Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 18 TRÄDET

HAPPY INTERNATIONAL YOGA DAY! Varmt välkomna till dag 18 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Eftersom det är yogans dag känner jag att vi bara måste byta ut dagens stillasittande meditation mot en yogaposition. Men vi kommer behålla ögonen öppna!

 

Idag ska vi utforska en så kallad yogabalans. Själv använder jag ofta yogabalanser för att bli medveten om hur fokuserad (eller ofokuserad) jag är i stunden, det blir som ett kvitto på om jag är i huvudet eller nere i kroppen. Ibland funkar det nämligen inte alls för mig att balansera på ett ben. Då brukar jag först bli frustrerad, men när jag sedan inser att det är ett tecken på att mina tankar är någon helt annanstans använder jag istället positionen för att leda uppmärksamheten till stunden. Jag får fokus! Försök att inte tänka på hur kroppen ser ut i övningen och gör istället yogan till närvaroträning.

 

Prova antingen Trädet eller om du har någon annan favvo balans! Trädet (Vrkasana) är en position som inte bara övar upp vår balans och bygger styrka i lår, vader och vrister, den lugnar också hjärnan och ger oss fokus. När jag gör den här positionen brukar jag leka att jag är ett ståtligt träd som ingen vind i världen kan få omkull.

 

Gör så här

  1. Sätt din timer på 15 min.
  2. Stå i Berget och börja föra vikten till ena foten – pressa ner hela fotsulan i mattan. Fokusera blicken på en punkt framför dig.
  3. Lyft upp den andra foten och ta hjälp av handen för att placera den fotsulan någonstans på insidan av benet med tårna pekandes nedåt. Om rörlighet eller balans begränsar dig kan du även placera tåspetsarna i golvet.
  4. Låt hela kroppen bli lång och sträck huvudet mot taket. Låt handflatorna mötas tillsammans framför bröstet. Om du vill gå vidare, sträck händerna upp mot taket.
  5. Om du vill utmana dig själv ytterligare kan du påbörja en rörelse samtidigt som du försöker stå kvar i Trädet på ett ben, som om en stark vind kom och försökte få omkull dig: Men du står stadigt kvar!
  6. Var i positionen i så länge du kan och kom långsamt tillbaka till Berget för att upprepa på motsatta sidan. Pendla mellan de olika fötterna så länge det känns bra.
  7. Om det finns tid över, sätt dig sedan ner i sittande meditation eller lägg dig på rygg i savasana.

 

Hur gick det? Frustrerande eller härligt? Fick du fokus direkt eller märkte du hur mycket tankar som svävade i huvudet idag? Let us know. #junemeditationchallenge

 

TACK TACK TACK för att ni är med!!!

 

KRAMAR

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
18kommentarer
  • Var lite osäker på om jag skulle ta mig an denna utmaning med tanke på den problematik med bäckenet som jag haft.

    Jag provade lite försiktigt, kunde dra upp benet till knät men inte längre. Nöjde mig med det. Kände mig väldigt stabil till en början men efter ungefär halva tiden så fick jag krampkänningar i höften så då satte jag mig ner.

    Hittade ingen skön position och där tappade jag fokuset 🙁

    Hur som helst så var det en vinst för mig att veta att jag kan stå på ett ben utan att få ont i symfysen ??

    Jannice Skoglund 2018-06-21 22:28:35 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Jag satte på lugn musik, ställde mig i berget, andades. Balanserade sedan på vänster ben, placerade höger fot mot låret, satte händerna vid bröstet. När jag sträckte händerna mot taket kände jag att jag var stel i axlar, skuldror och rygg. Började leka med armarna i både höjd- och sidled, i hopp om att känna mig mjukare. Fortsatte så ganska länge innan jag bytte ben. Balansen hade fungerat fint med vänster fot i golvet, men den ville inte alls vara med då jag skiftade till höger fot. Provade att leka med armarna här också, men tappade snabbt balansen. Provade igen, tappade den igen. Bytte tillbaka till vänster fot i golvet. Återigen gick det lätt med balansen. Axlar, skuldror och rygg kändes mjukare. Jag stod kvar på vänster fot ganska länge. Gjorde sedan ett nytt försök på höger fot, men det ville sig verkligen inte. Valde då att lägga mig ner i savasana. Efter en natt med för lite sömn kändes trädet som en alldeles lagom aktivering, och vilan väldigt välkommen.

    Josefine 2018-06-21 20:57:06
    Svara
  • Idag kände jag mig stark och fokuserad. ??Det var riktigt roligt och jag utmanade mig själv genom att sträcka armarna över huvudet, svaja från sida till sida, blicka ner på näsan och jag provade även att blunda en liten stund. Det var skönt när lugnet sakta spred sig ner genom kroppen! ❤️

    Sanna 2018-06-21 16:26:57
    Svara
  • Åh, idag gick det så mycket bättre med fokuset. Kände mig klar i huvudet efteråt. Skönt. Gillar trädet, men har mycket svårare när jag står på höger ben… lite frustrerande men det är som det är. Ibland svårt, ibland lätt. Balans. Avslutade med en stund i Savasana, ÄLSKAR.

    Det är så underbart att få göra det här med dig Josefine och alla ni andra. Så mysigt vi har det här i kommentarerna på bloggen♡
    Stor kram till alla!!!

    Frida 2018-06-21 15:30:32 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Började morgonen med lite yoga och avslutade med denna övning. Älskar trädet! Hur det får mig att känna mig stadig som ett träd och fokuserad. Fötterna står stadig och rotar sig ner i marken som rötter, känner närvaron och energin sugas in i mig. Svajar till ibland precis som vinden men kommer tillbaka. Aah magisk! ??

    Uppmärksammade skillnaden mellan höger och vänster och hur det kändes i kroppen. Ska jobba lite mer med min vänstra sida.

    Stina 2018-06-21 09:32:03
    Svara
  • Trädet är en favorit! Och precis som du säger börjar man genast vingla om man tänker på annat! Jag är tacksam för de här formerna av meditation som inte kräver att man ska sitta stilla, de passar mig mycket bättre. Min favorit hittills är nog ändå den allra första andningsmeditationen vi gjorde. Men jag tänker att om jag jag genom den här utmaningen hittar 5-6 stycken tekniker jag tycker om och som fungerar för mig vid olika tillfällen så är det redan perfekt. Ha det så bra alla och tack Josefine!

    Hanna 2018-06-21 07:48:12
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Jag instämmer, de aktiva meditationerna passar även mig bäst. De stilla fungerar bra på yogaklasser men hemma har jag väldigt svårt att komma till ro! ??
      Fantastiskt med en sådan här utmaning där man får testa så många olika varianter av meditation. ??

      Sanna 2018-06-21 22:46:10
      Svara
      • Svar på Sannas kommentar.

        Precis. Förstår verkligen känslan. Det kan vara superfint att koppla ihop de aktiva och stilla… dvs Sätta sig ner efter kroppen fått leva ut. ❤️

        josefinebengtsson 2018-06-23 15:16:26
        Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!