Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 27 STÅENDE MEDITATION

Josefine bengtssonKära ni! Varmt välkomna till nästsistadagen av vår 4 veckors meditationsutmaning. JÖSSES, vad tiden flyger fram. I denna övning ska vi stå upp i stillhet och meditera. Vi ska dock inte stå i en spänd yogavariant, som Berget (Tadasana), utan göra motsatsen – försöka slappna av så mycket som möjligt i kroppen.

 

Att stå upp och meditera gör mig alltid väldigt medveten om mina ”omedvetna” spänningar i kroppen och den medvetenheten brukar i sin tur göra att jag lättare kan släppa spänningarna. Men ha tålamod – att släppa spänningarna är inte din uppgift i denna meditationen. Din uppgift är att vara med det som är, observera hur kroppen känns i denna stående position. Var flödar energin? Var sitter spänningarna? Hur är andetaget?

 

Gör så här

  1. Sätt timern på 15 minuter.
  2. Ställ dig upprätt men avslappnat och placera fötterna ungefär höftbrett isär.
  3. Pressa ner fötternas fyra hörn i mattan och fördela vikten jämnt för att hitta stabilitet. Prova gärna att föra vikten i alla olika riktningar, för att hitta en jämvikt i mitten.
  4. Ha lätt böjda knän för att kunna slappna av i rumpan och höfterna.
  5. Låt magen falla ut och bli som en ballong. Här är det viktigt att du aktivt försöker slappna av i magen eftersom det är ett ställe i kroppen som många av oss (av olika anledningar) går runt och håller in.
  6. För axlarna neråt. Armar och händer ska bara hänga ner längs sidan av kroppen.
  7. Slappna av i ansiktet. Låt underkäken falla neråt. Försök verkligen att släppa detta område genom att öppna munnen så att det blir ett mellanrum mellan tänder och läppar.
  8. Ta ett par djupa andetag och låt andningen vara naturlig.
  9. Låt sedan meditationen börja. Stå i positionen med uppmärksamheten vilandes i kroppen. Notera när tankarna skriker att det är för ”jobbigt” att stå upp, men försök att stå kvar lite längre än vad ditt ”sinne” vill. Gå förbi de där tankarna och se vad som händer, kanske är det något som lättar.
  10. När klockan ringer (eller tidigare om det blir för mycket), lägg dig en stund i Savasana.

 

Hur kändes det? Nyfiken på att höra, dela som vanligt gärna här eller på insta.

 

KRAMAR i mängder

 

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 26 SJUNG AUM

Nu ska vi sjunga! Välkommen till dag 26 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Idag ska vi fortsätta där vi slutade igår dvs med en Mantra-meditation där vi upprepar ett ord eller en fras för att hitta koncentration. Vi kommer att använda samma mantra som igår (AUM) men istället för att göra det i tystnad kommer vi idag sjunga ut det. Göra ett ljud som även sägs aktivera vårt 6e chakra (anja chakra).

 

När du mentalt upprepar ditt mantra “AUM – AUM – AUM”, och andra tankar tränger sig på så släpp dem bara, gå inte in i dem.

 

Gör så här

  1. Hitta en plats där du får vara ifred och inte stör någon annan.
  2. Ladda ner ljudet av AUM – HÄR.
  3. Inta en bekväm position
  4. Sätt din timer på 15 min
  5. Blunda, slappna av i kroppen & låt andetaget vara naturligt
  6. Låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan.
  7. Ditt mantra är ordet “AUM” (eller vad du själv väljer för ord). Sjöng högtdetta ord om och om igen. Låt det vibrera i hjärtat.
  8. När du mentalt upprepar ditt mantra “AUM – AUM – AUM”, och andra tankar tränger sig på så släpp dem bara, gå inte in i dem.

 

Berätta, berätta hur det kändes! Om du gjorde gårdagens meditation – vilken diggade du mest?

 

#junemeditationchallenge

 

KRAMAR

 

 

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 25 MENTALT AUM

HELLO BÄSTA! Välkommen till dag 25 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Idag ska vi göra en meditation jag fick av en Indisk-man för flera år sen när jag var stressad och skadad. Han menade att det var det bästa sättet att hitta läkning, frid & lugn. Vi ska utföra en så kallad Mantra-meditation vilket är en teknik där vi upprepar ett ord eller en fras för att hitta koncentration. När tankarna fladdrar iväg någon annanstans (vilket de kommer göra) så för vi uppmärksamheten tillbaka till ordet eller frasen.

 

Mantrat vi ska använda idag är ett klassiskt mantra – AUM (OM). Men har du ett favvo mantra, go ahead! När du mentalt upprepar ditt mantra exempelvis “AUM – AUM – AUM”, och andra tankar tränger sig på så släpp dem bara, försök att inte gå inte in i dem.

 

Gör så här

  1. Inta en bekväm position
  2. Sätt din timer på 15 min
  3. Blunda, slappna av i kroppen & låt andetaget vara naturligt
  4. Låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan.
  5. Ditt mantra är ordet “AUM” (eller vad du själv väljer för ord). Upprepa mentaltdetta ord om och om igen utan att du rör dina läppar eller tunga.
  6. När du mentalt upprepar ditt mantra “AUM – AUM – AUM”, och andra tankar tränger sig på så släpp dem bara, gå inte in i dem.

 

Hur kändes det? Dela dela dela. #junemeditationschallenge. Glöm inte alla finfina vinster för er som tar er hela vägen ;-).

 

MASSA KÄRLEK

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!