Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

MY MOMENT OF MEDITATION – DAG 2

Morning vackra!

 

Välkomna till dag 2 i vår 21 dagars utmaning i att hitta stunder av meditation i vardagen. Hur lätt är det inte att ständigt sugas in i skärmen, kan vi komma på oss själva och ta en stund utan alla dem intrycken? En stund där vi möter oss själva, checkar in med förnimmelserna i kroppen och hur vi mår. MY MOMENT OF MEDITATION.

 

Jag har ju äran att förtillfället befinna mig på en paradisstrand men egentligen spelar det ingen roll var i världen vi är om vi har en skärm framför oss. Jag spänner magen, glömmer att andas och blir precis lika stressad när jag får ett otrevligt mail här som i min lägenhet hemma i Stockholm.

 

Jag har sedan många år tillbaka lyckats få rutinen att leva i flightmode de första timmarna på dagen. Då är jag på min yogamatta och njuter av närvaron i min kropp. Hursomhelst, efter frukosten brukar jag slå av flightmode och låta mig sugas in i datorns värld en stund. Under en stund lyckas jag ofta vara strukturerad och fokuserad, med det menar jag att göra en sak i taget och välja bort det som är oviktigt. Det vill säga, inte sugas in i andas hets på mailen eller periferas vänner livshistorier på instagram.

 

Men, hur mycket jag än försöker behålla närvaron som morgonens yoga och meditation givit mig så går det sällan mer än någon timme. Efter en stund, är jag helt indragen i datorns drama. Ofta alla appar på en gång, utan sans och struktur.

Idag lyckades jag dock komma på mig själv, efter typ 45 minuter framför skärmarna (yes, dator, ipad och mobil) bestämde jag mig för att ta en paus.

 

Jag lämnade tekniken och satte mig på marken vid husväggen en stund. Här slöt jag ögonen och började andas djupare. Att sätta sig i meditation mitt i ett vad jag kallar ”dator-race” är ju inte helt lätt, tankarna går i ett. Men jag började andas djupare och fokusera all min uppmärksamhet på att varje andetag skulle landa i bröstet, känslan av att varje inandning fick mig att bli lite mer närvarande med förnimmelserna i kroppen, lite mindre med stressen i huvudet. Efter bara några minuter var jag mycket lugnare. Jag hade hittat distans till allt det där som hänt under mina 45 minuter online. Jag var redo att gå tillbaka en stund igen och nu med ett mycket starkare fokus och beslutsamhet att göra en sak i taget!

 

 

Har du hittat någon stund av närvaro idag?

 

Dela gärna här och #mymomentofmeditation.

 

MED KÄRLEK

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
32kommentarer
  • Idag fick jag min tid till meditation och närvaro under yogan. Så skönt! Har precis börjat en kvällskurs i ashtanga yoga. Älskar att gå dit! Underbart att få avsluta kvällen med att bara vara … godnatt ❤

    cafre85 2017-04-12 22:51:32
    Svara
  • Tack för ett inspirerande inlägg, Josefine! Jag känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver och behöver verkligen strukturera upp min skärmtid för att bli mer närvarande. Jag får ångest typ varje dag av att jag känner ett behov av att titta på mobilen stup i kvarten. Jag vill så gärna kunna leva för stunden och inte låta min värdefulla tid slukas upp av vad som pågår på skärmen framför mig! Hursomhelst, min stund av stillhet blev under kvällspromenaden med hunden, där jag försökte fokusera på allt runt omkring mig. Fokuserade på andetaget och noterade detaljerna på naturen runt omkring mig. Kände mig mer centrerad och irritation i kroppen släppte ?❤

    Jonna @ekonewbieyoga 2017-04-12 22:08:59
    Svara
  • Hej❤️ Jag ligger i en husvagn mitt ute i skogen och har nästan ingen täckning? Det är så skönt och tyst..ingen tv,inget brus bara jag och skogens sus..mer meditation än så blir det inte❤️ Nu ska jag ligga här mysa..godnatt alla fina❤️ ☮️?

    Mia Eriksson 2017-04-12 21:37:18
    Svara
  • Jag ska sätta mig ner på mattan och andas i tio minuter. Sedan ska jag krypa i säng.

    Hanna 2017-04-12 21:06:43
    Svara
  • Det är verkligen en utmaning att inte sugas in i den virtuella världen! Många delar av ens rutiner är tyvärr uppbyggda kring den och därför svår att bryta. Jag försöker dagligen föra medvetna val och det har vart en enorm hjälp att därigenom åter hitta fokus och välja det som är viktigt ?? Idag har jag tränat på Friskis, gruppträning med peppande ledare får mig att hitta glädje så det spritter i hela mig ?

    Yvonne Åkerlind 2017-04-12 20:53:15
    Svara
  • Känner verkligen igen mig i det där, det första man gör på morgonen (obs, dock efter morgonyogan- den är helig!) är att kolla mailen, instagram, nyheterna, Facebook och man hinner bli stressad över x antal saker innan solen ens har gått upp. Imorse var verkligen en sådan kalldusch och ”aha-upplevelse” för mig när jag precis gått av ett nattjourspass på akuten, andra på raken och jag har väldigt svårt att sova emellan nattpassen så jag hade varit vaken sisådär drygt 60 timmar utan sömn. Istället för att gå och lägga mig när jag väl har kommit hem kikar jag på mailen och har fått ett viktigt jobbmail som jag genast stressar upp mig över, får smått panik och vill ta tag i direkt… Till saken hör att det där jobbmailet kom ifrån andra sidan atlanten, med en stor tidsskillnad så 1. ingen hade märkt om jag hade skjutit på mailet till ikväll och 2. det var egentligen inte så panikakut och förmodligen hade jag gjort ett bättre jobb om jag hade svarat när jag istället var pigg och klar i huvudet.
    Med allt detta babbel så menar jag, liksom du antyder, att skärmarna tar allt för stor dag av våra liv! Därför ska jag nu sätta mig mot först bästa husvägg och bara andas och fokusera inåt och släppa allt som har med email, jobb, akuten och stress att göra. Det ska bli ”min tid” och ”min meditation”. Kram på er alla!

    Ida/ @Im_healthyenergy 2017-04-12 12:34:00
    Svara
  • Det är just det, att ta paus från skärmarna! Jag behöver verkligen struktur på det, när jag ska vara aktiv och när jag ska gå in i flight mode. Jag är oftast off med min son och försöker verkligen ha honom som lärare. Till att vara i stunden. Jag ska försöka hitta ett bra sätt. Nu har sonen gått till dagis och jag har en liten stund för mig själv??

    Sofia Charani 2017-04-12 09:01:05
    Svara
    • Svar på Sofia Charanis kommentar.

      Precis så känner jag med! Man vill ju inte missa stunderna med sina barn p.g.a av att man inte kan koppla bort mobilen.. Men precis som du säger, man får välja sina stunder väl ??

      Jonna @ekonewbieyoga 2017-04-12 23:13:11
      Svara
    • Svar på Sofia Charanis kommentar.

      Oj, sorry! Det här var menat som mitt eget inlägg … inte som svar på ditt ?
      Till dig tänkte jag skriva – egentid alltså, så viktigt! ??

      cafre85 2017-04-12 22:51:12
      Svara
    • Svar på Sofia Charanis kommentar.

      Idag fick jag min tid till meditation och närvaro under yogan. Så skönt! Har precis börjat en kvällskurs i ashtanga yoga. Älskar att gå dit! Underbart att få avsluta kvällen med att bara vara … godnatt ❤

      cafre85 2017-04-12 22:49:40
      Svara
    • Svar på Sofia Charanis kommentar.

      Så bra att man kan lära av varandra, oavsett ålder ??

      Yvonne Åkerlind 2017-04-12 20:53:58
      Svara
    • Svar på Sofia Charanis kommentar.

      YEs, så svårt! Jag sitter en liten stund vid nätet nu på ett café. Det fina i Indien är att man inte har 3G iaf så stunderna framför skärmen blir mer korta och intensiva :-). KRAMAR

      josefinebengtsson 2017-04-12 11:00:45
      Svara
  • Jag har förmånen att kunna promenera till mitt arbete på 30 minuter, över en mynning till ett hav, över en bro där jag oftast möter några enstaka människor som för fem dagar sedan fylldes med hundratals, påväg hem från sitt arbete eller hem till en främlings soffa. Det är grått, friskt och kallt i luften idag. Jag bestämde mig för att lyssna extra på vårfåglarnas sång vilket tog mig tillbaka till biologilektionen på högstadiet då vi skulle lära oss 25 olika fågelläten. Vi fick tipset att rita ljudet vi hörde, som ett EKG! Ett av de få proven jag hade nästan alla rätt på. Jag kommer inte ihåg vilken sång som hör till vilken fågel längre men tillsammans var de en vacker orkester.

    Cia 2017-04-12 08:27:57
    Svara
    • Svar på Cias kommentar.

      Älskar att bara få fötterna i rullning, tankarna släpper lättare tack vare det ??

      Yvonne Åkerlind 2017-04-12 20:54:33
      Svara
    • Svar på Cias kommentar.

      WOW, låter sååå härligt Cia. Älskar det där med att rita ljuden. Å fågelkvitter alltså, det får mig verkligen att landa i hjärtat! KRAMAR

      josefinebengtsson 2017-04-12 11:02:11
      Svara
  • Dag 2 ?❤#mymomentofmeditation #lärdiglyssnapådinkropp Gomorron! ? ?❤
    Meditations formen jag använder kallas för centrerad bön, Centering prayer. Grunden finns i kristendomen. Jag kan utmärkt kombinera den med yogan och vad som helst, det centrala är syftet att släppa taget om allt som väcks hos mig under meditationen.
    Bilden kommer från en kära vän som har översatt boken och den kommer att säljas via bokhandel på nätet snarast. Skulle någon vilja köpa den redan nu eller veta mer, skicka ett DM till mig ?
    Jag är så nyfiken på all andlighet och läser mycket olika böcker om det. Ett tips jag fått på vägen är att välja en metod för sin meditation och hålla sig till det ett tag (typ några år ?) Stämmer så bra för mig som har alltid börjat här och där och sedan där. Men villigheten till öppet sinnelag är a och o. Min religion är kärleken. Min Gud är kärleken. Och vi alla är ett, kärlek. ❤❤❤ störst av allt är kärleken. ?❤??#beyoga365

    Hanna L 2017-04-12 07:54:36
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman