Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

YOGAUTMANING Dag 24: Bananasana

Yogautmaning Yin bananasana Yogautmaning Yin bananasana

Tjenare! Nu ere inte många dagar kvar alltså – dag 24 i vår 31 dagar långa yogautmaning. Gud va tiden går fort!

 

Mera, mera yin. Nu ska vi göra Bananasana…hahaha…så sjukt namn men vi kommer helt enkelt forma kroppen som en banan idag.

 

Bananasana är en helt underbar position som hjälper oss att sträcka ut hela sidan av kroppen. Förutom att den lugnar vår kropp är den utmärkt att göra om du exempelvis springer eller cyklar mycket och har behov av att sträcka ut just utsidan av höfterna. Huvudanledningen till att jag älskar denna position är dock att den öppnar upp sidan av mitt bröst vilket gör att mitt andetag känns djupare.

 

Fokusområde: lateral flexion av ryggraden, utsida kropp (kan kännas vid höfter eller uppe vid armhålan, eller kanske både och)

 

Gör så här

  1. Sätt din timer så att den plingar var 5e minuter!
  1. Lägg dig på rygg. Behåll benen raka men flytta ut ena benet åt sidan och lägg sedan det andra benet på det första – kroka fast hälen på vristen.
  2. Sträck sedan armarna över huvudet och för även dem åt samma sida som benen så att du formar kroppen som i en banan och börjar öppna upp hela sidan.
  3. Se till så att båda delarna av rumpan ligger i mattan.
  4. Tillåt hela kroppen att slappna av mot mattan och andas naturligt.
  5. När timern ringer, kom sakta ut ur positionen och gör övningen på motsatt sida.

 

ENJOY! Känns det bra? Några frågor eller funderingar till vår grymma Sofie?

 

Kärlek till er alla!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
96kommentarer
  • ❤️

    Coachingmedanna 2016-10-27 17:19:30
    Svara
  • Aldrig provat den här, så intressant me lite nya ”asanas”. Väldigt skön sträckning i sidan. Jag känner mig ”lite kort” i högra sidan märkte jag. Andningen kändes väldigt mycket i den här, som att den fick mer kraft (?)
    Kram på er

    Coachingmedanna 2016-10-27 17:16:57
    Svara
  • Kom på att jag inte skrev här igår. Var på ett yoga basic pass igår och det brukar vara de tuffaste passen för mig. Tror att det är för att man oftast håller positionerna längre än på ett mer flowigt pass. Gjorde iaf bananasana efter det och det var skönt.

    Maria Gelderman 2016-10-25 17:15:22
    Svara
  • Jag glömde nog skriva här igår.
    Den här Bananasana positionen va grymt skön!
    Jag har kommit in i ett sånt himla skönt yogaflow tack vare denna utmaning. Känner sån tacksamhet för det, för Er alla som peppar och Inspirerar och till Er Josefine och Sofia?

    Tora 2016-10-25 08:58:41
    Svara
  • Otroligt skön position. Jag har en rejäl skolios och är sned i hela ryggen. Äntligen hittade jag en övning som kompletterar framåt- och bakåtböj och som sträcker ut precis där jag behöver. Det blev väldigt märkbart då det sträckte enormt mycket runt höften på min ena sida och mindre på den andra. Riktigt sådär ontskönt! Även andningen öppnades upp vilket jag oxå behöver. Den kommer jag ha användning av ofta! Tack!

    Helena 2016-10-25 06:08:54
    Svara
  • Vilken mandag,stralande vader och en massa roliga saker pa gang. Svart att fokusera men pa ett positivt satt, bara massa positiva saker som bubblar i huvudet. Tycker det har ar en skon ovning men kan tycke det ar lite svart att stranga ut sidan utan att ”trycka ihop” den bojda sidan.

    Stina 2016-10-25 03:56:51
    Svara
  • Det var underbara 20 min. Även om mina tankarna flödade ganska mycket då och då fick de min uppmärksamhet och jag har förflyttat fokus till min andetag igen . Min kroppen har verkligen förtjänat denna stund!

    Gabriela 2016-10-24 23:30:13
    Svara
  • Banan! Jag gillar den! ?? Känns väldigt skönt att sträcka ut den här. Hjälper stelheten precis på rätt ställe. Tack för ännu en dag av motivation ??

    Cecilia 2016-10-24 23:26:49 http://www.instagram.com/ccyogastory
    Svara
  • Älskade denna position! Det var grymt skönt att få sträcka ut höfterna och sidan. Nu kommer jag kunna sova gott!??

    Rebecka Johansson 2016-10-24 22:57:01
    Svara
  • Åh, den här fick mig att le o blev fylld av glädje. Körde en enarmadbanan pga skovet. Det gjorde kanske lite för ont i kroppen för att tömma tankarna. Känner starkt gör att göra iordning ett mysigt yoga o meditationsrum ?

    MariaW 2016-10-24 22:45:14
    Svara
  • Asså…höhö!
    Slappna av? Jo då, mitt huvud ville men varje gång det ville slappna av i kroppen ryckte och slet det i armarna och inombords grät jag. Armarna hängde i luften och det spelade ingen roll om jag la stöd under dem, de hoppade och värkte ändå. Speciellt vänster arm värkte och ryckte så fort jag slpääte efter. Sådär ja! Där satt de spänningarna. Vad är det jag skyddar? ?
    Tack för denna annars så ljuvliga dag med goda möten och mycket värme ??

    Katrin Nörthen 2016-10-24 22:43:33
    Svara
  • Jag visste att denna position fanns men jag hade aldrig provat den. Så osmart för den är ju sååå bra om man är stel i utsida lår/höft och har problem med knät på grund av detta. Tack , tack ,TACK för att ni fick mig att få tummen ur och testa!

    Nellie Rolf 2016-10-24 22:41:46 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
  • Men åh jag älskar bananer ? så bananasana låter helt magiskt i mina öron!!
    Hade en super mysig födelsedag ? Lyckades klämma in lite yin yoga mellan alla kalas förberedelser ☀
    Kändes riktigt skönt, börjat bli förkyld så var guld för varje muskel att få slappna av lite. Denna var lagom intensiv för min lite känsligare kropp!

    Minna 2016-10-24 22:14:51 http://mittkokoshjarta.se
    Svara
  • Tänk att slappna av kan va så svårt! Det borde ju va hur lätt som helst, normalläge liksom! Jag fick till en skön stretch på andra försöket men hade lite svårt att slappna av i armarna. Men på fem minuter hinner man ju känna igenom kroppen o trixa några gånger för att få det bra! ☺Börjar känna att rutinen nästan sitter nu….. ?

    Sara Alexandersson 2016-10-24 22:07:39
    Svara
  • Skönt att sträcka sidan men jag kände obehag av att ha armarna över huvudet under så lång tid. Skön stund för mig själv iallafall och avslutade med Savasana till fina sången Beautiful girl.

    Magdalena 2016-10-24 21:46:20
    Svara
  • Härlig övning och roligt namn 🙂 Gjorde den som nervarvning innan läggdags. Tack för idag! ❤

    Emma K 2016-10-24 21:35:52
    Svara
  • Så skönt att sträcka ut sidan av kroppen. Jag försöker ofta göra den typen av övningar. Behöver dem verkligen ✨ Önskar er alla en fin start på veckan ✨
    @yogini.elena

    Elena 2016-10-24 21:35:32
    Svara
  • Idag vart det en Yin sekvens på yogobe och sen avslutade jag med bananasana och Savasana. Lyckades verkligen slappna av och höll nästan på att somna när jag vid ett tillfälle låg i barnets position. Yin är verkligen härligt att köra på kvällen för att varva ner och släppa dagen som varit tycker jag!!???

    Sandra 2016-10-24 21:27:08
    Svara
  • Åh. Skönt att landa på mattan efter en dag som varit intensiv. Älskar yin. Helt enkelt. Kärlek.

    Ann-Charlotte 2016-10-24 20:37:41 https://www.instagram.com/bycharma/
    Svara
  • Det blev kvällsyoga för mig ikväll. Nytt för mig då jag vanligtvis yogar innan jobbet eller precis när jag kommer hem. Yoga är verkligen annorlunda beroende på när man gör det, så intressant.. Tog en kvällspromenad längs med vattnet, finns det något som är mer mediterande än vattenbrus? <3 När jag kom in igen körde jag Josefines yinyoga på yogobe (tack för tipset Ida :*), som var HELT MAGISKT. Har ni inte kört det, DO IT!! Passet avrundades av just bananasana, så skönt att komma åt sidan av kroppen. Är helt mysig nu och ska snart lägga mig för att sova. Godnatt alla fina yogisar :* Heja oss!!

    Thilda 2016-10-24 20:23:51
    Svara
  • Måste medge att jag älskar namnet- bananasana. Jag är nämligen en riktig fruktälskare av rang och älskar allt som har med frukt att göra (inklusive banan). Rent kroppsligt kände jag inte oerhört mycket i den här positionen, försökte sträckte ut ordentligt och tror att jag fick till en fin böjd banan, men även om det drog lite i sidan tyckte jag aldrig att den ”gjorde ont” eller kändes lika mycket som de andra yogapositionerna. Däremot fick jag ett väldigt avslappnande lugn och kunde helt fokusera på andningen och positionen i sig, var första gången som tankarna inte fladdrade iväg utan att jag kunde behålla fokuset. Så rent meditativt var den fantastisk för mig! Finns det tips hur man kan intensifiera övningen eller ska man nöja sig trots att den inte känns så mycket? Hoppas att alla har haft en fin måndag! Nu blir det banana nicecream (frusen mixad banan) till kvällsmat som tema på dagen. Kram

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-24 19:57:30 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara
  • Sköna bananer 😉 Kroka fast foten gav ett extra perfekt sting. Fick sällskap av en katt som sträckte ut sig även han ??

    Anna 2016-10-24 19:54:21 http://Ingenannansord.wordpress.com
    Svara
  • Idag kom jag inte upp när klockan ringde, var så trött, så det blev ingen yoga. Kände mig nere o tung i huvudet. Bestämde mig sen för att meditera iaf medans jag ändå satt på tåget på väg till jobbet. SÅ bra beslut! Kände mig genast lättare i både huvudet och kroppen och framför allt i sinnet! Alltså tänk vad lite meditation (o yoga) kan göra för oss människor! Blir lika förundrad varje gång!? Ska prova o göra bananasana innan jag går och lägger mig ikväll! Tack för att ni alla är här och delar med er, det är så fint!???

    Susanna 2016-10-24 19:34:43
    Svara
    • Svar på Susannas kommentar.

      Det är ett så fint verktyg, att bara ha det skapar lugn och utförandet magi ? Så vackert att yoga accepteras mer och mer även ner i åldrar och jag önskar att motståndet från skolor släpper mer och mer.. ❤️❤️ Att vi blir medvetna, ger oss tid, kan förebygga och hjälpa oss själv, det är så vackert ❤️❤️❤️

      Jessica 2016-10-25 07:56:39
      Svara
    • Svar på Susannas kommentar.

      Vad härligt att kunna meditera på tåget! Häftig känsla!!

      Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-24 19:48:21 http://www.nouw.com/my_journey
      Svara
  • Åhh vad härligt det låter med massage, ingefärsvatten och inlindad bananasana!? Så underbart att du tar hand om dig o att det ger så fina resultat!? Kram

    Susanna 2016-10-24 19:28:33
    Svara
  • Tjena Yogisar❤️ Efter helgens intensiva yogande så är kroppen full av träningsvärk och stelhet?
    Så det var underbart skönt med lite bananasana och lite andra yinövningar också för att mjuka upp min stela kropp? MEN……. nu är det ju bara en vecka kvar? Oj vad jag ska sakna detta, att det första jag gör på morgonen när jag vaknat är att kolla in dagens asana!❤️ Gå ut en tur med vovvarna, dricka min vetegrässhot och sedan hänge mig åt yoga och meditation en stund, det är underbart??❤️??
    Återigen TACK Josefine från hela mitt hjärta för dina utmaningar❤️ och alla ni andrs yogisar som delar så frikostigt av era upplevelser? Kramar Jane

    Jane 2016-10-24 19:05:12
    Svara
  • Yeah, go Bananasana! ?
    Försiktig böj endast. Behandlar två senor i vä höft/lår med stötvåg idag och har kvar några veckors behandling. Ingen träning men yoga får jag fortsätta med. ?❤
    Kände verkligen av vänstra sidan.
    Kärlek! ?

    Hanna L 2016-10-24 18:04:41
    Svara
  • Hej godingar ??? Har varit hos min massör och tagit hand om nacken idag. Kom hem värmde vatten med ingefära på med ullstrumpor och gjorde mina bananer inlindad i filtar, så mysigt ? Jag måste hålla mig varm under Yin annars är det omöjligt att slappna av. Åt vänster kände jag höften, jätte skönt min nya bästa vän ?, och åt höger kände jag axeln mest. Jag nöjde mig med dagens övning och vila med risk för att bli överambitiös när kroppen kändes så go efter behandling.. Jag fick goda betyg hos massören för första gången, benen var jämna och ryggen helt rak ???? Halleluliamoment ❤️ Aldrig ”gjort så lite” men fått så stor effekt, ÄLSKAR YOGA ❤️❤️❤️ Kramar och kärlek alla nya vänner!!

    Jessica Karlsson 2016-10-24 17:30:06
    Svara
  • Ja min banan är inte sådär böjd som på bilderna utan ganska rak.

    Hanna 2016-10-24 16:52:51
    Svara
  • Skön övning men inte så enkel för mina stela höfter – bananen ville gärna bli en gurka istället (d.v.s. helt rak) 🙂 Att kroka fast hälen mot vristen hjälpte verkligen. Gjorde även bakåtfjäril och sadel pose utöver min ”vanliga” yoga” – skön morgon. Kram till er!

    Jenny 2016-10-24 11:23:15
    Svara
  • Godmorgon alla fina yogisar! Mina noteringar idag…La märke till hur andetagen kändes annorlunda precis som Josefin poängterade ovan, djupare, lugnare och mer naturliga. Detta kändes ännu tydligare när jag övergick till meditation efter övningen. Känslan av att bara sitta och andas djupa andetag, bara de i sig är enormt avslappnande och lite smått sövande. WEHO! Ha en underbar dag och fantastisk start på denna vecka <3

    Victoria Larsson 2016-10-24 10:40:19
    Svara
  • Godmorgon
    Så härligt att varje morgon öppna bloggen och läsa ditt brev J…påminner mig om känslan när jag var barn och julkalendern..en ny lucka varje dag..spänd av förväntan inför vad som skulle finnas bakom luckan…Idag var det en banan där..haha…skön övning som gick bra att göra…Tack än en gång för denna utmaning..
    All kärlek..

    Karin O 2016-10-24 08:33:05
    Svara
  • Vad skönt! Jag ser fram emot min yinbananaskväll. Nu blir det morgonsmeditation att börja veckan med. Tack för alla finna kommentarer det finns otrolig mycket inspiration för mig och det hjälper att vara med och show up på min matta varje dag;)kärlek

    Gabriela 2016-10-24 07:52:36
    Svara
  • God morgon 🙂 Läste inte instruktionerna så noga och kollade endast snabbt på bilderna. Jag var fokuserad på bananlinjeringen och hamnade mer på sidan. Kände sträckning efter hela sidan från överarm ned till höft. Något svårt att slappna av i positionen eftersom jag låg på sidan. Räknade mina andetag långsamt.
    Tror att jag ska prova med ryggen i för att se hur jag upplever skillnaden. Kram

    Mia Haglöf 2016-10-24 07:25:27
    Svara
  • God morgon världen! ☀️
    Bananen var ny för mig. Jag har eftremt stela höfter och har inte riktigt vetat hur jag ska sträcka ut sidorna, så detta var super. Återigen kommer jag tillbaka till att jag är öppnare på höger sida och stelare på vänster.
    När jag öppnade över vänster sida och hade armarna ovanför huvudet kunde inte jag vila armen på golvet ovanför huvudet. Till slut började det göra ont i axeln och försökte flytta armen längre mot vänster, men det hjälpte inte heller.
    På höger sida fanns inte detta problemet, utan armen kunde vila mot golvet.

    Mina tankar gick i 1000 olika riktningar, varför jag valde att sitta och meditera ist för savasana. För att verkligen få fokus. Njaaa.. det var tanken i varje fall. Var super svårt att inte sväva idag. Hade kanske behövt några mer fysiska övningar, så som solhälsningar för att komma in i mig själv lite bättre. Ska testa ikväll. Eller imorgon ?.

    Ha en härlig måndag!

    //Siiri

    Siiri 2016-10-24 06:57:59
    Svara
  • Haha, bästa namnet. ? Brukade göra en variant av den fast stående när jag tränade annat förut. Idag är det fullt ös hela dagen men ser fram emot ett långt yinpass ikväll.

    Malin / @nilamyoga 2016-10-24 06:50:18
    Svara
  • Morning morning! Super att börja dagen med denna och några axelöppnare ❤️❤️❤️

    Anna-Klara 2016-10-24 06:43:28
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand