Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

5 tips att hitta jobbfokus

5 sätt att hitta jobbfokus

Halloj! Sommar & sol – så underbart men lite svårt att prioritera datorn, jag vill bara vara ute och leka. Jag har ju inte direkt några kontorstider att anpassa mig till men Yogiakademin, blogg och andra spännande projekt kräver min närvaro framför skärmen (i alla fall lite varje dag). Jag brukar vara noga med att skapa rutiner för hur och när jag jobbar – liksom undvika det där med att screena mailen på mobilen var och varannan minut. När jag jobbar går jag ALL IN och fokuserar, när jag är ledig lägger jag jobbet helt åt sidan (det går inte alltid men jag blir bättre och bättre!). Här kommer mina fem bästa tips för att hitta jobbfokus…

 

1. Börja morgonen med yoga (såklart!!!)

När vi sitter framför datorn är ju all vår uppmärksamhet i huvudet därför känner att det är exakta viktigt att ge vår kropp lite tid på morgonen just den där dagen då vi har mycket på jobbet. 5 minuter på yogamattan eller sittande i meditation gör megastor skillnad i alla fall för mig.

 

2. Hitta en lugn plats

Alla är vi olika här men jag måste ha lugn & ro för att kunna koncentrera mig, helst inga störningsmoment i närheten. Bästa fokus hittar jag i naturen utan människor omkring (som på bilden ovan, där jag jobbade förra veckan). Detta är ju givetvis svårt om man behöver vara på kontoret men då är mitt tips att lyssna på musik som gör dig lugn – här är min favvo fokuslista.

 

3. Bestäm hur länge du ska sitta framför datorn

Om jag bara sätter mig framför datorn utan plan blir det ofta att jag göra massa saker på samma gång – eller snarare jag får ingenting gjort. När jag istället bestämt en tid för att göra en specifik grej blir jag ofta mycket mer effektiv och kan gå ut och leka fortare. Jag brukar ställa min meditationstimer för att få ett litet pling när det är dags för rast.

 

4. Spärra Facebook & stäng av Wifi & 3G på mobilen

Alltså – hur ofta hamnar man där framför Facebook eller Instagram utan att riktigt ha planerat det? Blir galen på mig själv när det händer men jag har samtidigt insett att Facebook & Instagram är som en drog och att jag behöver hårddisciplin runt det. Det jag gör när jag behöver få något viktigt gjort är att spärra Facebook på datorn (ladda ner appen Self control) & stänga av Wifi & 3G på mobilen tills klockan plingar för rast.

 

5. Ta en shaking paus i timmen

Kanske det bara är jag men jag kan inte koncentrera mig mycket mer än i någon timme…sen behöver jag lite paus. Ofta kan det räcka med typ 5 minuters shaking eller lite dans för att jag sen ska kunna sätta mig igen och fokusera.

 

Vad gör du för att kunna fokusera på jobbet? Skriv jättegärna dina bästa tips nedan! TACK!!!!

 

Läs gärna också ”Yoga mot stress?”

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Oj så avundsjuk jag blir när jag läser hur du ”fokuserar” på jobbet! Det är tyvärr lite svårt för mig att lämna min arbetsplats, stänga av telefonen och ta pauser, vilket gör att man är otroligt seg i huvudet. Allt efter 14-15 är knappt lönt 😛
    Själv har jag arbetsdag mellan 08-17 (en dag i veckan till 18). Inga raster mer än lunch (1timme). Eftersom jag går upp vid 0545 yogar jag ca 15 min, tar tåget till jobbet. Lunchpromenad ca 30 min och sen lite yoga hemma på kvällen. Mycket mer än så kan jag inte göra. Cyklar till tåget om jag hinner! Allt är bättre än inget, så måsta man tänka! 🙂

    Emely 2016-05-12 12:38:14 http://houseofem.blogg.se
    Svara
    • Svar på Emelys kommentar.

      Heeeeej fina Emely! Jag förstår dig precis, jag har ju också varit anställd och vet det där med långa dagar på kontoret utan raster. Att du får till lunchpromenad och yoga på kvällen låter ju fantastiskt. Yes yes yes…allt är bättre än inget – så sant!

      Men jag tycker verkligen att det är synd att du och så många företag förespråkar att man måste sitta på kontoret även när koncentrationen är borta. Vore det inte bättre att man får effektivt jobba när man har fokus och sen få komma ner i kroppen eller vila när hjärtan blir trött.

      josefinebengtsson 2016-05-12 18:36:05
      Svara
  • Blev så glad när jag läste detta för jag höll verkligen med på exakt varje punkt, speciellt första! Är själv inne i en stressig period nu av mycket plugg inför slutprov och liknande och jag har sedan en tid tillbaka börjat göra ca 5-10 min yoga precis innan frukosten på morgonen medan kaffet bryggs (så kan man känna den underbara doften samtidigt!), efter en uppiggande ingefärsshot och vatten! Det har gjort så otroligt mycket med min koncentration och mitt fokus och jag blir pigg så mycket lättare. Älskar även känslan när man kan sträcka ut sig på morgonen och få igång kroppen lite, det gör mig så mycket lugnare och mindre rastlös senare under dagen. Riktigt bra tips!

    Emma 2016-05-09 19:25:37 http://naturallyvegan.blogg.se
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Ahhhh…va glad jag blir att höra Emma. Det var verkligen den där morgonyogan som hjälpte mig igenom pluggande och proven också. Så bra att du tar dig tid att andas även nu när du har en stressig period. Lycka till på proven och stor stor kram till dig!!!!

      josefinebengtsson 2016-05-10 13:42:05
      Svara
  • Mycket bra tips. Önskar verkligen att jag kunde följa dem bättre, men jag är hopplös:

    1. Börja morgonen med yoga tänker jag alltid att jag ska göra. Men så kollar jag jobbmailen i sängen (BIG no-no) och dras direkt in i karusellen.
    2. Lugn plats, haha! Bor mitt i stan och har en sambo som är hemma hela dagarna. Får inte vara ifred någonstans och kan heller inte få lugn och ro utanför lägenheten.
    3. Begränsa datortiden = omöjligt för mig. Går jag därifrån så är jag där och surrar igen som en geting kring saft nån timme senare.
    4. Spärra och stänga ner wifi har jag haft några lyckade försök med ibland. Fattar inte varför jag inte gör rutin av det.
    5. Ta pauser = också nästan omöjligt för mig. Ibland undrar jag om jag har en stor magnet i rumpan som klistrar mig på kontorsstolen…

    Suck. Somliga av oss är beyond all hope. Men de är alla jättebra tips. Får skriva dem på post-its och sätta upp i hemmakontoret så kanske det går bättre. =)

    Louise Stigell 2016-05-09 13:05:02 http://www.lugnochfin.se
    Svara
    • Svar på Louise Stigells kommentar.

      FINA Louise! Tror på att ta små steg i taget och fira de små framsteg vi gör och inte ge upp eller bli arga på oss själva när vi faller tillbaka i de där gamla mönstret. Kanske börja med en punkt – typ resten av denna månaden ska jag ALLTID ha mobilen i flightmode inne i sovrummet dvs när vi går och lägger oss och även när vi går upp. Det gör att vi får den där lilla stunden av reflektion och kanske är det vad som behövs för att de andra punkterna sen kommer av sig självt för vi är mer närvarande. Antar du utmaningen?! ;-).

      josefinebengtsson 2016-05-09 13:23:09
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!