, aha upplevelser, som kommer att förändra hela synen på livet och sättet vi lever ?? Känna efter hur vi har det just nu, ett utgångsläge, acceptera, och tillåta att allt har en början.. Det finns ju heller inget mål egentligen utan gå i peace och njut av resan ❤️ Jag har lärt mig om dagens övning att man kan välja att ha två fingrar i pannan, för lugn, eller samma två fingrar mot den mjuka delen under tummen, för energi. Jag kände att andas ur en näsborre under en längre tid gjorde att jag ville ha mer luft, blev ofokuserad. Så för mig kan jag sitta längre, gärna 11 min för en effekt som följer under dagen, om jag gör växelvis andning och väljer min placering av fingrarna efter mitt behov ?? Lät det helt flummigt? Vill avsluta dessa andningsövningsdagar med STOR tacksamhet, kroppen hälsar! Min nacke som jag skadade för ett år sedan har fått magisk återhämtning ❤️ NOTE TO SELF.. Relax, it’s allready there.. Vi har allt vi behöver inom oss, tillåt det att komma. Kroppen är fantastisk, den talar alltid sanning, lyssna till den och ge den utrymme att helas. NJUT. ?? Kärlek alla och massa kramar!! ?❤️?

    Jessica Karlsson 2016-10-17 19:36:35
    Svara
  • Den här övningen lärde jag mig när jag var på Bali och det var nog då som jag började inse vad pranayama kan göra för en och med ens yogapraktik, mitt andetag flöt plötsligt med kroppen under mina yogapass på ett mkt naturligare sätt och jag kunde leda min andning till ställen där jag kände mig stel eller stängd. Med andra ord älskar jag den!! ? Hoppas ni får en fin kväll allihopa!??

    Susanna 2016-10-17 19:35:11
    Svara
  • Älskar Nadi shodana!! Brukar göra den när jag behöver extra energi och fokus eller bara behöver landa i mig själv. Den är bra till så mycket och funkar jämt! ? Gjorde den efter min shaking idag och tänkte att jag ska göra den igen på min rast på jobbet. Ha en fortsatt fin måndag alla fina ?

    Thilda 2016-10-17 18:42:52
    Svara
  • Hej! Den här övningen gjorde inget särskilt med mig idag. Lite trist, men jag ska testa den igen en annan dag. Så är det bara ibland. Jag hade ändå en underbar yogastund! Tack för idag! Kram allihopa! ??

    Emma K 2016-10-17 17:30:00
    Svara
  • Underbart…skönt…lugnande…fokuserande…..härligt….
    Mysig måndag kära yoginis

    Karin O 2016-10-17 17:17:50
    Svara
  • Jag brukar också använda molnen ☺ Tack snälla hoppas du haft en bra dag!

    Maria Gelderman 2016-10-17 17:06:17
    Svara
  • TDen här känner jag igen! Den har jag lärt mig på TT. Brukar hjälpa mig kunna andas lite jämnare i båda näsborrarna. 🙂

    Lägger till den innan min asana praktik idag. Tack!

    Cecilia 2016-10-17 16:54:51 http://www.instagram.com/ccyogastory
    Svara
  • Hej! Det kändes bra idag. Jag har gjort den här övningen förut kan dock inte komma ihåg vart och när. Jag blev varm i kroppen och det var jätteskönt att sitta de fem minuterna efter övningen. Jag tänkte nästan inte alls bara på en grej som var yoga relaterat, annars brukar jag ha tänkt på flera olika saker. Nu hade jag inte mer tid och det var lite tråkigt. Ska absolut forsätta med dessa övningar som har gjort det mycket lättare för mig. När jag försökt hemma innan har jag antingen gett upp eller somnat. Känner mig tacksam ❤

    Maria Gelderman 2016-10-17 16:43:25
    Svara
  • Hade missat att man skulle kommentera här med, då jag är mest på instagram :/ Hoppas att det är ok, att man hoppar på med kommentarerna nu. Och att man kan vara med och tävla sedan ändå!

    Tess-Angelica 2016-10-17 15:46:30
    Svara
  • Ja! Denna är verkligen en favorit för mig! I början när jag gjorde den blev jag ofta yr, men inte längre. Den är väldigt bra att göra några varv för mig för att hitta fokus innan meditation! ?

    Tess-Angelica Oldelius 2016-10-17 15:44:09
    Svara
  • Ahhh, kan inte beskriva med ord vilken kärlek jag har till denna övningen! 😀 Känslan, effekten och välmåendet som man känner efteråt. Det är MAGI! Jag som har väldigt aktivt sinne (går på högvarv mer än det borde..) använder jag mig utav denna teknik för att stilla sinnet och komma tillbaka ner i kroppen framförallt innan läggdags. Den gör susen. Ha en underbar måndag alla fina där ute. Och HEJA, 17 dagar utav aktiv yoga/meditation. Vi är grymma <3

    Victoria 2016-10-17 14:16:30
    Svara
  • Hej alla fina yogisar ?
    Under de senaste dagarnas andningsövningarna har jag suttit med extremt mycket ångest. Det är nästan två v sen jag slutade helt med min antidepressiva medicin. Det är rent fysiskt svårt att sitta kvar i andning o meditation eftersom kroppen mår dåligt av utsättningssymptomen. I andningen och meditationen känner jag verkligen vilket stresspåslag som pågår i min kropp och också till viss del i min hjärna. Men jag har upptäckt något så fint. Jag sitter kvar trots att kroppen skriker (o hjärnan o tankar far) att jag ska springa, slå eller skrika. Sitter kvar o hittar mitt i allt det här stundtals något jag tror är själen, om det finns någon sådan så är min envis, tålmodig och visar sig små små stunder. Hundradels sekunder.
    Så nytt för mig. Eller nygammalt, för på nåt vis känner jag igen den där själen ?
    Låter det flummigt?
    Kram på er ❤️❤️

    Coachingmedanna 2016-10-17 11:21:04
    Svara
  • Jag har varit borta, där min farmor bodde förut, och där finns ingen mobiltäckning (men vansinnigt fina fjäll och fin natur!) så jag har inte kunnat vara med de sista dagarna! Jag hoppas det går bra att bara hoppa in igen. Jag tycker om nadi shodana så det ska bli skönt att sätta mig ner idag 🙂

    Gina 2016-10-17 10:56:21
    Svara
  • Jag måste vara ärlig, måndagar är inte min favoritdag. Det har till och med gått så långt att jag börjar få måndagsångest redan på söndag förmiddag, vilket egentligen är konstigt för jag både gillar mitt jobb och jobbar även ofta helger men men- ångesten inför måndagen är extrem. Sovit dåligt inatt och vaknade med en viss panikkänsla i kroppen. Gjorde min dagliga morgonyoga med solhälsningar och sedan dagens andningsövning och mådde lite bättre. Loggar in och ser era kommentarer och känner ett enormt stöd från er allihop, känner en gemenskap och närvaro som gör att den där panikkänslan sakta tränger sig bort. Småler när jag läser om Tove och fåret Shaun och ler igenkännande av Siiris inlägg. Fantastiskt att läsa detta och tack allihopa! För det är ju inte särskilt farligt med måndagar (önskar att jag vore en sådan person som såg måndagar som världens bästa dag för en ny start och nya utmaningar inför veckan och jag jobbar verkligen på det!). Nu ska jag iväg och ha kvällsjour och ikväll blir det lite mer yoga och mer växelandning för att lugna sinnet! Hoppas att ni alla får en magisk måndag- jag tänker göra min så bra som det bara går!!

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-17 10:24:32 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara
  • Gomorron! ❤
    Underbar start idag! ? 5 min solhälsningar (länge sen sist tyvärr! ) 5 min växelandning (tät höger näsborre så lite mer fokus krävdes) och 20 min Anapana. Så skönt!
    Kanske är det fullmånen men vi har sovit dåligt både jag och dottern. Jag skulle ha gått till sjukgymnasten föe att få stötvågsbehandling i ljumsken men jag avbokade den faktiskt. Det gjorde så ont sist och kanske finns det en annan väg att bli av med smärtan.
    Nu några timmars lugn och sedan medicinsk yoga! ?❤?
    Ha en fantastisk dag! ?

    Hanna L 2016-10-17 08:23:23
    Svara
  • Morning! Körde så tidigt att denna inte fanns uppe, men men, det fanns flera andra bra att ta från. Märker att jag har lite svårt att inte börja tänka på massa grejer så här innan jobbet startar en jobbdag – barnens vinterkläder, bilen/cykeln till jobbet osv… ? Bara en reflektion!

    Anna-Klara 2016-10-17 08:03:23
    Svara
  • Jaaaa denna gillar jag! Den känns så skönt för hela kroppen tycker jag!
    Först var det väldigt svårt att fokusera idag då jag först innan jag klev in på mattan, slog i tån sådär jätteont ? och sedan hade fåret Shaun i bakgrunden… men sen gick det jättebra och jag tog till mig det tipset någon hade här om att blåsa bort känslor eller tankar man inte vill ha med sig på moln och det var så mysigt ?
    Och katten kom såklart och kurade ner sig hos mig!
    Hoppas det går bra för er alla idag! ? och om det inte gör det, då kommer det en ny dag! Kom ihåg det ? kram på er!

    Tove Blomsten (@yogatove) 2016-10-17 07:46:01
    Svara
  • God morgon! idag började jag med lite solhälsningar, kände verkligen att min kropp behövde det. 5 minuter gick alldeles för fort och jag skulle vilja ha gjort ett längre pass, , men tiden fanns helt enkelt inte innan jobbet. Jag fortsatte med dagens andningövning. Jag har gjort denna några gånger tidigare. Den ger en skön känsla! Jag var lite täppt i höger näsborre även idag när jag vaknade vilket gjorde att den sidan inte kändes fullt så enkel. Jag kände att jag hade lite svårt att fokusera idag, tankarna irrade runt. Hade lite lättare att fokusera i Anapana meditationen. Skönt att ha gjort yogan redan innan jobbet idag. Tycker egentligen att det är allra skönast att göra detta på morgonen om jag kan, så ska verkligen försöka att stiga upp lite tidigare och se om jag kan hinna med det innan jobbet.
    Ha en härlig måndag!??

    Rebecka Johansson 2016-10-17 07:33:41
    Svara
  • God morgon! ?
    Denna morgon vaknade jag redan kl 5 och lyckades inte somna om. Jag började i vanlig ordning med solhälsningar vilket jag tycker är det absolut härligaste sättet att börja på.
    Jag har trött kropp med träningsverk från gårdagens strong flow, vilket resulterade i en väldigt trött arm i andningsövningen ?. Kanske inte det man skulle ha fokuserat på men det höll mig vaken och i nuet i vilket fall.
    Meditationen kändes svårare idag. Hade svårt att hålla mig stilla och tankarna ville flyga. Jag fick återkomma till sat-nam-sat-nam för att hålla mig i nuet.
    Hur sprätig jag än må ha varit denna morgon känns det ändå såååå skönt att få börja på detta viset, istället för att bara rusa in i dagen.
    Jag kommer idag ta det som ett fokus för dagen – att sträva till att stanna i nuet. Det som kommer sen får komma sen.
    Happy Monday! ?

    Siiri 2016-10-17 07:01:39
    Svara
  • Den här övningen älskar jag!
    Ligger i sängen och vaknade för en liten stund sedan. Nu ska jag kliva upp, tända ljus, skölja ansiktet med kallt vatten och dricka mina två glas av frisk kallt vatten. Sedan blir det solhälsningen, den första delens övningar med huvudstående – JAG KOM UPP IGÅR ‼️ Min man stod bredvid som stöd ? – Det blir ca 30 minuter nu. Inkl avslutning med denna andningsövning!
    På Insta kan ni gärna följa mig! Jag är en sådan där nyfiken prick så jag följer tillbaka med glädje! Det är ett roligt sätt att peppa varandra och ha kul ihop. Välkommen! (katrin.northen)
    ✨????☀️

    Katrin Nörthen 2016-10-17 06:50:20
    Svara
  • God morgon! Känns underbart att må bättre igen 🙂 Lite snorig fortfarande och tung i huvudet men förkylningen är på väg bort. Jippi!!! Dagens andningsövning lärde jag mig när jag tog Ulrika Norbergs meditationskurs, den är sååå bra. Fokus hamnar automatiskt på andningen, svårt att göra något annat haha. I like it <3 Tackar för att mitt allmäntillstånd är bättre idag så att jag klarade av denna övning. Må gott alla och ha en bra måndag! Kraaam till dig Josefine och ALLA er andra <3

    Mia Haglöf 2016-10-17 06:48:45
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand