Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 3 VÄNSTER NÄSBORRSANDNING

Heeeeeej finaste ni! Låt oss fortsätta med dag 3 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Älskar att göra detta med er. Idag ska vi göra ytterligare en andningsövning som hjälper oss att slappna av. I yogatraditionen är det välkänt att inte bara andningsrytmen speglar hur vi mår, utan att vårt tillstånd också är beroende av vilken näsborre som det går lättast att andas igenom. I en given stund är det nämligen oftast lättare att andas genom en av de båda näsborrarna och efter två till fyra timmar brukar det skifta och den andra näsborren dominerar. Ett biologiskt fenomen som ofta referens till ”näscykeln”.

 

Vänster näsborre fungerar lugnande och höger stimulerar. Kanske är det sällan vi lägger märke till dessa subtila skiftningar i livet, men när vi gör det kan vi använda denna cykel till vår fördel. Med hjälp av olika andningstekniker kan vi påverka vilken näsborre som är mest aktiv – vilket i sin tur gör att vi kan påverka vårt sinnesstånd. Så när vi vill lugna ner oss innan läggdags är det bra om vi kan få vänster näsborre att dominera.

 

Gör så här

  1. Ställ din timer så att den plingar var 5e minut och inta en bekväm position.
  2. Börja med en eller ett par utandningar där du tömmer lungorna helt.
  3. Håll för högra näsborren genom att trycka lätt med fingertoppen och andas 5djupa andetag genom den vänstra näsborren.
  4. Andas sedan 5andetag genom båda näsborrarna.
  5. Fortsätt att växla andningen med stängd respektive öppen (höger) näsborre under högst 5 minuter.
  6. Sätt sig därefter i meditation eller lägg dig på rygg i savasana tills du givit dig själv din kvart.

 

Hur var det idag? Kunde du slappna av? Vad hände i kroppen då du gjorde övningen? Berätta gärna nedan eller på @josefinesyoga hur det var. Eller varför inte bjuda på en härlig andningsbild tagga #junemeditationchallenge. Å peppa gärna varandra. Du som är mest ärlig och aktiv i utmaningen har ju chansen att vinna mängder med magiska priser från bland annat Yogiakademin, Yogobe& Stadium.

 

Såååå tacksam att vi gör detta ihop.

 

L O V E

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
21kommentarer
  • Åh, denna kändes helt ljuvlig❣️ Jag känner mig så avslappnad, liksom flytande… Jag kommer sova som en bebis i natt, och hoppas på att vakna med samma känsla. Tack❣️

    Josefine 2018-06-06 22:33:08
    Svara
  • Wow! Bästa upplevelsen hittills och det har bara gått 3 dagar än så länge. Jag blev illamående under de första 5 minuterna men känslan efteråt var underbar. Jag lade mig ner de sista 10 och när tiden var ute så var kroppen så tung, trodde inte att jag skulle klara av att lyfta upp armarna. Väldigt skön känsla när det är läggdags 🙏🏻
    En fråga bara: Bör man meditera på tom mage? Hade ätit kvällsfika en liten stund innan. Var det någon annan som upplevde samma sak?

    Jannice Skoglund 2018-06-06 22:29:19 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
  • Idag blev det 3 meditationsövningar på raken, det blev bara så… 🙈
    Efter lunch kändes mitt huvud alldeles grötigt, min rygg var stel och jag kände mig låg. Bestämde mig för att meditera så jag tog fram min matta och började med att göra gårdagens meditation igen därefter blev det dagens övning för att sedan avsluta med en spegelmeditation som jag hittade på Yogobe.
    Det var mycket känslor som blossade upp under meditationerna men efteråt mådde jag så mycket bättre, med ett klarare sinne kunde jag ta mig igenom eftermiddagen på ett mycket härligare sätt. Mina självkritiska och dömande tankar var som bortblåsta och jag vågade vara mig själv för en stund. Inser att när jag vågar ge av mig själv så får jag så mycket tillbaka!

    Jag är så tacksam att den här meditationsutmaningen kom just nu! 🦋

    Sanna 2018-06-06 21:50:36
    Svara
  • Började på ett nytt jobb i måndags och var supermeganervös. Märkte att jag andades kortaste möjliga andetag och mina höfter spände sig konstant. Gick iväg på toaletten flera gånger bara för att skaka ur kroppen lite och för att ta djupa andetag. Passande nog hittade jag denna utmaning samma kväll, satte mig på gräsmattan och började andas. Precis vad jag behövde.

    Nu har jag precis blivit klar med dagens utmaning. Det är svårt när tankarna far. Märker att de är extra flygiga nu när jag har så mycket nya intryck att processa i huvudet. Men märker också att kroppen behöver det. 5 minuter kändes som 30 sekunder. <3

    Felicia Baaz 2018-06-06 21:45:42
    Svara
  • Precis vad jag behövde idag. Det var lättare än igår, men jag blev dock lite störd av mina tankar som knackar på och vill ta över, men det gick bra ändå. Gjorde övningen i eftermiddags och blev så lugn, men även energifylld efter en stund i savasana :,)

    Frida 2018-06-06 17:28:28 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
  • Tack för ännu en underbar meditation och en stund jag får tillsammans med mig själv. <3

    Stina 2018-06-06 17:21:08
    Svara
  • Fortfarande dagar av stark Otålighet! Rackarns tajming med värsta PMS dagarna nu i början. Samtidigt som det ju passar perfekt. Jag behöver det ännu mer! Men motståndet är så högt. Är så stolt att jag gör dem ändå. Kände mig lite konstig/illamående av den här i morse, och tog gärna den ”lätta utvägen” att lägga mig ner sista 10. Hehe lättare med disciplin att meditera när det är något en kan fokusera på hela tiden, så som jag mår just nu. Samtidigt tänker jag mig att det var okej. Behöver ju också vara mindre hård och mer förlåtande här i dagarna mot mig själv 💜
    Var är alla? 🙈🤗🙃

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-06 14:55:58
    Svara
    • Svar på Emma lärdiglyssnapådinkropps kommentar.

      Precis så! Fint att du är fin mot dig själv. Hehe…”alla” är på instagram… där mediteras och kommenteras det för fullt :-). Men fint att ha en liten grupp här med ju!

      josefinebengtsson 2018-06-06 20:37:58
      Svara
    • Svar på Emma lärdiglyssnapådinkropps kommentar.

      Jag har själv problem med PMS och påverkas väldigt mycket av det. För att jag ska kunna meditera så funkar det bäst att köra 10-15 minuter yoga för humörsvängningar/ pms (finns på youtube). Efter det känner jag mig mer samlad och redo för att meditera. Känslan efteråt är så skön och kan verkligen rädda tuffa dagar med pms. Kanske funkar för dig med? Och vissa dagar går det inte alls men de minuter som går är bättre än inget. I sånna lägen är det ingen idé att pressa sig. Ta hand om dig och var snäll mot dig själv<3

      Stina 2018-06-06 17:17:33
      Svara
  • Tack. Detta gör att jag nu har börjat skapa mig en daglig meditationsrutin. =)

    Kajsa Norrby 2018-06-06 14:27:43
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Jannike Ebbing
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Mitra Javadi
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Sara Che
Mode
Emma Danielsson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson