Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 6 KAPALABATI

God morgon och välkomna till dag 6 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Time forKapalabhati, en andningsteknik som kvickt får dig att bli pigg. Jag har i flera år haft den som en liten ritual för att vakna till innan jag ska undervisa.

 

Den består av korta, snabba och aktiva utandningar, vilket ökar intaget av syre och eliminerar koldioxid. Tekniken får helt enkelt energin i kroppen att flöda fritt och vid regelbundet utövande sägs den få ansiktet att skina av hälsa. Kapalabetyder nämligen skalle och Bhatibetyder skinande. Yeah!

Gör så här

  1. Sätt på din timer och inta en bekvämt position.
  2. Andas några långa, djupa andetag innan du börjar.
  3. Lägg ena handen på nedre delen av magen. Dra sedan kraftfullt in den delen av magen samtidigt som du snabbt pressar ut andetaget genom näsan. Slappna därefter av i magen och låt inandningen komma automatiskt. Nedre delen av magen fungerar alltså som en pump som trycker ut luften genom näsan.
  4. Börja med 20–50 snabba pumpningar där en pumpning tar cirka 1–2 sekunder. Ta ett djupt andetag och håll andan i några sekunder. Detta är en runda.
  5. Gör 3–5 rundor.
  6. Slappna av i ansiktet och näsan under hela övningen. Om du blir snurrig, ta en paus – då har du kört för hårt.
  7. Sätt dig i stillhet med slutna ögon tills din timer ringer.

 

För mer guidning checka gärna vår inspelning på yogobe, här. Berätta! Hur kändes detta? #junemeditationchallenge

 

KÄRLEK!

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
22kommentarer
  • Ligger en dag efter, men vill inte missa någon del! Denna utmaning var annorlunda. Tycker fortfarande det är lite läskigt att styra andetaget & hålla andan. Men så har jag aldrig tyckt om att vara under vatten heller. I slutet av meditationen testade jag lite olika tekniker efter varann. Trivs bäst med den när jag öppnar händerna växelvis. Blir lättare att hålla fokus på meditationen & hämta in tankarna när de vandrar iväg – vilket ju sker HELA tiden!! Något jag märker är att jag andas med höger näsborre på kvällar & vänster på mornar.. hör det ihop med att jag är mer kvällsmänniska än morgonmänniska? Lite intressant är det. Tycker växelvis andning sv näsborrar är klurigt då alltid någon sida är ”täppt”. Tack för denna morgon!

    Karro 2018-06-10 09:47:18
    Svara
    • Svar på Karros kommentar.

      Superspännande. Kan säkert höra ihop. Är du trött på morgonen och pigg på kvällen? Det är ju precis så att när höger näsborre är öppen brukar vi känna oss piggare och er fokuserade medan när vänster är öppen mer redo att sova och slappna av. Därför kan vi använda dessa olika andningsövningar för att exempelvis öppna höger näsborre på morgonen om vi vill bli pigga och tvärt om på kvällen. <3

      josefinebengtsson 2018-06-10 12:43:50
      Svara
    • Svar på Karros kommentar.

      Det här var verkligen intressant! Tack för att du delar med dig♡ Kan verkligen relatera i mycket av det du skrev. Undrar också om de olika näsborrarna har nån annan betydelse än den maskulina och den feminina sidan? Typ som det Karro beskrev med morgon- / kvällsmänniska? KRAM

      Frida 2018-06-10 10:08:42 http://nouw.com/fridaudd
      Svara
  • Har gjort den här övningen tidigare på olika yogapass men aldrig riktigt förstått hur jag ska göra men idag kom jag äntligen på det! ”Bättre sent än aldrig”! ☺️
    Kände att jag blev lite yr så tog det lite lugnare. Idag gick det mycket lättare att ta mig igenom hela meditationen, hittade ett inre lugn som inte har infunnit sig de andra dagarna! Härligt! ✨

    Sanna 2018-06-09 22:17:56
    Svara
  • Vet inte hur jag ska förklara detta, men tänkte att det kanske är fler som upplever samma sak. Jag har i alla fall märkt att när jag mediterar så befinner jag mig mest på höger ”sida” av kroppen. Eller jag har liksom svårt att skifta över till vänster hjärnhalva. Riktigt svårt att förklara. Någon annan som upplever samma sak eller vet vad det kan bero på?

    Felicia 2018-06-09 17:21:56
    Svara
    • Svar på Felicias kommentar.

      Tack, för delning Felicia! Så intressant. Det är väldigt vanligt att när vi börjar meditera så lägger vi märke till hur olika våra två delar av kroppen är. Ofta känner vi mer i en del. Eller är starkare, svagare, vigare, stelare etc i olika delar. Inom yoga säger man att höger sida är vår ”maskulina” sina, den vi aktiverar när vi jobbar, stressar, presterar, kontrollerar medan den vänstra är var feminina som ofta är mer aktiv när vi flowar, chillar, skapar… Så exempelvis om vi lever ett stressigt liv och är mycket i kontroll, jobbar etc så kan vår höger sida vara den starka..och eventuellt efter ett tag bli överarbetet tom. Inget vi behöver torr på såklart men man kan leka med begreppen. För min kropp är det väldigt sant. När jag stressar eller jobbar mycket är det genast minn högra sida som blir överbelastad. Tack för att du delar. <3

      josefinebengtsson 2018-06-09 20:20:46
      Svara
    • Svar på Felicias kommentar.

      Vilken intressant reflektion av din meditation, tyvärr har jag inte svaret på din fråga. Till morgondagens meditation ska jag undersöka om jag känner mer respektive minde på någon av sidorna.

      Stina 2018-06-09 17:45:26
      Svara
  • Läste och kände direkt i morse att jag inte ville göra den då. Sist jag testade så blev jag yr för ingenting och har tampats med att bli det till och från i några år nu bara vardagligt. Så slog på en hederlig gammal guidad 15 min meditation. En hel del röriga tankar som tog min fokus framförallt första minutrarna. Men bra start på dagen som vanligt!
    För några timmar sen gjorde jag även en extra snäll variant av ovan. 20 x 3 inte ofta jag lägger ribban på lägsta och heller inte tar i för fullt. Är så stolt och tycker det är så coolt att jag lärt mig det och mer och mer för varje dag! Jag har INGA problem att gå all in och pressa mig däremot…
    Jag blev ändå lite yr och franförallt att hålla andan blir väldigt shaky bara på några sekunder men jag klarade mig igenom 🙂
    Nu är det dags för bröllop! Utmaning i sig, så heja mig! Ska försöka påminna om att smita undan och andas om det blir för mkt. 💜

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-09 12:39:28
    Svara
  • Dag 6. Det här kändes sååå bra!!! Åh så himla härligt🙏🏼 Och pigg blev jag verkligen!!
    Skönt med tempo i andningen, efter ett tag började hela kroppen nästan gunga med i pumpningarna, häftigt! Och så härligt med ett lugnt och stilla avslut. Den här övningen är en ny favorit! Tack♡♡‭♡

    Frida 2018-06-09 10:48:14 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Jag kände mig seg när jag vaknade idag. Bestämde mig för att låta dagens meditation bli det första jag gjorde. Jag var tät i näsan under pumpandningen, vilket var irriterande. Känns som att den typen av andning gjorde det lättare för mig att sedan sitta still en längre tid, utan kryp i kroppen. Jag känner mig fortfarande lite seg, men gladare och nyfiknare. Ska fortsätta dagen vid havet med bad och bok.

    Josefine 2018-06-09 10:26:52
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sophia Anderberg
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding