Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

MY MOMENT OF MEDITATION – DAG 19

Vackra vänner!

 

Hur går det med att zooma ut from skärmen och in i dig? Nu är vi redan på dag 19 i vår 21-dagars utmaning i att hitta stunder av meditation i vardagen.

 

Idag skedde min stund av närvaro och meditation under lunchen. Ibland älskar jag att äta ensam och faktiskt kunna ha mitt fulla fokus på maten. Jag tycket nämligen att det typ är omöjligt när jag äter tillsammans med någon. Under måltider med vänner är mitt fokus oftast mer på våra diskussioner än på själva smakupplevelsen eller mättnadenskänslan.

 

När jag äter ensam (och lägger mobil, tidningar, datorn etc. åt sidan) kan måltiden snarare bli en stund av meditation. En bra ensam måltid, som den jag hade idag, började med att jag satte mig ner i en bekväm position på en kudde på golvet) och tittade på maten samtidigt som jag tog en stund och kände in min hunger. Var satt den? Exakt hur kändes den i magen?

När jag sedan tog min första tugga kände jag den goda smaken tydligt och tog mig tid att verkligen tugga igenom denna underbart goda sallad. Tugga för tugga försökte jag behålla närvaron med måltiden och liksom känns hur kroppen började bearbeta maten. När tankarna gick iväg någon annanstans (som de givetvis gjorde) förde jag vänligt men bestömt tillbaka min uppmärksamhet till min kära sallad. Jag kände även när mättnaden kom istället för att slänga i mig allt på en gång vilket ofta sker när jag inte hunnit grunda mig innan måltiden eller om jag äter med någon annan person som stressar mig.

 

Givetvis, vill jag bli bättre på att vara närvarande med maten även med andra människor omkring (för jag älskar att umgås med andra under måltider också). I dagsläget känner jag dock att jag behöver öva lite mer på egen hand först för att steg för steg kunna ta med mig lite av denna mindfullness även till måltiderna med andra.

 

Hur har det gått för dig idag?

 

KÄRLEK

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
22kommentarer
  • Idag har jag haft min tid av närvaro under en cykeltur med familjen. Det är faktiskt under såna stunder som jag verkligen känner mig närvarande och levande! När vi är ute tillsammans brukar vi mest strosa omkring och utan stress eller måsten. Det är helande på något sätt att få sådan tid med familjen där vi bara är tillsammans, speciellt ute i naturen ❤

    Jonna @ekonewbieyoga 2017-04-30 02:54:20
    Svara
    • Svar på Jonna @ekonewbieyogas kommentar.

      Låter sååå mysigt. I dagens ”hetsiga-göra” samhälle är väl största lyxen att faktiskt strosa runt utan mål och riktning. SÅÅÅ vackert!!! Tack för delning. <3

      josefinebengtsson 2017-05-01 11:01:41
      Svara
  • #mymomentofmeditation idag blev en skön stund på yogamattan nu ikväll. Först en stund yoga. Sedan en stund pilates och slutligen plankan.
    För min egen skull. Så oerhört skönt att vara här och nu. Att tömma huvudet och istället känna med hjärtat. ❤

    Anna 2017-04-29 21:24:11 http://Ingenannansord.wordpress.com
    Svara
  • Känner så väl igen mig i mindfullness upplevelser kring måltider. Det beror på vilket sällskap jag har runt om mig för att känna att jag både får ro i kroppen att njuta av maten samtidigt som jag njuter av umgänget.
    Jag försöker dagligen ha en kort meditation via en app som guidar. Idag var det fokus på att utstråla och ge kärlek, till alla. Även dem det är svårare att känna kärlek till. Som en del av en acceptans och process för en själv att släppa och gå vidare. För sin egen skull och slippa en tyngd i tillvaron 🙏🏼 Jag lär mig nåt nytt varje dag i meditation – tack för du lyfter denna utmaning som en viktig del i livet 😘

    Yvonne Åkerlind 2017-04-29 18:53:35
    Svara
    • Svar på Yvonne Åkerlinds kommentar.

      TACK för delning Yvonne. Appar kan vara sååå bra ibland. Är det Mindfulnessappen du använder eller någon annan bra app. Tack för att du är här och delar. MASSA KÄRLEK <3

      josefinebengtsson 2017-05-01 11:03:36
      Svara
    • Svar på Yvonne Åkerlinds kommentar.

      Intressant, och så viktigt! Låter smidigt med en app som påminner en! 🖒💕

      Jonna @ekonewbieyoga 2017-04-30 02:49:03
      Svara
  • Igår lämnade vi som tidigare sktivit vårt Stockholm, vi fem från Sverige, Finland, USA och Indien, vänner från över hela globen, för att åka ut till ett ellöst torp utanför Uppsala. Ett torp med trägolv från 1800-talet, byggd på en plats med grunder från sekel tidigare än det, ett torp med vedeldad spishäll, kakelugn, fotogenlampor, mässingstakar, träkistor och möss. Inatt sov vi med mössor, omringade av värmen från vänskap. Det du skriver om Josefine, att vara mindfull när vi äter är något jag tänker på varje dag men inte ”klarar.” Jag kastar i mig skolmat på under 15 minuter samtidigt som jag ska se till att mina elever äter och ofta slår hungern till som en blixt hos mig vilket gör att jag näst intill sväljer maten utan att tugga, jag kan äta frysta kakor!! Idag iaf, pressade jag vår frukostjuice med en handpress som Sebastian köpt för några hundralappar på Sri Lanka men som kostar flera tusen i Sverige! Den juicen, smuttade och SMAKADE jag under frukosten! Den var len och söt, inte tillräckligt syrlig men så är det ju inte heller apelsinsäsong… Att äta frukost utomhus i solen i april är dessutom magiskt! Att diska i en sinkbalja blir något att uppskatta istället för att avsky! Varje måltid här ute på torpet, är en lyxmåltid! Ha en fortsatt fin lördag ❤️ @ciascastle2.0

    Cia 2017-04-29 18:10:02
    Svara
  • Precis ett sådant här inlägg behövde jag, allt som oftast så slänger man i sig maten och har knappt känt smakerna alls förrän maten är slut. Jag har svårt att känna både hunger och blir mätt väldigt fort och tyngdkänslan i magen blir ju inte direkt bättre av att man ”inhalerar” maten. Laddade faktiskt ner en app i förrgår som hette Mindful eating för att få bukt med detta, skippar ofta frukosten, hinner inte äta lunch på jobbet, kommer hem efter jobb och träning vid åttatiden på kvällen och slänger i mig middag och så skriker magen av smärta efteråt. Från och med idag och sedan hela maj (och därefter förhoppningsvis hela livet ut) ska jag försöka äta med mer eftertänksamhet och verkligen insupa varje tugga och varje känsla. När man har en dum stress- och IBSmage är ju det sämsta man kan göra att äta på två sekunder. Verkligen nyttigt inlägg för mig Josefine, så tack till inspirationen! Jag gör ju ofta fina smoothies och matkreationer som jag lägger upp på instagram men sedan slukar man maten på två röda. Nu är det dags att sluta ha telefon, tidning eller dator framme när jag äter utan istället jobba på att vara fullständigt närvarande, för att få, såsom du beskriver, en nästintill meditativ matstund. Har väldigt svårt att äta på jobbet för där tycker jag att det är alldeles för stressigt och känner mig bara stressad av att äta lunchen vilket oftast gör att jag skippar den, men då blir ju alla ”rutiner” helt fel. Så TACK Jossan, nu blir det mat-meditation för Ida!

    Ida/ @Im_healthyenergy 2017-04-29 13:22:02
    Svara
  • Det där ska jag också testa!
    Idag började jag dagen genom att jag snabbt skulle göra en 10min lång ”gympa” – lite planka mm. Vilket jag egentligen gick in i genom att tänka att det är jobbigt och jag vill få det överstökat. När jag var klar var inte jag klar, dvs jag ville mer. Gick igenom lite höftträning som jag fått av min naprapat. Och gick över till att leka lite på mattan och avslutade med en meditation. Tror mina 10min i slutändan blev närmare 1h. Härligt att låta kroppen göra det den är sugen på. Och få ha min stund med mig själv på morgonen. Bästa starten på dagen!

    Siiri 2017-04-29 09:59:30
    Svara
    • Svar på Siiris kommentar.

      Åh så bra! Go with the flow 😍👌

      Yvonne Åkerlind 2017-04-29 18:55:18
      Svara
    • Svar på Siiris kommentar.

      Vad härligt Siiri! Oftast så blir det längre än vad man tänkt sig när man väl börjar. Bättre att ha låga krav och tänka: ”10 minuter är bättre än ingenting” vilka sedan blir en timma istället för att tänka: ”måste träna 1 h” och så blir det ingenting alls! bra jobbat!

      Ida/ @Im_healthyenergy 2017-04-29 13:23:05
      Svara
  • Det är en riktig lyx faktiskt att få äta frukost själv varje morgon. Det brukar jag tänka på ofta. En av de stora fördelarna med att bo själv. Det kan ju faktiskt vara omöjligt att få en stund för sig själv i synnerhet på morgonen ifall man har barn som ska tas hand om samtidigt och som man behöver få iväg till dagis och skola. Då får man försöka hitta den där stunden för sig själv på något annat sätt. Jag tror det är viktigt även för småbarnsföräldrar att försöka hitta sådana stunder och inte få dåligt samvete (!) över det.

    Även om jag sällan har mycket tid för just frukosten så ser jag alltid till att komma upp i tid för mitt korta yogapass, hinna i duschen och fixa frukost. Jag är oftast jättehungrig redan när jag vaknar så att åka hemifrån utan frukost skulle kännas jobbigt. Jag brukar jag rosta egen granola varje vecka och äter den till frukost. Så äter jag vanligtvis 1-2 frukter och gör en riktigt god cappucino. I övrigt dricker jag väldigt lite kaffe. I bland blir det en till cappuccino eller en espresso på eftermiddagen. På kvällarna bara te.

    Idag bestämde jag mig för att förlänga min morgonyoga från 20 till trettio minuter för att kunna vara lite längre i positionerna och få in ett par positioner till i programmet. Jag har vant mig vid att stiga upp 05:45 på vardagar, inte för att jag är särskilt morgonpigg, men för att jag mår så mycket bättre om jag får ha min morgonrutin utan stress. Åker iväg till jobbet kring halv åtta. Jag öppnar inte datorn eller kollar mobilen förrän jag är klar att åka iväg till jobbet. Det gjorde jag tidigare, men när jag bestämde mig för att jag vill börja göra ett kort yogapass om morgnarna märkte jag att jag har svårt att hinna iväg i tid. Det löste sig enkelt genom att låta datorn förbli avstängd :-D. Man hinner faktiskt få reda på vad som har hänt i världen och vem som har gjort inlägg på fb och instagram även om man skulle kolla lite senare :-D. Har en skön lördag alla!

    Hanna 2017-04-29 08:35:49
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Låter som om dina morgonar är otroligt fina. Sååå grymt att du prioriterar det. JAJAJA….utan att ha barn så tror jag verkligen att det är en nyckel till att blir en bra föräldrar att faktiskt ge sig själv egentid. Då har du ju så mycket mer att ge till dina barn sen.

      Och EXAKT, är det något viktigt som hänt i världen så får man ju reda på det oavsett. MASSA KRAMAR

      josefinebengtsson 2017-05-01 11:08:20
      Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Låter som att du har oerhört mysiga morgonar!

      Ida/ @Im_healthyenergy 2017-04-29 13:23:42
      Svara
      • Svar på Ida/ @Im_healthyenergys kommentar.

        Jo morgnarna är bra och i bästa fall fortsätter dagen på samma sätt. Men jag har ett hektiskt jobb med mycket ansvar så det är lite si och så ibland. Men om jag har möjlighet försöker jag varva ned med ett yogapass med Yogobe hemma på kvällen sedan. Jag brukar ofta göra lite mer åt yin-hållet. Då får man det där lugnet från morgonen tillbaks. Försöker få in en kort stund av meditation efter passen, men det har inte riktigt blivit till en regelbunden vana ännu. Det jag måste försöka bli bättre på är att vara ute mer särskilt de dagar när vädret liksom inte inbjuder till det. På somrarna är jag mycket mer ute, men skulle behöva det året om. Och borde spendera mindre tid framför datorn. Och så är det svårt för mig att få till den där mindfulnessen vid mina övriga måltider. På jobbet går det väl knappast heller. Där handlar det om att mota bort hungern. Men på kvällarna borde det gå att ordna.

        Hanna 2017-04-29 13:52:45
        Svara
  • #mymomentofmeditation dag 19 av 21 med @josefinesyoga 🙏❤ Wow vilken morgon! Få vakna till detta. Kaffe ☕ ute 🙏🙏❤ #lärdiglyssnapådinkropp

    Hanna L 2017-04-29 07:14:29
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Chrystelle Eriksberger