Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

LÄR DIG LYSSNA PÅ DIN KROPP – Söndag Räkna andetag-meditation

HAPPY SUNDAY! Hur mår ni? Denna söndagen vill vill jag inspirera till att köra en sittande meditation. Denna teknik används mycket i den buddhistiska zentraditionen. En enkel men svårbemästrad teknik som går ut på att vi ska räkna våra andetag. Det låter ju lätt som en plätt, men efter att ha provat tror jag att de flesta av oss inser hur svårt det är att behålla koncentrationen på räkningen. Med tiden tränar vi dock upp vår ”uppmärksamhetsmuskel” så att det blir lättare och lättare.

Gör så här

  1. Sätt en timer på 15 minuter och inta en bekväm sittande position.
  2. Blunda och slappna av i kroppen.
  3. Låt andetaget vara naturligt, in och ut genom näsan.
  4. Börja räkningen. Räkna ett till dig själv när du andas ut. Nästa gång du andas ut, räkna två och så vidare upp till fem.
  5. När du nått fem börjar du på en ny cykel och räknar ett på nästa utandning. Räkna alltså endast på utandningen och aldrig mer än till fem. Det gör att du blir medveten om när din uppmärksamhet vandrat iväg och du befinner dig på 11, 13, eller till och med 88.
  6. När känslor och tankar dyker upp för du vänligt men bestämt tillbaka uppmärksamheten till att räkna dina naturliga andetag.
  7. Om det är många tankar i omlopp kan du ta hjälp av dina fingrar för att räkna andetagen.

 

Hur var det? Gick det att få något fokus eller var tankarna överallt och ingenstans?

 

MASSA KÄRLEK TILL ER!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • En favorit för mig som ibland helt ärlig känns helt hopplös. Men får mig de flesta gångerna betydligt mer grundad och närvarande. Det är fantastiskt att sånt enkelt verktyg kan göra underverk 💓

    Lisa (freespiritbylisa) 2017-05-14 18:59:35
    Svara
  • Namaste🙏🏻 Härlig meditation som jag snabbt blev lugn och fokuserad av..det behövdes verkligen idag då min kropp och mitt stackars huvud varit helt utmattande😬 Efter vad jag upplevde det som ca 5 rundor med räknande då kände jag att hjärtat inte klappade så hårt längre och när klockan väl ringde så fortsatte jag en stund till gör det var såååå himla skönt att bara sitta och andas och räkna❤️ Efter meditationen så sjöng jag mantrat Ek ong kar Sat gur prasad i 20 minuter..hjärtat och sinnet är nu stilla och jag ska bara njuta över det fantastiska lugn som jag själv har skapat i min kropp❤️ Tack för en fin övning Josefin och Peace and Love..alltid❤️

    Mia Eriksson 2017-05-14 15:38:12
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger