Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

  — Dag 10 — YOGA, REFLEKTERA & DELA — Hur uttrycker du din sanning till andra?

Hello lovlies! Varmt välkommen till dag 10 i vår 14 dagars utmaning i att Yoga, Reflektera och Dela. Herre gud vad tiden går fort. <3

 

Steg 1. YOGA

Nu ska vi ta oss vidare till sekvensen och äntligen får du vara ett barn igen – ligga på rygg och leka! Det glada barnet är en skön position som öppnar upp ljumskar och höfter. Den sägs även lugna sinnet samt lindra stress och trötthet i kroppen.

 

Gör så här

  1. Värm som vanligt upp kroppen med shaken och lektiden! Njut sen av rörelserna i framåtfällning, katt & ko, nedåtgående hunden, squaten och eventuellt kråkan, bordet, båten & bryggan.
  2. Efter sista bryggan, lägg dig på rygg och för knäna mot bröstet.
  3. Sära rejält på knän och fötter. För armarna till insidan av benen och ta tag med händerna om utsidan av fötterna.
  4. Se till så att hela ryggraden, nacken och svanskotan är nere i marken. Om det inte går, ta tag längre ner på benen eller lägg en kudde under rumpan.
  5. Slappna av i kroppen och låt andetaget komma hela vägen ner i magen. Om du vill andas gärna djupa andetag in och ut genom munnen.
  6. När du fått tillräckligt, sträck ut benen och lägga dig ner på rygg en stund. Gå sedan vidare till steg 2.

 

Steg 2. REFLEKTION

Hittills har vi blickat mycket inåt, hittat vår sanning när det kommer till olika teman och frågor. Nu är min fråga:

Hur uttrycker du din sanning till andra?

 

Kanske vet du exakt hur du vill leva, vad du står för i olika situationer och relationer men du behåller det inom dig. Du vågar inte visa det som finns där inne.

 

Kanske är det lätt för dig att uttrycka din sanning på jobbet men när det kommer till nära relationer blir du tyst. Eller så är det tvärt om.

 

Vad är sant för dig?

 

Vi alla bär på saker inom oss som inte är sagda. Saker som vill bubbla upp men som kanske ännu inte vågat göra det. Har du något du behöver säga till en person i din omgivning? Kanske är det något du inte varit helt ärlig med, kanske ett förlåt eller så är det snarare din kärlek till någon du inte uttryckt än.

 

Idag vill jag utmana dig att göra något åt saken… bestäm träff med personen eller ta upp telefonen och uttrycker det som behöver sägas. En gång för alla berätta din sanning!

 

Steg 3. DELA

Hur kändes det? Vågade du uttrycka dig? Berätta berätta för oss.

 

#yogareflekteradela

 

MASSA KÄRLEK

 

Foto – Adam Klingeteg

AS I BEGAN TO LOVE MYSELF…

För inspiration till dagens reflektion, läs gärna min absoluta favorit dikt av Charley Chaplin…

 

AS I BEGAN TO LOVE MYSELF

As I began to love myself I found that anguish and emotional suffering are only warning signs that I was living against my own truth. Today, I know, this is “AUTHENTICITY”.

As I began to love myself I understood how much it can offend somebody

As I try to force my desires on this person, even though I knew the time

was not right and the person was not ready for it, and even though this

person was me. Today I call it “RESPECT”.

As I began to love myself I stopped craving for a different life,

and I could see that everything that surrounded me was inviting me to grow. Today I call it “MATURITY”.

As I began to love myself I understood that at any circumstance,

I am in the right place at the right time, and everything happens

at the exactly right moment. So I could be calm.

Today I call it “SELF-CONFIDENCE”.

As I began to love myself I quit steeling my own time,

and I stopped designing huge projects for the future.

Today, I only do what brings me joy and happiness, things I love to do

and that make my heart cheer, and I do them in my own way and in

my own rhythm. Today I call it “SIMPLICITY”.

As I began to love myself I freed myself of anything that is no good for

my health – food, people, things, situations, and everything that drew

me down and away from myself. At first I called this attitude

a healthy egoism. Today I know it is “LOVE OF ONESELF”.

As I began to love myself I quit trying to always be right, and ever since

I was wrong less of the time. Today I discovered that is “MODESTY”.

As I began to love myself I refused to go on living in the past and worry

about the future. Now, I only live for the moment, where EVERYTHING

is happening. Today I live each day, day by day, and I call it “FULFILLMENT”.

As I began to love myself I recognized that my mind can disturb me

and it can make me sick. But As I connected it to my heart, my

mind became a valuable ally. Today I call this

connection “WISDOM OF THE HEART”.

We no longer need to fear arguments, confrontations or any kind of problems with ourselves or others. Even stars collide, and out of their crashing new worlds are born. Today I know THAT IS “LIFE”!

