Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 11 GÅENDE MEDITATION

gående meditationMORNING VACKRA SJÄLAR! Välkommen till dag 11 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Idag ska vi titta närmare på gående meditation. Huvudsyftet med gående meditation är att bygga upp koncentrationen, vilket ofta gör det lättare att sen sitta sitta i meditation men även att flytta över meditationen från kudden till vardagen.

 

I gående meditation har vi hela vår uppmärksamhet på fötternas förnimmelser istället för på hela kroppen (som vi haft i de föregående meditationerna i utmaningen). Gående meditation är fördelat på tre moment som upprepas under hela meditationstiden –  gångstopp och vändning.

 

Gör så här

  1. Börja med att hitta en rak stäcka på ett par meter som vi kommer gå fram och tillbaka på (Går vi exempelvis i en cirkel eller bara lite som vi känner för är det lätt att förlora oss i tankar och delar av sinnet planerar vilken väg vi ska gå istället för fullt fokus på fötterna). Jag älskar att gå utomhus på gräset om vädret tillåter.
  2. Ställ timern på 15 min.
  3. Gång– Börja därefter gå och uppmärksamma förnimmelserna som uppstår i varje steg när fotsulan får kontakt med marken.
  4. Hitta en rytm som gör dig lugn. Farten brukar oftast återspegla sinnestillstånden dvs. vi tenderar att gå saktare när sinnet är lugnt och snabbare när vi är stressade.
  5. Stopp – När du närmar dig slutet av din valda sträcka ställer du dig helt stilla i några sekunder. Här hinner vi ofta notera om vi är närvarande eller någon annanstans.
  6. VändningEfter några sekunders stillastående stopp är det dags för vändning. En bra tumregel är att göra sen är det dags att vända och gör gärna med fyra rörelser och ett jämnt tempo. Börja flytta först ena foten i 90 grader, anslut därefter med den andra, upprepa sen detta ännu en gång för att tillslut stå vänd 180 grader. Stanna helt stilla några sekunder och fortsätt att gå tillbaka.
  7. Gå fram och tillbaka med full uppmärksamhet – med tiden kan du börja bli medveten om även de mer subtila förnimmelserna i steget (hur & när du lyfter upp fötterna) alltså utöver fotsulans kontakt med marken.

 

Dela gärna nedan eller på @josefinesyoga hur det kändes för dig idag! Eller varför inte bjuda på en härlig bild på insta tagga #junemeditationchallenge.

 

Mängder med kramar

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
16kommentarer
  • Oj oj oj, idag hade jag väldigt svårt att koppla bort alla tankar som kom hela tiden.
    Mina barn har skolavslutning idag och morgnar som dessa brukar jag ha svårt att få ihop. Det spelar ingen roll hur mycket tid man har på sig så blir det ändå stressigt i slutändan ändå. Tankarna snurrade om vilka tider jag skulle väcka barnen, i vilken ordning de skulle äta frukost, klä på sig, fixa hår mm..
    Jag gick väldigt sakta fram och tillbaka för att lugna ner mig men det var väldigt svårt att vara närvarande i kroppen :/

    Ser fram emot att få kramas ikväll ♥

    Jannice Skoglund 2018-06-15 12:57:11 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Den här är underbar🙏🏼 Jag tycker den är lugnande, kände mig uppe i varv innan med många tankar som snurrade. Både positiva och negativa. Men så började jag gå. Jag gick, stannade, andades och vände. Och så repeat. För varje vända blev jag mer och mer närvarande och lugn. Magi. Jag har så mycket lättare att sortera mina tankar och bara fokusera på det som är viktigt på riktigt när jag är lugn. Och efter meditationen kändes det mycket klarare uppe i huvudet och jag mådde bättre med övervägande positiva tankar. Skönt.♡♡‭♡

    Frida 2018-06-14 23:30:17 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • 👣 Jag var lugn redan när jag påbörjade dagens meditation. Jag vandrade långsamt fram och tillbaka utanför mitt hus, vinden smekte min hud, jag andades långsamma djupa andetag och min kropp fylldes av tacksamhet! Tacksamhet över att jag finns, att jag får känna, se och uppleva så mycket varje dag. Att jag får vandra på den här jorden, det är stort och det är jag oerhört tacksam för! 💎🙏✨💕

    Sanna 2018-06-14 23:26:16
    Svara
  • Imorse började jag med dansen. Kan inte annat än att le – glädjen i att röra sig!! Att dansa kommer ofta naturligt när man är glad – men att vända på det…. dansa & glädjen kommer!! Befriande att få röra sig utan tanke på vad som är ”rätt”, mer vad som känns rätt & befriande för kroppen – gillar det!!
    Avslutar sedan dagen med gående meditation. Gillar verkligen dessa meditationer i rörelse. Jag har lättare att fokusera uppgiften & att varva ned. Härlig känsla att följa underlaget under fotsulorna – kallt golv, sträv matta, knarrande golv, rugglig matta, mjuk matta…. tempot blev lucia skridande med slutna ögon för att fokusera känslan under fötterna, men det gjorde även att ljuden förstärktes där jag gick… regnet mot rutorna, en bil, vinden, tickandet av en klocka… och så den lilla mjuka katten som verkligen undrade vad jag gjorde… Fick en skön känsla i kroppen. Tack för idag!

    Karro 2018-06-14 22:50:23
    Svara
  • Åh, vad jag tycker om den här! Det känns så himla härligt att låta fötterna spela huvudrollen och få känna sig fram. Jag blir lugn och harmonisk av att fokusera på dem. Det var dock klurigt att hålla fullt fokus på dem, jag vandrade många gånger hela vägen upp till toppen av kroppen. Just ikväll ösregnade det, så jag fick gå i hallen. I helgen hoppas jag få prova den på karga bohusklippor. 👣

    Josefine 2018-06-14 22:43:42
    Svara
  • Hej 🙂 jag känner att jag inte kan överge platsen där allt började. Är så mysigt här och helt annat mot kommentarerna under din instagram-post 😉 Så vill bara heja på alla som kikar in här och hoppas ni får ut lika mycket av att meditera som jag! Annars – ge det tid – det får jag ständigt påminna mig själv om när det känns motigt och trögt vilket är rätt ofta. Men är så givande när det blir magi! Önskar själv påminna mig om just den här meditationen framöver! Blir så förvånad att så lite har hängt kvar sen de förra utmaningarna. Men är Såå tacksam för nuet <3

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-14 19:26:56 https://www.instagram.com/ikameranmin/
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Jannike Ebbing
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Mitra Javadi
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Sara Che
Mode
Emma Danielsson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson