Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Yogautmaning Del 2: Shaking

shaking

Imorgon börjar alltså del 2 i vår Yogautmaning. För att värma upp kroppen föreslår jag att du börjar med 5 minuters Shaking. För er som var med på meditationsutmaningen i våras så har ni ju redan provat på och av kommentarerna att döma så var det en favorit. Nu har ni alltså chansen att göra shaking varje dag i en hel vecka. Just med shaking blir det ofta bara bättre och bättre för varje dag. Jag har shakat i stort sett varje dag i flera år nu och ”uppåtkurvan” har inte slutat än, jag blir bara mer och mer fascinerad av effekten.

 

Shaking är en aktiv form av meditation som jag alltså har varit fullkomligt förälskad i under flera år. Det är en väldigt kraftfull övning, som blixtsnabbt leder uppmärksamheten ner i kroppen. Övningen har använts av människor i tusentals år för att hitta närvaro i stunden, stressa ner, läka skador och väcka upp kroppen.

 

Det fina är att alla människor kan utföra Shaking, varken styrka eller vighet behövs. Det man gör är nämligen att stå rakt upp och skaka kroppen i ett antal minuter. Hitta gärna ett ställe där ingen ser dig, för du kommer att se rätt tokig ut, men det är de värt!

 

Det kan krävas lite övning innan du får hela kroppen att skaka. I början kan det kännas konstigt och vara svårt att släppa spänningarna. Ha tålamod, det är värt det. Jag är nästintill beroende numera.

 

Gör så här

  1. Ställ en timer på 5 minuter.
  2. Antingen kör i tystnad eller ladda ner shakinglåt HÄR.
  3. Sätt på dig bekväma icke åtsittande kläder, slut ögonen eller använd ögonbindel.
  4. Placera fötterna höftbrett isär och behåll dem där under hela övningen.
  5. Böj lite lätt på knäna och slappna av i hela kroppen.
  6. Släpp käkarna och låt andetaget vara naturligt men genom munnen.
  7. Börja skaka kroppen upp och ner. Få varenda del av din kropp att vibrera.
  8. När tankarna far iväg till något annat, för uppmärksamheten tillbaka till det som händer i kroppen, i stunden.
  9. Då timern ringer, sitt eller ligg ner i tystnad i några minuter.

 

YEAH! Skriv gärna om du har frågor. Känns ders konstigt är det alltså fullt naturligt, de flesta av oss är ju inte vana vid detta rörelsemönster. Tålamod! Men känner du efter ett par dar – det här är inte för mig, värm upp på valfritt sätt (exempelvis med solhälsningar!). ENJOY!

shaking

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
16kommentarer
  • Märkligt, missade denna instruktion. Har sett att du skrivit om det inför meditationerna men jag har kört på med solhälsningen. Har aldrig testat shaking. Jag är nog för ”blyg” för det. Även i min ensammaste vrå. Visst är det märkligt?! Att man kan vara blyg inför sig själv ibland. Måste träna på att släppa loss! Förra sommaren var jag på ett gudinneretreat där vi körde afrodans ibland. Då skakade jag loss och det var fantastiskt!! I minimala kläder för det var så varmt. Så olikt mig. Men sån fantastisk känsla. Sen kom jag hem och blev blyg igen. Behöver träna på det ❣️
    @yogini.elena

    Elena 2016-10-20 05:53:11
    Svara
  • Aldrig provat men wow!! Underbart skönt sätt att komma igång ??

    Malin Gillberg 2016-10-16 09:02:14 http://www.malin.gillberg.marykay.se
    Svara
  • Det här är verkligen en stor utmaning för mig. Jag har så svårt att släppa loss och ”fjanta” mig. Första gången var det så pinsamt, fast jag stod ensam i sovrummet och ingen kunde se mig. Jag tror tom att jag rodnade och jag vågade inte öppna ögonen för jag ville inte få en glimt av mig själv. Andra gången var nästan lika jobbig och jag kände mig yr efteråt. Men jag kommer fortsätta och är mycket nyfiken på hur det kommer kännas framöver. Kanske tom kommer tycka om det till slut. 😉

    Anette 2016-10-11 18:57:26
    Svara
  • Oj vilken häftig känsla det var. Jag blev väldigt andfådd och trött i kroppen men fick ett skönt lugn i vilan ?❤️

    Happinessbysara 2016-10-11 11:11:54
    Svara
  • Men oj, aldrig hört talas om ? ser fram emot att prova i dag.

    Coachingmedanna 2016-10-11 09:27:10
    Svara
  • Alltså detta ska bli galet spännande!! ? Låter så himla kul! Har aldrig provat detta förut! Har en känsla av att även jag kommer bli smått beroende av shaking! Tack för att du inspirerar! ?❤

    Tove Blomsten 2016-10-11 08:56:26
    Svara
  • Wow! Ska bli verkligen spännande att prova! Shake Shake ?❤

    Hanna L 2016-10-10 20:44:17
    Svara
  • Skall upp kl 5 imorgon men får nog sätta klockan tidigare och börja med shaking! Spännande, helt nytt för mig!
    Har kämpat på med försök till huvudstående idag, både på morgonen och kvällen. Har en lång väg kvar men ser fram emot det.
    Tack för första delen av utmaningen, helt fantastiskt! Utvecklande, utmanande och så givande och peppande med allt detta! Tack alla ❤️

    Terese 2016-10-10 20:26:31
    Svara
  • Åh detta tycker jag är så svårt! Känner mig stel och konstig och får inget flow i shakingen. Ser verkligen framemot att utmana mig själv genom att göra fem minuter varje morgon!

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-10 20:00:21 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Sassa Asli
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind