Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

JUNE MEDITATION CHALLENGE – DAG 2 SERENITY BREATH

josefine bengtssonGod morgon och välkomna till dag 2 av vår fyra veckors meditationsutmaning. Idag ska vi prova en teknik jag fick jag lära mig i Indien på en utbildning i Restorative yoga (på en sidnot, den softaste utbildningen jag gjort, man låg på bolsters i flera timmar om dagen och kände in kroppen, rekommenderas!).

 

Tekniken vi ska göra idag kallas Serenity breath och sägs hjälpa oss att gå från vårt sympatiska nervsystem till vårt parasympatiska system. Övning lugnar oss och minskar stress – underbar att göra innan läggdags.

 

Om du vill bli guidad, kika HÄR.

 

Gör så här

  1. Ställ din timer på 15 minuter och inta en bekväm position.
  2. Börja med en eller ett par utandningar där du tömmer lungorna helt.
  3. Ta ett djupt andetag in genom nästan.
  4. Håll andan och räkna – ett, två.
  5. Ta en till sipp med luft (fyll upp lungorna).
  6. Håll andan och räkna – ett, två.
  7. Gör en dubbelutandning genom munnen där du kraftfullt blåser ut luften.
  8. Fortsätt så med fullt fokus på känslan i kroppen tills din timer ringer.

 

Hur kändes det? Vad hände i kroppen då du gjorde övningen? Dela gärna här eller på @josefinesyoga genom att använda hashtaggen #junemeditationchallenge. Om du behöver extra pepp, tänk på alla härliga vinster du kan få om du klarar hela utmaningen.

 

KÄRLEK

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
19kommentarer
  • Gårdagens meditation som jag gjorde igårkväll var tuff och motstridig. Jag ville inte alls komma in i kroppen, kändes som att kroppen stötte bort mig. Den hamrade och protesterade. Andningen kom jag av mig ifrån gång på gång och det kändes som de längsta 15 minuterna i mitt liv. Det var tufft men jag stannade kvar. Kändes som om jag ville gråta efteråt men det gick inte, tårarna ville inte ut.

    Stina 2018-06-06 17:10:25
    Svara
    • Svar på Stinas kommentar.

      Ahhh fint <3. Låt tårarna få rinna när de är redo… ibland hjälper det (iaf för mig) att låsa dörren, lägga mig ner på mattan med ett täcka och lyssna på "sorglig" musik… KÄRLEK

      josefinebengtsson 2018-06-06 20:36:37
      Svara
  • Åh, den här ska jag testa imorgon (jag ligger en dag efter). Jag gjorde gårdagens idag och tyckte om den, den krävde mycket koncentration vilket var skönt för jag kände att det var en sådan dag då min hjärna hade svårt att pausa…

    Cecilia Pettersson 2018-06-06 10:06:40 http://www.devote.se/ceciliapetterssons
    Svara
  • Denna får också betyg 3/3 🌵🌵🌵
    Gjorde den innan läggdags och fick ett lugn i kroppen. Blev något yr när jag tog i för hårt men kom sen in i ett bra tempo. Kraftfullt med den utandningen tyckte jag, kändes som luften spreds i kroppen på ett skönt sätt. Gillart 😍

    Sandra 2018-06-06 08:46:49
    Svara
  • Efter en grym Foo Fighters-konsert landade jag i hotellrummet. Larmet utifrån följde med in genom väggarna. Kroppen ville inte stilla sig. Jag ställde timern, försökte få lamporna att sluta blinka innanför ögonlocken. Andades, försökte hålla andan… Just att hålla andan kändes obehagligt. Det var helt klart kämpigt för mig ikväll. Jag ska prova detta i en lugnare miljö.

    Josefine 2018-06-06 01:02:36
    Svara
  • Dag 2. Svårare idag än igår att varva ner och släppa tankarna. Övningen var lite klurigare idag på nåt sätt? Lite mer krävande och jag fick lite ont i ryggen i andra inandningen. Försökte att inte fylla på med så himla mkt luft första inandningen och då kändes det bättre i ryggen. Hmm, hur ska jag göra? Ändra position? Minska intaget med luft? Eller kanske bara andas mig igenom det?

    Och så måste jag bara säga tack igen för detta. Meditation, åh, jag älskar det verkligen. Ibland, som igår, är det ”enkelt” och andra gånger, som idag, är det svårare. Det känns dock alltid bra efteråt, en magisk känsla. Nu ska jag sova och ser fram emot morgondagens övning. Stor kram, Frida

    Frida 2018-06-06 00:05:18 http://nouw.com/fridaudd
    Svara
    • Svar på Fridas kommentar.

      Du kan alltid sitta på stol när du mediterar om ryggen gör ont men förmodligen ör det inget farligt… utan bara bra att du öppnar upp blockeringar i ryggen med hjälp av ett djupt andetag. TACK för att du är med FRIA. <3

      josefinebengtsson 2018-06-07 11:49:31
      Svara
  • Wow! Det här var nytt för mig. Vilken härlig men samtidigt krävande meditation. Andra inandningen var tung och sträckte ordentligt bak i skulderbladen och nacken… älskar det!!! Jag använde mig av den guidade videon på Yogobe och oj så fort tiden gick idag jämfört med igår. Det krävdes en hel del koncentration också vilket gjorde att mina tankar inte svävade iväg, jag hade helt enkelt inte något utrymme för det då all fokus låg på andningen. Det var skönt att pusta ut genom munnen också, dubbelutandningen gav mig orken och lusten att fortsätta…
    Kändes som om jag hade kunnat hålla på hur länge som helst! Nu efteråt känns det helt underbart, en härlig värme sprider sig längs min ryggrad och ner genom hela kroppen. Nu är jag redo för en skön nattsömn.
    Namaste ❤️❤️❤️

    Sanna 2018-06-05 23:04:37
    Svara
  • Tack för att du delar med dig av olika meditationsövningar! ♥
    Idag tog jag hjälp av guidningen, tiden gick väldigt snabbt men jag fick väldigt ont mellan skulderbladen då jag drog in den sista sippen med luft.
    Vet inte om jag kanske var för spänd av någon anledning?
    Känns lättare att andas nu efteråt och jag ska ta och krypa ner i sängen för att sova, känns som att jag kommer att somna gott inatt.
    Ser fram emot vad morgondagen har att erbjuda =)

    Jannice Skoglund 2018-06-05 22:18:04 http://blogg.loppi.se/jannice
    Svara
    • Svar på Jannice Skoglunds kommentar.

      Kan nog vara att du är spänd mellan skulderbladet och andetaget kan hjälpa dig att liksom ”stretcha” inifrån. Med andra ord, kanske bra att det gör lite ont så att spänningen får en chans att försvinna. <3

      josefinebengtsson 2018-06-07 11:50:54
      Svara
  • Baby steps forward. Igår skrev jag att jag söker svar, men inte på vad. Såå helt ärligt är en av de beslut jag brottas med är om jag ska öppna min instagram eller inte. Jag tycker det känna läskigt och jag vet inte om jag är redo. Samtidigt så önskar jag starkare för varje dag att de bilder jag lägger upp och texter jag personligt och reflekterande skriver skulle kunna nå fler som ”behöver läsa dem” och ”uppskattar att se dem”.
    Av övningen i morse blev jag mest förvånad över hur kylig inandningen kändes i näsan efter ett litet tag. Insåg att jag inte behöver ta i för kung och fosterland, så backade lite och höll ut. Fick igen kämpa med att stanna kvar tills tiden var ute. Kände något slags pirrande men lugn i kroppen efteråt och la mig ner i sängen med värsta myskänslan igen. Somnade inte om men kan tänka mig att jag skulle kunna prova på kvällen. Tack Josefine för att du ger det här till oss! Kram

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-05 11:12:59
    Svara
  • Det ska jag göra ikväll innan kag går och lägger mig, skriver imorgon hur min upplevelse var.

    Vill tipsa alla om en underbar app som är magisk att meditera med, insight timer heter den. Det finns massor med guidade meditationer (kan rekommendera nidra innan läggdags), timer med sköna signaler och mycket mer. Perfekta appen nu under utmaningen men även sen med! <3

    Stina 2018-06-05 07:11:08
    Svara
    • Svar på Stinas kommentar.

      Okej, spännande.
      Tack för tipset! Jag hade ybersvårt att somna igår!! Så jag behöver verkligen nya verktyg samt en ”Game plan” vad jag ska göra för sunda beteenden när det blir sådär extremt svårt. (Tex. är för mig ”att tillslut ge upp” och ligga och läsa artiklar i mobilen verkligen en oönskad grej, men som jag gjorde igår tillslut efter typ 3h…) Det är inte lätt när det är svårt. Hoppas utmaningen känns bra för dig i kväll 🙂

      Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-05 11:17:25
      Svara
      • Svar på Emma lärdiglyssnapådinkropps kommentar.

        Usch, förstår att det är jobbigt att inte kunna sova. Hoppas du testar appen och att den kommer till användning, jag gillar kontot ”The stillpoint” som har flera olika meditationer för avslappning och sömn. Har du testat att lägga din telefon en bir bort från din säng? På så vis blir den inte lika lockande att sitta med den när man egentligen borde sova. Kram

        Stina 2018-06-05 11:36:37
        Svara
        • Svar på Stinas kommentar.

          Ååh ska spana in. Tack för omtanke och tipsen! ✨ Bra påminnelse om att lägga bort mobilen! Hade så förr av anledning att klara av att komma upp på morgonen, men kanske får föra in det igen av kvälls-anledningen i stället 😉 Har väl bara tyckt att det är så smidigt att ha den nära framförallt för lugn musik till mina kvällrutiner (har ofta på flightmode numera från tiden jag lägger mig – men den stängde jag ju bara av så extremt svårt det kändes igår 🙈) och för att enkelt kunna nå app för meditation på morgonen. Hmm, får kanske köra några testdagar att utvärdera. 🙃👋🏻💫

          Emma lärdiglyssnapådinkropp 2018-06-05 16:15:21
          Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Jannike Ebbing
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Mitra Javadi
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Sara Che
Mode
Emma Danielsson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson