Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 4 PRANAYAMA PENDELN

josefine bengtssonHeeeeej underbara. Välkomna till dag 4 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Dagens sköna andningsteknik sägs balansera höger och vänster kroppshalva samt hjälper oss hitta fokus och närvaro. Inte illa!

 

Det är även en förberedelse för den mer kända övningen Nadi Shodana. Den fina är att övningen verkligen passar alla, oavsett om du är ny till yoga eller en mer van yogi. Den hjälper dig lägga grunden till mer avancerade andningsövningar.

 

Gör så här

  1. Sätt på din timer och inta en bekvämt position med rak ryggrad. Låt handflatorna landa på knäna pekandes uppåt.
  2. Andas några långa, djupa andetag innan du börjar. Låt sen succesivt andetaget bli längre och djupare.
  3. För att börja övningen, andas ut och stäng händerna till två knytnävar.
  4. Öppna höger hand och andas in genom näsan, sänk hakan och håll andan efter hela inandningen och stäng höger hand.
  5. Öppna sedan vänster hand och andas ut genom näsan. Håll vänster hand öppen och andas in. Sänk hakan, håll andan och stäng båda händer.
  6. Öppna höger hand och andas ut genom näsan. Detta är en runda.
  7. Efter en stund, börja visualisera att när höger hand är öppen så andas du genom höger näsborre, när vänster hand är öppen andas du genom vänster näsborre.
  8. Upprepa igen och igen tills din timer ringer. När tankarna fladdrar iväg, gång på gång kom tillbaka till andningen.

 

Nå, vad hände i kroppen då du gjorde övningen? Dela gärna här eller på @josefinesyoga genom att använda hashtaggen #junemeditationchallenge. Om du behöver extra pepp, tänk på alla härliga vinster du kan få om du klarar hela utmaningen.

 

Såååå tacksam att vi gör detta ihop.

 

KÄRLEK <3

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
22kommentarer
  • Haha, jag fick, precis som flera andra här, läsa instruktionerna många ggr innan jag knäckte koden. Satt och övade med text, händer och andetag innan jag satte igång. Det var lättare för mig att hålla andetaget när jag hade händerna att fokusera på. I början hade jag svårt att andas lugnt, blev för fokuserad på händerna och jagade mot nästa handöppning. Efter ett tag lugnade jag mig, släppte jakten och hittade ett riktigt härligt flow. Satt med ett leende på läpparna när jag var klar och upptäckte att jag, för första gången idag, glömt att jag har ont i nacken. Tack för det❣️

    Josefine 2018-06-07 22:12:41
    Svara
  • Halkade efter 2 dagar, men skam den som ger sig! Idag började jag dagen med träning & meditation utomhus vid en vidunderlig havsutsikt! Fantastiskt! Skön känsla att varva ner! Ikväll testade jag att andas genom en näsborre, eftersom det var ”fel” näsborre var det lite svårt att få luft! Största utmaningen är att fokusera andetaget & inte allt möjligt annat… Övning behövs! Men känns viktigt att landa i sig själv varje dag. Och släppa prestationen att meditera ”rätt”. Bara ATT göra det, är good enough!

    Karro 2018-06-07 22:07:31
    Svara
  • Fick ingen ro i kroppen alls idag. Kände att jag bara ville röra mig. Läste innan att andra fått ro av meditationen och blev avundsjuk. Men insåg sedan att det ska jag inte bli. Min kropp behövde det ändå. Tack för denna utmaning <3

    Felicia Baaz 2018-06-07 21:51:45
    Svara
    • Svar på Felicia Baazs kommentar.

      Åhhh fattar helt den känslan. Värsta är typ att meditera i grupp när det verkar som om alla andra har superfokus och man själv sitter där med massa rastlöshet…MEN man får nog försöka släppa jämförelsen helt enkelt och bara tuna in i sig själv. En ny dag imorrn :-). LOVE

      josefinebengtsson 2018-06-08 17:44:30
      Svara
    • Svar på Felicia Baazs kommentar.

      Ibland är det svårare, du är inte ensam! Idag kom inte jag heller lika djupt i meditationen men jag stannade kvar hela tiden. Jag andades och släppte taget om alla tankar som kom gång på gång.

      Kanske märker du ro i kroppen imorgon eller längre fram, låt det ta tid. Precis som du skriver så behöver din kropp det.

      Stina 2018-06-07 22:38:27
      Svara
  • Idag gick tiden så fort… vilken härlig meditation, den här kommer jag definitivt göra igen!
    Tänk att endast 15 min kan göra så gott! Det här är verkligen att ge kärlek och omtanke till sig själv… 💕🍀

    Sanna 2018-06-07 21:39:18
    Svara
  • Dag 4. Wow så härlig övning!!! Håller med Hannanas, fick också läsa instruktionerna några gånger men när jag klurat lite så körde jag igång. Kändes sååå bra! Mycket fokus de första minutrarna men sen var det bara som att jag var i ett flow och resten av tiden gick verkligen snabbt. Visualiserade att andningen gick genom höger resp. vänster och märkte att jag (iaf idag) har så mkt lättare att andas genom höger näsborre, hmm kanske bara är tillfälligt men ändå häftigt att märka en så tydlig skillnad.
    Tack för den här övningen Josefine!♡ Skickar massor med pepp till alla, vi gör detta tillsammans♡ KRAM

    Frida 2018-06-07 15:30:16 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Alltså taaack ni för fina tipsen och omtankarna för PMS-period och sömnsvårigheter! 💕 Jag provade dag 1 övningen igen igår kväll innan jag skulle somna och det gjorde absolut en skillnad 😊 Kanske tog mig 30 min – 1h innan jag somnade i stället för 3! 🙏🏻
    Hittills tyckte jag föressten att dag 3 övningen var lite läskig. Och jag inser, tänkte på det även idag, hur oerhört mycket mer fri/öppen min vänstra näsgång är, typ jämt!? Hmm
    Det jag framförallt la märke till av meditationen i morse var att mina händer blev varma, typ som om någon slags energi kom ur handflatorna ✋🏻🤚🏻 Tog verkligen emot att göra utmaningen i morse också och lite mer till och med men tack och lov ”återvänder livet sakta” i och med mensens ankomst! 😅
    Intressant med ”förflyttningen” till instagram. Tror det här är min tredje eller fjärde utmaning nu? Men håller med dig Josefine mysigt med en liten grupp här med! Och är nog alldeles lagom för mig så här i början med och period jag är i nu i dagarna. Lite lugnare. Även om jag också lägger upp varje dag där så syns ju taggarna inte. Låter mig lugnt känna in mitt svar om det 💜✨

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-07 11:13:59
    Svara
    • Svar på Emma lärdiglyssnapådinkropps kommentar.

      Fina du! Intressant att din vänstra näsgång oftast är mer öppen… känner du dig ofta trött också? För mig är det ofta så..i perioder när jag har mycket och är lite stressad så är ofta min högra näsborre mycket mer öppen. Coolt med händer också.. Prana som flödar :-). SKÖNT att mensen kommit nu. Ahhhh det är ju lika stor beskrifelse varje månad…haha!!! Å under mens blir mina meditationer ofta sååå mycket starkare så njut av det nu.
      Resten av utmaningen blir säkert skönare för dig nu då :-). KRAM

      josefinebengtsson 2018-06-07 11:43:03
      Svara
      • Svar på josefinebengtssons kommentar.

        Ja.. och absolut intressant! Tänkte mest att de berodde på skada av diverse anledning eller nått. Okej intressant observation, vad häftigt med alla små detaljer av kroppen som en kan bli medveten om! 👀
        Var tvungen att googla prana, och blev bekräftad min gissning/glömda vetskap. Spännande… ✨
        Ahaha amen visst!! 😅 Och jag kan inte klaga alltför mkt på den mensvärk jag får utstå nästan ”bara” första dagen, då jag oftast kan ”klara mig” utan men som nu behövde ta en Ipren för att stå ut. Min lott föll på hemsk pms framförallt..
        Ååh, ser fram emot den möjliga upptäckten! 😜 Var på Yin yoga en gång (hade alltid undvikit det innan för trött och meck) vid andra mensdagen men det var typ den skönaste mest stilla (i huvudet högst märkbart!!) jag varit på. 🙏🏻🤗

        Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-07 16:05:32
        Svara
  • Dag 4 #junemeditationchallenge med @josefinesyoga Pranayama Pendeln 🙏🏻
    Så krångligt kände jag först. Fick läsa instruktioner många gånger, jag har svårt med att komma ihåg olika moment, samma med tex recept.
    Jag sade till mig själv att det är helt ok om det inte blir exakt som det står ❤️ tränar på att släppa perfektionismen!
    Skrattade för mig själv när jag läste om att släppa eventuella tankar, som om jag kunde tänka samtidigt!
    Men det kunde jag till slut. Efter halva tiden slappnade nacken av, fick svar på det jag funderat på med 🙏🏻🙏🏻 och kunde även föreställa mig att andas med höger respektive vänster näsborre. 👌🏻
    Dagens kort blev också så rätt! Jag får alltid det jag behöver 🙏🏻❤️❤️

    Hannanas 2018-06-07 09:05:09
    Svara
    • Svar på Hannanass kommentar.

      Hehe…I know denna öva ing var väldigt krånglig att beskriva i text. Om du är medlem på Yogobe så har ulrica norberg en fin video med Pendeln om du vill bli guidad. BRA att du lägger den där perfektionisten åt sidan :-). STOR KRAM till dig Hanna. <3

      josefinebengtsson 2018-06-07 11:44:20
      Svara
    • Svar på Hannanass kommentar.

      Vad fint att se höra dig här igen hannanas! Tack för din fina delning ✨ Blir såklart nyfiken på vad för let du menar? Kram 💫

      Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-07 11:17:30
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sophia Anderberg
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding