Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 9 LEKTID

josefine bengtssonMORNING KÄRA NI! Varmt varmt välkomman till dag 9 av vår 4 veckors meditationsutmaning. Vi ska fortsätta på det aktiva meditationsspåret men idag blir det lite mjukare än igår. Vi ska göra en meditativ övning som är fint att göra när kroppen är sjuk eller skadad. När så är fallet ser jag det nämligen som ett sätt för kroppen den att skrika ”Lyssna på mig!”. Oberoende av vilken åkomma vi lider av tror jag att det viktigaste för läkningen är just att föra uppmärksamheten ner i kroppen. Att ägna en stund för att faktiskt stämma av hur olika kroppsdelar känns och mår. Jag brukar börja varje morgon med en sådan avstämning, som jag kallar LEKTID – en stund när jag tillåter kroppen att röra sig exakt som den vill, där jag släpper hur kroppen ser ut på utsidan och istället helt känner hur den känns på insidan. För mig är det läkning på djupaste nivå.

 

Gör så här

  1. Sätt gärna på en härlig och avslappnande spellista att lyssna på som är ca 15 min lång.
  2. Slut ögonen och ta tre djupa andetag, sucka ut genom munnen på utandningen.
  3. Låt uppmärksamheten landa på insidan av kroppen.
  4. Börja sedan att lyssna på och stämma av med varje kroppsdel genom att röra den. För att inte missa någon kan du exempelvis börja uppifrån och skapa rörelse i ansiktet, nacken, halsen för att sedan fortsätta rörelsen neråt, hela vägen till tårna. Till slut blir det nästan som en långsam och inkännande dans.
  5. Har du en skada eller om du hittar en spänning någonstans på vägen, ge gärna det området lite extra uppmärksamhet och rörelse. Hur känns det här på insidan? Varmt, kallt? Hur hänger den här delen av kroppen samman med andra delar?
  6. Låt andetaget vara naturligt och försök att verkligen ha uppmärksamheten i kroppen. När tankarna flyger iväg någon annanstans, se om du kan komma tillbaka till rörelsen och till stunden.

 

Spana gärna in mim nyinspelade film på yogobe där jag mjukt guidar er genom denna övning, se här. Om du inte redan är medlem på yogobe, använd koden JOSEFINE för att få 1 månad gratis abonnemang utan bindningstid.

 

Berätta gärna nedan eller på @josefinesyoga hur det kändes för dig! Eller beskriv med bild och text på insta, tagga #junemeditationchallenge. Å peppa gärna varandra.

 

KÄRLEK TILL ER!

 

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
22kommentarer
  • Å!! Älskar denna! Knak, knäck & knäpp! Sååå skönt att bara lyssna in vart det känns välbehövligt att sträcka ut. Lugn & avslappnad känsla. Lite Shake & sedan lektid är toppen!! Lättare att hålla fokus i kroppen när jag rör mig samtidigt. Ahhh!!!

    Karro 2018-06-13 22:37:52
    Svara
  • Idag gick tiden så otroligt snabbt och kroppen kändes ovanligt mjuk och rörlig 🙏🏻
    Det var skönt att bara släppa lös och röra sig utan att behöva tänka på att det måste se snyggt ut! Har aldrig provat aktiv meditation innan men det är väldigt härligt 😍

    Jannice Skoglund 2018-06-12 22:10:14 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Hade nyss den coolaste upplevelsen jag någonsin fått av yoga. Valde att göra en kroppsscanning efter min kvällsyoga, för att jag äntligen hittat ett lugn i att göra den själv utan att bli styrd av någon annans röst. Jag gick igenom varje kroppsdel långsamt och noga. När hela kroppen var scannad kände jag sådan frid som jag aldrig känt förut. Jag kände inte var min kropp slutade eller vart golvet började. Det kändes som att jag svävade och att allt var i harmoni. Älskar att få skriva av mig här efter varje meditation och älskar den här utmaningen du ger oss som gör att jag tar mig tiden till att yoga och meditera varje dag. Annars hade jag aldrig fått uppleva det jag nyss gjorde. TACK Josefine <3

    Felicia 2018-06-12 21:37:40
    Svara
  • Jag började uppifrån, försökte få ansiktet att slappna av, vilket för mig är något av en utmaning mitt i jobbvecka. Fortsatte till nacken som knakade tacksamt. Ryggen sträcktes ut, grusigt även här. När jag kom till hjärtat märkte jag att jag försökte skydda det. Jag krummade ryggen, böjde axeln mot hjärtat, förde armarna framför det. Kroppen svarade motvilligt på mina försök att öppna det något. Jag fortsatte längre ner i kroppen; knak i knän, knak i fötter. Lät sedan hela kroppen vara med och försökte på nytt att öppna hjärtat, men kroppen vill verkligen inte. Jag vill vilja, men känner ett starkt motstånd där.

    Josefine 2018-06-12 21:01:02
    Svara
  • ÅH♡ Tryckte play på min favoritlista på Spotify och gick igenom kroppen från topp till tå. Först långsamt och för att mjuka upp den, och sen flowade jag loss i dans, shaking, olika rörelser samt sträckte på kroppen i takt till musiken. Ibland snabbt, ibland långsamt. Fantastiskt och så underbart♡ Tiden gick så fort och jag ville inte sluta hahah… Jag har spänningar i nacken och i axlarna och la mer tid på dessa områden för att mjuka upp lite extra och ge kärlek, och efteråt kändes det så mycket bättre, som att det som gör ont bara lyfte och försvann. Märker att jag är dålig på att stanna upp och ta hand om det som gör ont, som exempelvis axlarna och nacken. Jag kör oftast bara på och tänker att det ”löser sig”, därför är det så skönt att jag nu, tack vare den här dagliga meditationen, inser mer och mer att jag vill och behöver vara mer närvarande i min kropp. Jag mår så mycket bättre då. Så tack igen för att du gör det här med oss Josefine! KRAM♡

    Frida 2018-06-12 15:11:16 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Åååh jag ÄLSKAR denna!! Tack för påminnelsen Josefine!
    Jag Älskar Musik och jag älskar att Dansa. Slutar alltid med det i mitt fall. Som om min kropp längtar efter det 😉
    Mest påtagligt var min högra sida på nacken, ut mot axeln och även ner längs det skulderbladet lite vagt. Där har jag haft spänning länge nu! Gav det lite extra kärlek. Så nu mår väl området bättre i alla fall än om jag inte hade gjort det hehe. Blev också väldigt känslomässigt i och med att jag får brottas med en massa rädslor nu och spökande tankar som jag väljer att inte lyssna på, och för att jag också önskar frigöra mig ifrån människor som inte bryr sig om mig på djupet, men som jag har svårt att släppa. Och musik för kärleken. Längtan. KRAM

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-12 11:05:09 https://www.instagram.com/ikameranmin/
    Svara
  • Började med Shaking sedan lät jag mig guidas genom lektiden på Yogobe.
    Tycker det är härligt att ha en röst i bakgrunden som påminner mig om att vara här och nu och inkännande.
    Har hittat en röd tråd i min kropp… min vänstra sida! Det börjar med stelhet uppifrån nacken som går vidare ut i axeln, ner i skulderbladet och stannar i ländrygg och höft, ett parti som alltid tar lite extra tid att mjuka upp.
    Genom att göra den här lektiden så känns det som att jag har balanserat upp min kropp lite grann och gett mig själv en inre massage. Kroppen känns mjukare och smidigare! Vore bra att få in det här som en morgonrutin. 💕☀️

    Sanna 2018-06-12 09:56:02
    Svara
    • Svar på Sannas kommentar.

      YEAH!!! Fint du kör med videon 🙂 <3

      josefinebengtsson 2018-06-14 12:14:56
      Svara
    • Svar på Sannas kommentar.

      Vad intressant! Jag har liknande, fast på högra sidan. Skönt att du fick det att kännas mjukare 🙂

      Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-12 11:06:13 https://www.instagram.com/ikameranmin/
      Svara
      • Svar på Emma lärdiglyssnapådinkropps kommentar.

        Undra vad det är som gör att det sätter sig på en sida? 🤔 Förstår ju att allt i kroppen hänger ihop och det känner jag också väldigt tydligt under den här lektiden.
        Tänker att om jag får in det här som en rutin att scanna av kroppen en stund varje dag så kanske min kropp kommer visa mig vad jag behöver och guida mig i rätt riktning. Ska bli spännande att se hur det känns nästa gång och när man har gjort det några gånger. 😊

        Sanna 2018-06-12 23:13:35
        Svara
  • Lektid gjorde jag tidigare varje morgon. Föst ca fem minuter shaking för att bli varm, sedan lektid och så lite asanas. Märker nu att jag saknar det då jag gör ett annan sekvens om morgnarna. Hur härligt det är att bara svänga, hänga och dingla med huvudet nere vid mattan. Ha det så gott alla.

    Hanna 2018-06-12 06:15:02
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sophia Anderberg
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding