Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Yogautmaning Del 3 – Hur utövar vi yinyoga på ett säkert sätt?

yin svan yinyoga-2

Heeeeeej bästa ni! Så imorgon börjar vi alltså med del 3 i vår utmaning. Låt oss första titta på en väldigt viktig aspekt: Hur utövar vi yinyoga på ett säkert sätt?

 

I yinyogan blir det extra tydligt att varje position ser unik ut hos varje individ. Så även om vi som vanligt kommer demonstrera positionerna i varje inlägg med en bild, försök verkligen känna vad som känns rätt för dig. Att fördjupa sin praktik handlar inte om att komma djupare i positionen, utan att utöka tiden i positionen. Varje position utgår från ett eller flera fokusområden i kroppen, och din uppgift är att hitta positionen inifrån och ut. Det vill säga som vanligt – KÄNNA DIN KROPP FRÅN INSIDAN. Känner du en sträckning i fokusområdet? I så fall har du hittat din position. Om inte, förändra och modifiera. Ta hjälpa av filtar, block eller kuddar. Flytta på dina händer och fötter tills du hittar fokusområdet, som kan vara t.ex. framsida lår, ländrygg, höftled osv.

 

Det finns tre ”regler” för yinyoga:

  1. Hitta fokusområdet i en position, och hitta din gräns. Här är det viktigt att du smälter in i positionen. Syftet är aldrig att gå så djupt som möjligt, utan tänk ca 60 % av din ”stretch kapacitet”. Så fort du känner ett motstånd (en känsla av stretch) så har du hittat din första gräns.
  2. Slappna av i dina muskler, framförallt och viktigast i det området positionen syftar till att påverka. Scanna hela tiden av kroppen efter spänningar att släppa taget om.
  3. Stanna i stillhet x antal minuter. Om du stannar vid din första gräns utan att försöka pressa dig djupare, och slappnar av, så kommer du känna hur positionen kan få intensifieras av sig själv. Allteftersom tiden går kanske du känner att kroppen bjuder in till att sjunka djupare, eller kanske behöver du backa.

 

Det finns två sätt på vilket yinyogan kan gå fel:

  1. Du känner inget i fokusområdet, och får ingen effektiv stretch. Kom dock ihåg att känslan kan vara ganska subtil. Ibland känns det mer, ibland mindre. Vi får heller inte glömma att det även finns mentala och meditativa aspekter. Vi tränar även vårt sinne i yinyoga och om du inte får en önskvärd känsla av stretch i alla positioner så kan du fortfarande se varje position som x antal minuters meditation.
  2. Du får ont. Här är det viktigt att skilja på ”bra” och ”dålig” smärta. Yinyogan skapar sensationer som kan och får vara ganska intensiva. Dock får dessa sensationer aldrig övergå till skarp eller huggande smärta. Vi behöver då förändra positionen genom att backa, eller kanske göra en annan position med samma fokusområde.

 

Några frågor på det? För er som är nya till denna form av yoga kommer det nog klarna lite när ni provat det i er egen kropp. Men har du frågor hojta till här så kommer vår magiska expert Sofie och svarar!!!!

 

Själv ska jag lägga mig på stranden här i Indien och göra lite yin idag igen ;-). Bästa bästa!!!

 

KÄRLEK till er!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
23kommentarer
  • Älskar yinyoga!!! Härligt att läsa om den på bloggen och få lite ny inspiration❤️☯️

    Erika 2016-10-18 20:00:36
    Svara
  • Åh vilka fina förklaringar… <3 Jag ser verkligen fram emot den här delen med yin!!! Har gjort yinyoga några gånger tidigare men aldrig djupdykt i det så som vi kommer göra de här dagarna framöver. Wiiiie!!

    Thilda 2016-10-18 11:36:21
    Svara
  • Åh som jag ser framemot detta! ❤

    Hanna L 2016-10-18 08:17:50
    Svara
  • Men åh vad spännande! Jag har länge velat testa töntiga <3 Ser verkligen fram emot morgondagen!

    MariaW 2016-10-17 23:39:20
    Svara
  • Sweet! Älskar yin ❤️ Det här blir härligt. Igen! ???

    Ann-Charlotte 2016-10-17 22:51:54 https://www.instagram.com/bycharma/
    Svara
  • Yin är min kärlek ? har aldrig mått så bra som jag gjort efter flera av dessa pass. Yin är verkligen en rutin som fastnat och ett beroende för mig!
    Yin har fått mig att gråta glädjetårar på mattan! Så ni som inte prövat this is ??

    Minna 2016-10-17 22:48:19 http://mittkokoshjarta.se
    Svara
  • Tusen tack för den fina inledningen. Ser fram emot morgondagen ??. Njut av Indien, att vara barfota & underbar yoga ?

    Malin Gillberg 2016-10-17 22:39:29 http://www.malin.gillberg.marykay.se
    Svara
  • Tack för alla dina beskrivningar, du skriver om yoga på ett sådant vackert sätt som gör yogan rättvis. Det är du som fick mig att öppna upp ögonen för yoga och nu har jag följt din blogg och instagram sen start, det jag uppskattar mest är att du är så naturlig i din yoga ??❤️

    Har en fråga till dig om Indien eftersom du känns som den perfekta att fråga. Skulle du vilja ge dina bästa platser & tips om Indien? De som du vill dela med dig av såklart. Gärna om det finns yogaretrat/studios/lärare man kan besöka utan att boka, om du vet om man kan volontär arbeta utan att boka genom någon agency och de bästa platserna med stränder.
    Är så sugen på att utforska Indien. Planerar en resa dit och till Nepal.

    Med värme
    Hedda

    Hedda 2016-10-17 22:32:02
    Svara
  • Vilken underbar beskrivning du har gjort, så noggrann och välingående. Jag gillar också delen där du förklarar att det gör ont- för det gör det ju! Och det finns ingen gång man känner sig så stel som direkt efter ett yinpass, men efter ett tag känner man sig både mjukare och mer rörlig och får en helt ny nivå av energi. Ska bli spännande att se vilka yinövningar du väljer ut åt oss. Hoppas att du har det helt sagolikt i Indien!

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-17 21:59:18 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara
  • Låter toppen!! Vilken bra mix du har skapat till oss. Ha så mysigt nu på din strand ?

    Elena 2016-10-17 21:25:37
    Svara
  • Åååååh vad jag ser fram emot detta!! Superpeppad!! ?

    Siiri 2016-10-17 18:58:06
    Svara
  • Så himla härligt att sista delen är yinyoga, testade ju första gången i somras i Bretagne. Och det var….hemskt(?!?). För att den kom åt delar av kroppen (och kanske själen) som aldrig någonsin fått någon kärlek eller fokus. Nu har jag försökt gå på yin/relax-yoga någon gång i veckan under hösten, och tycker verkligen om det. Det är så fint att få ge sig själv och sin kropp den där tiden. Jag mår verkligen bättre av det!
    Nu har ju jag varit frånvarande några dagar från utmaningen, på grund av den värsta förkylningen på flera år! Andningsövningarna har jag ju kunnat glömma, och det känns inte som min kropp är redo att utsättas för några påfrestningar alls. Men jag saknar ju yogan.
    Josefine, Maria och alla ni andra såklart: har ni några tips för att ge kroppen lite yoga-kärlek även när ni är sjuka? Vad gör ni då? Tror ni kroppen mår bra av lite yin, eller kan den trigga sjukdomen mer? Allt handlar såklart om att lyssna på sin egen kropp, men vill gärna ha lite tips nu när alla fina yogisar hänger här tillsammans och gör utmaning.
    Kram <3

    Klara 2016-10-17 18:29:15
    Svara
    • Svar på Klaras kommentar.

      Hej Klara,

      Yin yoga kan definitivt vara ett alternativ när man är sjuk. Jag har själv varit förkyld i snart två veckor, och när all annan träning är utesluten finns yin alltid där. Ibland kan det vara svårt, exempelvis att fälla framåt kan vara svårt när man är täppt i näsan och inte kan andas, men ofta finns det någon position man kan göra. När man är sjuk tenderar man att bli ganska stel av att ligga stilla, och då kan yin yoga vara skönt. Att yin yoga skulle trigga sjukdom behöver du inte oroa dig för. Du kan tom göra yin yoga i sängen om du inte orkar ta dig ner till golvet 🙂

      YIN YOGA Sofie Ringsten 2016-10-17 19:25:34 http://www.yinmeditation.com
      Svara
      • Svar på YIN YOGA Sofie Ringstens kommentar.

        Tack så mycket för ditt svar Sofie! Det blev faktiskt några djupa stretchiga poser tidigare ikväll. Testade också att ligga i plogen som jag trodde skulle vara hemsk, men nästäppan släppte tillfälligt då. Nu tänker jag att jag försiktigt ska yoga mig ur den här förkylningen. Ser fram emot yin yogan framöver! Kram!

        Klara 2016-10-17 22:33:03
        Svara
  • Älskar yin-yoga. Gör ofta yinpass med Yogobe på kvällarna för att lugna kroppen. På morgnarna gör jag ett 20-minuters mer aktivt flöde delvis baserat på ett program ur Ulrica Norbergs bok Yoga en kvart om dagen. Jag har med tiden lagt till lite mer core och lite uppvärmning till det passet. Blir lätt väldigt stel i kroppen och har spända axlar, höfter och framsida lår. Märker genast att det inte känns bra ifall jag inte gjort något yin-pass på flera dagar. Hoppas kunna ta del av även de sista dagarna av yogautmaningen efter att jag reser till Kerala nästa lördag.. :-). Man får se hur det är med wifi:n.. Jag ska ju yoga där också förstås. Ser i allafall fram emot att ta del av utmaningen under de närmast kommande dagarna. Kanske kan jag även komma till Khola Beach nästa vinter. Jag har redan nu på känn att jag kommer att vilja återvända till Indien efter denna första resa..

    Hanna 2016-10-17 17:41:15
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sara Che
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand