Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Yogautmaning Del 2: Anapana Meditation

yogautmaning josefine bengtsson meditation-1

Så en underbar grej med andningsövningar (Pranayama) är att det hjälper oss att hitta fokus i den stillasittande meditationen. Därför kommer vi alltså som ett sista steg varje dag i del 2 av vår 31 dagars yogautmaning sätta oss i meditation.

 

Tekniken jag föreslår att du använder är Anapana då den också fokuserar på andetaget. För er som är nya till det så är det en av de vanligaste meditationsteknikerna och en teknik som Buddha sägs ha använt när han blev upplyst. Här använder vi alltså andningen som meditationsobjekt – vi låter helt enkelt vår uppmärksamt följa vårt naturliga andetag. När tankarna fladdrar iväg någon annanstans (vilket de kommer att göra) så låter vi bara uppmärksamheten komma tillbaka till vårt naturliga andetag. Det låter ju galet enkelt, men efter att ha provat tror jag att de flesta av oss märker hur svårt det faktiskt är att fokusera på en sådan simpel sak som det naturliga andetaget. Vi märker hur vi hela tiden istället funderar på dåtiden eller framtiden.

 

Gör så här

  1. Hitta en bekväm sittande position, blunda och slappna av i kroppen.
  2. Låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan (till skillnad från i exempelvis yogan så kontrollerar vi alltså inte andetaget här).
  3. Fokusera på förnimmelser av ditt andetag, såsom kyla när det går in genom dina näsborrar och värme när det färdas tillbaka ut.
  4. När känslor och tankar dyker upp, för bara vänligt men bestämt tillbaka uppmärksamheten till ditt naturliga andetag.
  5. Om det är många tankar i omlopp – ta gärna ett par lite djupare och mer kontrollerade andetag, för att därefter återgå till naturlig andning.
  6. Försök att inte bli arg på dig själv när tankarna far iväg till dåtiden eller framtiden. Det är så vår hjärna fungerar. Ju mer du mediterar desto lättare blir det och desto längre kan du faktiskt behålla koncentrationen på det naturliga andetaget.

 

Skriv om du har frågor!! KRAAAAM!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • Mitt huvud vandrade och jag samlade ihop, sen vandrade det igen och jag samlade ihop, och så vandrade det… Ja du fattar ? Ställde en timer på 5 minuter för tänkte att jag får börja så sakta så inte huvudet blir för uttråkat, typ. Men det gick bra. Kännde ingen frustration mer: oops, nu vandrade jag igen! ?

    Anna Kruse 2016-10-11 11:40:01
    Svara
  • Så svårt i början, speciellt om man som jag en längre tid knarkat stresshormoner. Men helt underbart de få stunder det blir tyst i huvudet. Att acceptera att tankarna rasar o inte bli frustrerad har varit en stor utmaning o är fortfarande. Så det här är perfekt. ??

    Coachingmedanna 2016-10-11 09:31:26
    Svara
  • Åh har försökt att meditera Med fokus på det naturliga andetaget från och till i flera år. Har håller på en del med mindfulness och där är detta en vanlig övning. Mina tankar vandrar alltid massor! Ska bli skönt att göra detta dagligen nu för jag tror verkligen att det kan ge så himla mycket. Detta är något jag vill försöka få in i min dagliga rutin framöver, lite meditation varje dag. Tack för att du tog in det i yogautmaninen så att man verkligen kommer igång med det!?

    Rebecka Johansson 2016-10-11 07:36:58
    Svara
  • Yes! Meditation är verkligen livsviktigt för mig! ❤

    Hanna L 2016-10-10 20:40:24
    Svara
  • Jag tjuvstartar redan ikväll, har tre jobbintervjuer denna veckan och tankarna är verkligen huller om buller så jag behöver minst (!) fem minuters meditation för att stilla tankarna och sinnet. Är inte van att meditera så det ska bli spännande att se hur kropp och sinne reagerar.

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-10 20:01:53 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand