Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Workshop på Studio Levels

josefine bengtsson

HELLO! Känner mig så hemma här nu efter två månader så känns konstigt att planera för events i Stockholm men snart komne jag hem så börjar bli dags. Lördagen den 25 mars håller jag en 3 timmars workshop på underbara Studio Levels i Stockholm (Kungsholmsgatan 17). Vi kommer flowa, shaka, å känns in våra kroppar. VARMT VÄLKOMMEN. Mer info och boka gör du HÄR.

 

Magiska yogaläraren – Malin Persson

yogalärare malin persson

Låt mig presentera Yogiakademins magiska yogalärare Malin Persson. Ni alla som läser min blogg har nog skymtat henne lite här och där i ord och bilder men nu är det dags för en riktigt presentation. Malin var med som deltagare på vårt första retreat i Bretagne för att sen några månader senare bli en del av teamet. Nu har hon jobbat med Yogiakademin i över ett år så vi har bott och rest tillsammans över hela världen. Alltså denna härliga kvinnan är som en syrra för mig. Så så så tacksam över att få äran att jobba så tight med henne. Hennes lugn, visdom och kärlek smittar av sig till alla i hennes närvaro. Här kommer Malins egen berättelse om vägen till oss och relationen till yoga.

malin persson yogalärare

Mitt år med Yogiakademin har varit helt underbart, ett drömjobb och även ett år då jag hittat tillbaka till hälsa, välmående och livsglädje. Yoga är för mig en livsstil, något jag har med mig hela tiden, även all tid jag är utanför mattan. Ett sätt att checka in med mig själv, min kropp, mitt sinne.

 

Vi lever i ett samhälle som uppmuntrar till stress och det anses på vissa arbetsplatser nästan som “fint” att man jobbar över och har mycket att göra. Detta leder till att fler och fler drabbas av utmattning på olika sätt. Jag har själv under många år haft problem med extrem trötthet på grund av att jag aldrig lyssnade på min kropp. Tröttheten gjorde mig helt avtrubbad och det var svårt för mig att känna glädje och lycka då all energi gick åt att bara röra på kroppen.

yogalärare malin persson

Jag har under dessa år jobbat mycket med mig själv, testat alla typer av läkande dieter, gått i terapi och läst oändligt antal artiklar om hur man ska leva för att bli ”frisk”, från i mitt fall, hypotyreos och celiaki. Det har varit små steg i rätt riktning men känslan av utmattning i kroppen ville inte försvinna helt. Träning var inte att tänka på och det enda jag fortsatte att utöva var yogan, framförallt yin yoga.

 

Sommaren 2015 fick jag tips av min hälsocoach att följa med på yogaretreat till Bretagne. Yogiakademins första retreat. Jag kände att jag för första gången verkligen förstod yogan, på riktigt kände och fick förståelse för hela min kropp. Hade då utövat yoga i mer än 10 år, har en bakgrund inom gymnastiken och har upplevt att jag har ganska bra kroppskontroll. Aldrig tidigare hade jag känt mig så avslappnad och harmonisk som efter den veckan.

malin persson yogalärare

Något väcktes inom mig och jag kände att jag behövde en förändring i mitt liv. Jag hade jobbat många år som barnsjuksköterska och trivts bra med mitt jobb men kände att det inte var helt rätt. Jag sa upp mig från mitt jobb som sjuksköterska 2 månader senare, åkte till Costa Rica och utbildade mig till yogalärare. Samtidigt som jag blev klar med min utbildning skulle Yogiakademin ha sitt första retreat i Costa Rica och Josefine hörde av sig till mig och frågade om jag ville vara med och hjälpa till. Självklart ville jag det och nu, lite mer än ett år och många retreats runt om i världen senare, är jag i Indien och leder yogaklasser varje dag på en helt magisk plats.

yogalärare malin persson

Sedan jag började lyssna på kroppen och inte kämpa emot den hela tiden så har jag nu haft mitt första år utan känslan av utmattning i kroppen sedan 2008.

 

Yogan och meditationen har fått mig att börja lyssna på kroppens signaler, jag känner av när jag behöver vila, vad jag mår bra av och jag känner av hur kroppen reagerar i olika situationer.

 

Jag brinner för hälsa och för att hjälpa andra att må så bra som är möjligt. Med hjälp av yogan kan jag göra just det och fortfarande ha användning av mina kunskaper som sjuksköterska. Många lever helt upp i huvudet med fokus på prestation och har slutat lyssna på när kroppen skriker efter uppmärksamhet, blundar för symtom som glömska, smärta, trötthet, upprepade förkylningar och bara fortsätter att köra på. Varje dag, varje klass på Yogiakademins retreat pratar vi om att lyssna på kroppen, känna efter, känna in andetaget och jag ser hur alla deltagare påverkas, blir lugnare och börjar lära känna sina kroppar. Att genom yogan få jobba med friskvård istället för sjukvård är helt fantastiskt. Yoga handlar inte om prestation och svåra övningar, det handlar om känslan på insidan och därför är yoga något för alla.

 

Yogiakademin har på så många sätt förändrat mitt liv och det är jag otroligt lycklig och tacksam över.

Utflykt i Goa

 

Spana även in Malins grymma grupp HÄR och på Instagram heter hon @malinjohannap

 

senaste från Hälsa

Frukost med Chia pudding

chia pudding

Morning kära ni! Älskar älskar min frukost här som vanligtvis består av exotisk frukt, ginger te och magiskt chia pudding. Deltagarna får sin frukost mellan sina två morgonklasser och till mig kommer dem varje dag kl 09 och levererar till min lilla yogaterrass. Brukar vara precis när jag vaknar upp från Savasana. Hur lyxigt är inte det? Jag blir så sjukt bortskämt här.

 

Chia frön (som tyvärr just tagit slut så nu blir det gröt istället) fick vi faktiskt ta med oss hemifrån för det är lite svårt att hitta här i krokarna. Så vill passa på att tacka bästa Green Earth för magiskt leverans. Jag älskar Chia pudding, helt klart min favvo frukost.

 

Enkel att göra, nyttig & mättande. Dessutom väldigt bra om man har lite problem med magen. Chiafrön ger mycket energi, innehåller antioxidanter & de är helt glutenfria. De är dessutom rika på protein, vitaminer & innehåller massa omega-3. Fröna är fiberrika & innehåller bla järn, magnesium & kalcium som många kan ha svårt att få i sig tillräckligt av.

 

Vi fick lära upp kockarna här för de hade aldrig hört talas om Chia tidigare. Då gav de dem receptet att köra ca 2 msk chiafrön med ca 2 dl kokosmjölk & lite vaniljpulver per person. Detta får sedan svälla över natten. Blir bättre fördelning om man orkar vispa lite då & då under de första 10 minuterna då chiafrön börjar svälla så fort de hamnar i vätska. Sen är det bara att toppa med massa frukost!

 

Ha en magisk söndags morgon (kanske med en skål Chia).

 

STOR KRAM

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Man
Viktor Frisk
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Marcus Schuterman
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Linn Eklund
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Flora Wiström
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
Amelia Widell
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Philip Conradsson
Mode
Pamela Bellafesta
Man
Kevin Triguero
Man
Johan Hurtig
Hälsa
Fannie Redman
Home
Sanna Fischer
Mode
Emelie Wikström