Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 8 KUNDALINI SHAKING

YEAH! Varmt varmt välkomman till del 2 och dag 8 av vår 4 veckors meditationsutmaning. Under del två fokuserar vi som nämnt på aktiva meditationer.

 

För er som följt mig ett tag eller till och med yogat med mig vet att jag har en favvo meditation vid namn, Shaking. Givetvis börjar vi den aktiva delen med det.

 

Shaking är en form av meditation som jag har varit fullkomligt kär i under flera år. Det är en väldigt kraftfull övning, som blixtsnabbt leder uppmärksamheten ner i kroppen. Övningen har använts av människor i tusentals år för att hitta närvaro i stunden, stressa ner, läka skador och väcka kroppen.

 

Det fina är att alla människor kan shaka varken styrka eller vighet behövs. Det man gör är nämligen att stå rakt upp och skaka kroppen i ett antal minuter.

 

Hitta gärna ett ställe där ingen ser dig, för du kommer att se rätt tokig ut, men effekten brukar bli magisk.

 

Det kan krävas lite övning innan du får hela kroppen att skaka. I början kan det kännas konstigt och vara svårt att släppa spänningarna. Ha tålamod, det är värt det. Jag är nästintill beroende numera.

 

För att bli guidad, kika HÄR.

 

Gör så här:

  1. Ställ en timer på 15 minuter. Sätt på dig bekväma, icke åtsittande kläder. Slut ögonen eller använd ögonbindel.
  2. Placera fötterna höftbrett isär och behåll dem där under hela övningen.
  3. Böj lite lätt på knäna och slappna av i hela kroppen.
  4. Släpp käkarna och låt andetaget vara naturligt men genom munnen.
  5. Börja skaka kroppen. Få varenda del av din kropp att vibrera.
  6. När tankarna far iväg till något annat, för uppmärksamheten tillbaka till det som händer i kroppen, i stunden.
  7. När timern ringer, sätt dig eller lägg dig ner i tystnad i några minuter.

 

Spana gärna in min nyinspelade film på yogobedär vi shakar som aldrig förr. Se här. Om du inte redan är medlem på yogobe, använd koden JOSEFINE för att få 1 månad gratis abonnemang utan bindningstid.

 

Haha…berätta gärna nedan eller på @josefinesyoga hur det var. Eller varför inte bjuda på en härlig shakingbild tagga #junemeditationchallenge. Å peppa gärna varandra. Du som är mest ärlig och aktiv i utmaningen har ju chansen att vinna mängder med magiska priser från bland annat Yogiakademin, Yogobe& Stadium.

 

KÄRLEK TILL ER!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
23kommentarer
  • Å vad härligt! Så glad för lite mer aktiva meditationer!! Har provat shaking tidigare & gillar känslan! Speciellt efteråt! Framför allt pirrar det i mina underarmar & händer efteråt & att sedan sitta i meditationsställning en liten stund är toppen!!!

    Karro 2018-06-12 21:23:57
    Svara
  • ÄLSKAR♡♡‭♡ Också en av mina favoriter. Minns första gången på Little Cola, jag kände mig så stel, knäpp och tokig hahah, men när vi gjort den några gånger så släppte det och jag ville göra den mest hela tiden för att den är så härlig och effekterna är magiska. Så idag ställde jag mig på mattan och bara njöt. Shake, shake, shake. Tankarna svävade nästan inte iväg alls, utan full fokus på shakingen, men när de väl gjorde det så kunde jag snabbt komma tillbaka till stunden. Så härligt när jag lyckas göra det. Efteråt stod jag stilla ett tag och det kändes som att allt inom mig bara flowade från topp till tå, upp och ner, fram och tillbaka. Häftigt. Sen la jag mig ner några minuter och flowet inom mig fortsatte och jag kände ett fantastiskt lugn. Underbart.
    Tusen tack för idag♡♡‭♡

    Frida 2018-06-11 23:38:48 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Jag drog för alla gardiner och ställde mig mitt i rummet för shaking. Efter en något trög start följde kroppen med. Det var häftigt att höra mina andetag högre och högre, allteftersom skakningarna blev kraftigare. Stundtals var det svårt att ha fötterna rotade, balansen rubbades. Efter ett tag kände jag mig trött och stod mest och vaggade. Min rygg, nacke och axlar är ganska stela för tillfället, det kändes som att det lossnade något. Jag fick dock plötsligt ont i nedre delen av magen..?!

    Josefine 2018-06-11 22:54:09
    Svara
    • Svar på Josefines kommentar.

      Hej Josefine, så mysigt att vi är ett litet gäng här håller jag med om! 🙂 Om det nu var ”Du” Josefine som skrev det igår? 😉 Jag fick som typ håll på vänster sida. Aldrig fått förr. Så något hände i min mage med. Undrade om jag drack för mycket vatten precis innan men också om det kan ha varit något annat? Andades mig igenom det och det försvann efter ett rätt långt tag. Kram

      Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-12 10:59:46 https://www.instagram.com/ikameranmin/
      Svara
  • Wow vilken häftig upplevelse!! När kroppen kom in i rytmen så var den en sån himla skön känsla som sköljde igenom hela mig ❤️
    Fick ont i fötterna och ena knät efter ett tag men fortsatte ändå tiden ut. På slutet var det svårt att hålla ”gunget” utan det blev mer som ryckningar 😉 Vill man släppa på spänningar i kroppen så är den här övningen magisk!
    Jag fick till och med rumpan att skaka och det har jag nog aldrig lyckats med tidigare!! Ett tips är att ha en topp som sitter åt bra 👌🏻
    Tack för idag Josefine, du förgyller mina dagar och jag kommer att fortsätta med olika typer av meditation även när utmaningen är klar. Jag älskar vad den ger mig för känsla och energi ❤️

    Jannice Skoglund 2018-06-11 22:24:27 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Heeej! Jag känner mig fri, rädd, glad, upprörd, ledsen, stolt och lycklig om vartannat!! Tack för shakingen idag det behövde jag, Verkligen. (Jag tycker den är svår och ser fram emot att orka mer och kunna släppa loss mer ju mer jag övar å gör det framöver!) Jag har öppnat mitt instagram-konto och det är ett megastort steg för mig, oavsett vad det innebär. Jag ville inte ens berätta för mina klasskompisar jag pluggade med för 5 år sen var jag bodde för att jag var rädd. Alltså förändringen!!! Dessa år. Allt som fört mig till yoga och meditation! Och ett nytt liv som jag successivt är med och skapar och tar ansvar för och är så sjukt modig i. Såå tacksam. Massa kärlek från mig till er för nu när jag känner den så starkt inom mig för att jag sätter mig själv först kan jag också dela med den till … 💥

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-11 21:03:07 https://www.instagram.com/ikameranmin/
    Svara
  • Hej!

    Jag har aktivt följt med och deltagit i utmaningen, men på grund att att jag har så mycket jobb och extra program just nu har jag inte hunnit sitta ner och läsa eller skriva kommentarer. Jag har aldrig riktigt kommit igång med regelbunden meditation även om jag nog har försökt ett antal gånger. Dels är det nog det att jag är en otålig presterande pitta i obalans och genast börjar planera och fundera på vad jag ska göra sedan.. Dels är det väl så att jag intuitivt känner att det kommer att välla upp en massa jobbigt.

    Jag har en regelbunden daglig yogapraktik sedan ett par tre år. Håller på att lära mig bli snällare mot mig själv och inte alltid kräva av mig att jag ska prestera det jag bestämt utan känna efter hur jag mår. Numera gör därför ofta yin när jag känner mig för trött. Ibland gör jag 15 minuter istället för 40 minuter om morgnarna.

    Alla de här andningsteknikerna vi gjort under veckan som gick är mer eller mindre bekanta för mig, men jag måste nog säga att den första vi gjorde, med långsamma jämna andetag är den som fungerar bäst för mig. Där lägger jag mig helst ner på mattan i savasana med ett bolster under knäna och låter andetagen bli längre och längre och pauserna längre. Det är ett helt fantastiskt sätt att få igång det parasympatiska nervsystemet. Några av de andra teknikerna får mig att börja prestera snarare än slappna av och så spänner jag plötsligt axlarna. Och så är det svårt för mig att sitta och meditera, det börjar alltid göra ont någonstans eller kännas obekvämt och så far tankarna iväg igen.

    Så därför är det fint att kunna göra shaking! Jag har testat det några gånger innan och gjorde det även regelbundet en tid i samband med min morgonyoga. Då hade jag inte så mycket tid och brukade shaka ca 5 minuter mest för att bli varm. Nu har jag gjort OSHO shaking i 15 minuter och det är ju härligt. Lite svårt ibland att lyckas släppa alla spänningar precis som du säger. Jag ser fram emot att få se vad det ska bli framöver, precis som någon sa innan- det är som att öppna luckor i en julkalender. Må så gott allihop, och tack Josefine för den här utmaningen!

    Hanna 2018-06-11 15:28:15
    Svara
  • Shaking är svårt för mig, känner mig stel och kroppen säger nej för rörelsen. Får inte hela kroppen att skaka. Känner en prestation i shakingen och känner mig otroligt dålig som inte får till det. Kändes skönt att få lägga sig ner en stund på yogamattan och landa i sig själv och dagens utgångsläge.

    Stina 2018-06-11 15:25:53
    Svara
  • Wow! Just nu är jag så tacksam och lite tårfylld… lyckotårar! ✨💕 Min kropp och själ är i balans och jag känner ett sådant lugn inombords.
    Startade min morgon med Shaking, gjorde det till 1st stage från Yogiakademin-sekvensen på Spotify. Först kände jag av blockeringar i hals, nacke och axlar men de skakade jag bort ganska fort men sedan kände jag av något större och hårdare alldeles ovanför mitt högra bröst och när mina femton minuter hade passerat så var den fortfarande kvar och jag kände mig inte färdig så startade om tiden på nytt. Efter en stund lättade det och jag kunde fortsätta skaka ner i kroppen.
    När jag kände mig nöjd så lade jag mig ner i Shavasana och försvann långt in i mig själv. En sån underbar känsla.
    Kommer oftast dit när jag är på yogaklasser men har väldigt svårt att landa så djupt när jag gör det själv hemma… men efter shakingen idag lyckades jag även här. 🌱🙏
    Det här var en mycket bra start på den här veckan!
    ❤️❤️❤️

    Sanna 2018-06-11 09:29:46
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Joanna Swica
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Sophia Anderberg
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Lifestyle
By Momo
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Imane Asry
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand