Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

”Jag är för ovig för yoga”

Jag är för ovig för yoga

Foto – Adam Klingeteg

En kommentar jag får höra flera gånger i veckan framförallt när jag är i Stockholm och springer på bekanta på stan. Många vet att jag håller på med yoga och är nyfikna men säger samtidigt att det inte är något för dem eftersom de ju är alldeles för stela.

 

Att någon som aldrig prövat yoga tänker så är ju inte alls konstigt eftersom de flesta bara har sett själva fysiska yogapositionen på bild. Då ser det ju ut som gymnastik eller stretchen man gör efter joggingrundan.

 

Hursomhelst, utövar man yogapositionerna så som det är tänkt från början är det något annat, något betydligt djupare än fysiska stretchar. Sedan urminnes tider har yogans traditioner i olika former kunnat hittas i Indien och då användes det som tekniker att stilla sinnet och därifrån förstå vem man är på ett djupare plan.  Runt år 400 sägs det att legenden Patanjali strukturerade upp dessa nedärvda tekniker i den mytomspunna skriften Yoga Sutras som är lite av en bibel för yogan (vill dock poängtera att yoga absolut inte är någon religion). Där beskriver han yogan som ”stillandet av alla tankerörelser” eller ”förmågan att styra fluktuationer i sinnet”.

 

Tanken är alltså att vi kan ta hjälp av dessa ”stretch-övningar” för att stilla vårt sinne. Det handlar alltså om HUR vi gör övningarna. Vi kan exempelvis skynda oss igenom ett gäng solhälsningar och samtidigt tänka på vad vi ska äta till middag eller hur mycket vi har att göra på jobbet – då får vi inte mycket ut av de där solhälsningarna mer än kanske lite muskelstyrka och smidighet. Gör vi istället solhälsningen med full närvaro på hur kroppen känns på insidan: hur vi andas, vilka muskler vi spänner, vad blockeringarna sitter etc. så stillas automatiskt de där tankarna. Då finns det ingen tid att tänka på annat för vårt fokus är i kroppen. Vårt sinne (som ju annars går i ett) får en paus på riktigt. Yogan blir mindfulness, yogan blir meditation och vi ser genast att det är något som ALLA kan utöva oavsett vighet.

 

Så för alla er härliga som antagit yogautmaningen nu i oktober, ha detta i åtanke när ni gör övningarna. Försök att göra yogan till meditation, där du är helt närvarande i stunden, i din egen kropp. Sååå underbart att göra detta ihop och för er som inte hakat på än så är det inte försent ;-). 15 minuter yoga varje dag under hela oktober – YEAH!!!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
21kommentarer
  • Hej!

    Jag är nyfiken på dina tankar om det motsatta problemet, att vara överrörlig och hur man kan anpassa övningarna då? Jag har fått höra av flera sjukgymnaster att yoga är farligt, men känner att det beror ju helt på… Min erfarenhet säger snarare att man ska vara extra försiktig, hålla emot stretchen liksom och känna in dagsform både före och efter. Det vore intressant att höra dina tankar och tips.

    Tack för en fab utmaning (igen!), extra härligt med allas kommentarer och bilder <3

    Stina 2016-10-03 14:11:32
    Svara
    • Svar på Stinas kommentar.

      Heeej Stina. Bra fråga. Enligt mig är svaret självklart – klart du kan yoga trots att du är överrörlig. Känner folk som bara har ett ben och trots det yogar varje dag. Det gäller bara att modifiera. En viktig sak när du är överrörlig är att aktivera musklerna i positionerna och att gärna mikroböja både armbågar och knän så att du inte hänger i lederna. Yoga kommer då ge dig precis samma fördelar som det ger alla andra. Alla kan yoga :-). Stor kram

      josefinebengtsson 2016-10-03 15:49:41
      Svara
  • Ett väldigt viktigt inlägg för alla nybörjare (jag är en av dom). Att påminnas om att yoga faktiskt handlar om insidan och inte själva ”posen” kan vara lätt att glömma ibland… Efter två eftermiddagskvartar är jag redo för morgondagens utmaning! 😀

    Sigrid 2016-10-02 22:25:00 http://nouw.com/sigrid
    Svara
  • Körde lite kvällsyoga innan jag la mig igår med mycket utsträckning av ryggen igår, gud så skönt och det känns idag!

    Emelie Jansson 2016-10-02 09:42:45
    Svara
  • Exakt så! Mycket bra förklarat. 🙂

    Nellie 2016-10-02 07:57:17 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
  • Har yogat ca 20 minuter kvällsyoga ikväll. Nedvarvning och skön utsträckning av rygg och baksida. Det hänger verkligen ihop, den fysiska delen och den mentala delen av yogan. Så mycket lättare det går att renodla tanken efter ett yogapass.

    Monica Lekedal 2016-10-02 00:27:38
    Svara
  • Så sant, alla de gånger man tänker för mycket på saker runt omkring under yogan förstör bara. Numera använder jag yogan för att skingra tankarna och försöker vara totalt närvarande under yogan. Har blivit så mycket bättre- såväl i positionerna som klarare i sinnet.

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-01 22:40:02
    Svara
  • Kanske är denna utmaning precis vad jag behöver då utmattning inte vill släppa taget om min kropp. Något som får mig till mattan hemma om så bara för en stund. För det är just det – att ta sig till mattan, tända lite levande ljus och få på lite musik. Att det ska vara så svårt. För väl på mattan tar yogan över och det blir så mycket mer än 15 minuter. Heelt underbart ??

    Terese 2016-10-01 20:11:28
    Svara
    • Svar på Tereses kommentar.

      Precis så Terese. SÅ SANT. Det svåra är att ta sig till mattan och förhoppningvis kan en liten utmanings hjälpa oss alla ;-). <3

      josefinebengtsson 2016-10-02 12:02:49
      Svara
  • Lätt febrig och täppt i näsan tänkte jag att en lugn stund på mattan skulle ge mig lite energi. Svårigheter att andas gjorde det svårt att komma in i yogan idag, men döm om min förvåning när kroppen efter 10 min börjar hitta in i meditation och den där förkylningen fick stå tillbaka en stund.

    Jenny 2016-10-01 19:52:58
    Svara
  • Tillslut tog jag mig till dagens utmaning, segt hela tiden men skönt efteråt. Att stå inklämd i ett hotellrum hjälpte inte. Hoppas att kommande dagar kommer att hjälpa till att hitta flow.

    Sofie 2016-10-01 18:34:19
    Svara
    • Svar på Sofies kommentar.

      Haha…fint att du körde trots att du var inklämd. JA – yogan är ju så. Vissa dagar flödar energin i kroppen, allt känns lätt medan andra får det trögt. Utmaningen är nog att acceptera det som är. Svårt men klarar vi det – lär vi oss nog mycket nyttigt från mattan att ta med ut i livet. <3

      josefinebengtsson 2016-10-02 11:55:04
      Svara
    • Svar på Sofies kommentar.

      Skönt att det inte bara var jag som drog på det. Men väldigt gott nu!

      Terese 2016-10-01 20:12:40
      Svara
  • Idag vaknade jag kl 6 för att spenderade En heldag i yoga studion. Denna helgen hade jag teacherteacher training helg med fokus på bakåtböjningar. Vi började klassen med chanting, pranayama och asana för att sen prata teknik. Önskar verkligen att man kunde ha flera av dessa lyxiga heldagar med yoga! Ser redan fram emot imorgon..
    Instagram: ccyogastory

    Cecilia 2016-10-01 18:32:14
    Svara
    • Svar på Cecilias kommentar.

      WOW – gud så häääärligt Cecilia. Känner alltid samma när jag går Teacher trainings… vill aldrig att det ska ta slut. Så härligt att få vara i kroppen hela dagarna och lära sig massa spännande grejer. NJUT!!!!

      josefinebengtsson 2016-10-02 11:53:53
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Sassa Asli
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind