Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 27 STÅENDE MEDITATION

Josefine bengtssonKära ni! Varmt välkomna till nästsistadagen av vår 4 veckors meditationsutmaning. JÖSSES, vad tiden flyger fram. I denna övning ska vi stå upp i stillhet och meditera. Vi ska dock inte stå i en spänd yogavariant, som Berget (Tadasana), utan göra motsatsen – försöka slappna av så mycket som möjligt i kroppen.

 

Att stå upp och meditera gör mig alltid väldigt medveten om mina ”omedvetna” spänningar i kroppen och den medvetenheten brukar i sin tur göra att jag lättare kan släppa spänningarna. Men ha tålamod – att släppa spänningarna är inte din uppgift i denna meditationen. Din uppgift är att vara med det som är, observera hur kroppen känns i denna stående position. Var flödar energin? Var sitter spänningarna? Hur är andetaget?

 

Gör så här

  1. Sätt timern på 15 minuter.
  2. Ställ dig upprätt men avslappnat och placera fötterna ungefär höftbrett isär.
  3. Pressa ner fötternas fyra hörn i mattan och fördela vikten jämnt för att hitta stabilitet. Prova gärna att föra vikten i alla olika riktningar, för att hitta en jämvikt i mitten.
  4. Ha lätt böjda knän för att kunna slappna av i rumpan och höfterna.
  5. Låt magen falla ut och bli som en ballong. Här är det viktigt att du aktivt försöker slappna av i magen eftersom det är ett ställe i kroppen som många av oss (av olika anledningar) går runt och håller in.
  6. För axlarna neråt. Armar och händer ska bara hänga ner längs sidan av kroppen.
  7. Slappna av i ansiktet. Låt underkäken falla neråt. Försök verkligen att släppa detta område genom att öppna munnen så att det blir ett mellanrum mellan tänder och läppar.
  8. Ta ett par djupa andetag och låt andningen vara naturlig.
  9. Låt sedan meditationen börja. Stå i positionen med uppmärksamheten vilandes i kroppen. Notera när tankarna skriker att det är för ”jobbigt” att stå upp, men försök att stå kvar lite längre än vad ditt ”sinne” vill. Gå förbi de där tankarna och se vad som händer, kanske är det något som lättar.
  10. När klockan ringer (eller tidigare om det blir för mycket), lägg dig en stund i Savasana.

 

Hur kändes det? Nyfiken på att höra, dela som vanligt gärna här eller på insta.

 

KRAMAR i mängder

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • Den här övningen tyckte jag om, kände mig väldigt lugn och fokuserad efteråt!

    Jag var lite skakig ett tag och var på väg att lägga mig ner men vips så hade det ändå gått 15 minuter.
    Jag blev väldigt medveten om vad snabbt tankarna kan vandra iväg utan att man tänker på det, kom på flera gånger hur magen kändes spänd och då var jag någon annanstans i tankarna.

    Var så skönt att slappna av i magen igen och där höll jag sedan fokuset större delen av tiden 🙂

    Jannice Skoglund 2018-07-01 07:55:45 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Oj vilken dag.. Har i princip rest hela dagen. På väg sen typ 9 i morse och hemma 19! Har såå mycket som behöver ventileras och tas hand om men det jag kan och orkar säga nu är att oj vad jag är glad att ni finns! Liten motvikt till allt motstånd jag möter nu, tack ❤ Skulle till att meditera vid ringmuren och havet i Visby innan båten gick, men då gick inte internet att använda och således inga instruktioner. Kände att jag behövde mer stöd idag än rubriken och skummet av instruktioner jag skummade förbi i morse. Satte mig då ner på en sten vid havet i stället för att meditera på horisonten men det dröjde inte länge innan mina ben var täckta med typ 20+ st. flugor där i fisklukten. Gick och la mig i en hängmatta, men blev strax vaksam på klockan och hur farligt det är för mig med ”det är maaaassa tid kvar, jag hinner…” så bestämde mig för att gå dit i god tid i stället (wow). Ledsen i stort sen jag kom hem. För trött för stående så gav mig på mental aum i 15 min nyss. Bara det att tankarna totalt flög in i mina bekymmer flera gånger och nog större delen av tiden. Skönt att vara hemma. Jobbigt att vara ”hemma”. Hoppas kunna meditera mera i morgon 🙏💜

    Emma 2018-06-30 23:08:40 https://www.instagram.com/ikameranmin
    Svara
  • Flyttat hela bohaget idag, så trött i kroppen. Men ändå en härlig känsla att stå & slappna av utan att tänka att man borde sträcka på sig, utan vila ståendes. Blundade ibland & tittade ibland. Tyckte det kändes bra. Avslutade med lite lektid & solhälsningar när framför allt fötterna blev för trötta.

    Karro 2018-06-30 21:19:57
    Svara
  • Gjorde dagens övning precis när jag vaknat imorse. Underbart sätt att starta dagen på♡ Kände att jag hade en del spänningar men jag observerade och kände. Upplevde att det var tungt i vissa delar av kroppen, och lätt / spänningsfritt i andra delar. Kändes skönt att bara observera, ta in det och låta det vara. Avslutade med en stund i Savasana (som jag ju älskar!) och det var magi.

    Frida 2018-06-30 20:19:30 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Näst sista dagen, det har gått så fort!! Tack Josefine för en helt underbar meditations utmaning. Men också ett stort tack till alla som har varit med i utmaningen både här och på instagram. ❤️

    Stina 2018-06-30 12:15:36
    Svara
  • I början log jag, som att jag blev glad att få hälsa på kroppen. Jag hade först svårt att stå helt stilla, stod liksom och vaggade. Sedan blev jag trött. Huvudet kändes tungt, hjärnan kändes degig. Nacken kändes stel och trött av att bära det där tunga och degiga. Axlarna hade svårt att släppa taget och falla ner. Ländryggen kändes som betong. Magen ville gå så långt fram att svanken följde efter. Ben och fötter kändes ganska nöjda med att få stå, som att de fick göra vad de är till för. Just nu känner jag mig trött, lite ledsen. Jag ska gå ut och låta solen skina på mig.

    Josefine 2018-06-30 12:12:38
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!