 – Charlie Chaplin

— Dag 9 — YOGA, REFLEKTERA & DELA — Hur ger du dig själv kärlek?

Heeeeeej fina ni! Varmt välkommen till dag 9 i vår 14 dagars utmaning i att Yoga, Reflektera och Dela. Åhhh jag är så tacksam och lycklig att vi kan göra detta ihop. <3

 

Steg 1. YOGA

Nu ska vi ta oss vidare till sekvensen och göra härliga halva eller helabryggor (Urdhva Dhanurasana) som öppnar upp ryggen, axlarna och hela framsidan av kroppen. Den halva bryggan är en bra förberedelse för den hela bryggan som du kan göra idag om kroppen längtar efter det. Bakåtböjningar, som den här positionen, är också kända för att öppna upp vårt hjärta, ge oss energi och uppåtkänslor, så de är perfekta att göra om du känner dig trött eller lite deppig någon dag.

 

Halva bryggan 

Gör så här

  1. Värm som vanligt upp kroppen med shaken och lektiden! Njut sen av rörelserna i framåtfällning, katt & ko, nedåtgående hunden, squaten och eventuellt kråkan, bordet och den kära båten.
  2. Efter båten, lägg dig ner på rygg. Böj knäna och placera fötterna höftbrett isär ner i mattan. Sträck armarna längs med kroppen och se om du kan nudda hälarna med fingerspetsarna.
  3. Andas ut och pressa ner fötter, armar och händer i mattan.
  4. Andas in och börja rulla upp längs ryggraden så att höfter och rumpa lyfts från golvet.
  5. Låt skulderbladen komma närmare varandra steg för steg. Fläta samman fingrarna under dig om du klarar det.
  6. Vid varje inandning, för bröstet närmare hakan (samtidigt som hakan strävar bort från bröstet för att förlänga nacken).
  7. För varje utandning, pressa ner fötter, armar och händer lite till ner i mattan samtidigt som du roterar låren inåt mot varandra.
  8. Stanna här i 5–10 andetag, kom sedan ner och vila en stund för att upprepa övningen 3–5 gånger.
  9. Om kroppen vill kan du sedan gå vidare till helbryggan annars lägger du dig och vilar en stund för att sedan hoppas till steg två.

 

Hela bryggan 

Gör så här

  1. Lägg dig ner på rygg. Böj knäna och placera fötterna höftbrett isär ner i mattan. Placerar händerna över huvudet, spreta på fingrar och pressa ner hela handflatan.
  2. Andas ut och pressa ner fötter och händer i mattan.
  3. Andas in och börja rulla upp längs ryggraden och kom först upp till toppen av huvudet. Andas ut här.
  4. Andas in och sträck på armarna och låt bröstet öppnas upp.
  5. För varje utandning, pressa ner fötter och händer lite till ner i mattan samtidigt som du roterar låren inåt mot varandra. För varje inandning öppna upp bröstet lite till.
  6. Stanna här i 5–10 andetag, kom sedan ner och vila en stund för att upprepa övningen 3–5 gånger.
  7. Därefter, gå vidare till steg 2.

Steg 2. REFLEKTION

Så låt oss lämna det där med dömande och gå vidare till kärlek: Hur ger du dig själv kärlek?

 

För visst måste vi börja med oss själva…  Är du värd kärlek? Hur talar du till dig själv, är det alltid med den där dömande rösten eller finns det också en snäll kärleksfull röst som vill ge dig det bästa?

 

När det kommer till kärlek så tycks den, i alla fall för mig, pendla. Vissa stunder känner jag kärlek till allt och alla runt omkring mig. Andra stunder känner jag INGENTING. Det är tomt. Kärleken är klurig men jag har hittat ett samband som aldrig slår fel. De stunder jag känner kärlek till mig själv så känner jag också kärlek till personer omkring mig. När jag inte hittar kärleken inom mig har jag inget att ge. Jag ger för att få. Från en tom plats. Det är inte äkta kärlek. Kanske ingen nyhet men ibland är det lätt att glömma sig själv och då glömmer man ju automatiskt andra också.

 

Steg 3. DELA

Så bästa du, jag vill veta varför du är värd att älskas. Idag önskar jag att du delar några vackra rader om dig själv. Ge dig själv en komplimang. Skriv ett litet kärleksbrev till dig själv. I know, detta kanske till och med är mer utmanande för många av er än att skriva om hur ni dömer er själva. Men försök landa i ditt hjärta för där kommer du hitta hur vecker och underbar du är. Jag lovar!

 

Dela, dela, dela med mig, med oss här på bloggen och med dina nära och kära varför du är magisk.

 

#yogareflekteradela

 

MASSA MASSA KÄRLEK

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Paulina Forsberg