Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

LÄR DIG LYSSNA PÅ DIN KROPP – Kråkan

lär dig lyssna på din kropp

Glad söndag magiska yogisar!

 

Hur är läget? Hur har veckan varit? Jag har saknar era delningar så mycket. Som nämnt tidigare så kommer jag varje söndag sålänge vi känner flow, ge er en ny övning. En övning som ni kan göra bara idag eller kanske varje dag hela veckan! Sen får ni givetvis väldigt gärna dela med er av hur kroppen känns samt om det blivit någon yoga och meditation under veckan som varit.

 

Helt enkelt ett inlägg där vi inspirerar och peppar varandra att fortsätta ge oss själva den där kvarten på yogamattan varje dag, året om. En kvart där vi stänger igen datorn, sätter mobilen i flightmode och lägger allt annat åt sidan. En kvart där vi fokuserar på oss själva. En kvart som är DIN, där inget annat spelar någon roll. En kvart som kommer ge harmoni & kärlek till ditt liv. Det är du värd.

Kanske börjar du med lite Shaking eller Solhälsningar för att värma upp kroppen och sedan är du varmt välkommen att leka med Kråkan (Bakasana). En position som stärker kroppen, framförallt bålen och överkroppen, samtidigt som den övar upp vår balans och så klart ger oss – fokus! Ha kul med positionen och släpp prestationen. För mig tog det ett tag innan jag kunde göra Kråkan, eftersom den kräver mycket armstyrka. Jag har märkt att just denna position går ovanligt lätt i början för många killar, förmodligen för att de generellt har starkare armar.

 

Gör så här

  1. Från Berget kliver du ut med fötterna ungefär mattbrett isär. På utandning böjer du knäna djupt och för sedan sittbenen mot marken medan du behåller ryggen upprätt.
  2. Placera armarna på insidan av benen och händerna ungefär axelbrett isär. Börja sedan pressa knäna mot utsidan av överarmarna.
  3. Kom upp på tå och luta dig framåt. För över vikten till armarna och händerna. Håll blicken riktad framåt snarare än nedåt, annars kan du trilla över.
  4. Kanske stannar du här med tårna i golvet, men känner du dig stark och vill gå vidare så prova att lyfta upp en fot i taget. Om det känns bra försök sedan att lyfta båda fötterna från golvet så att hela vikten vilar på armarna. Sträck armarna mer och mer varje gång du andas in.
  5. Känns det läskigt placera gärna en kudde framför dig.
  6. Stanna i positionen i tio djupa andetag. Andas sedan ut och kom ner igen. Upprepa gärna övningen 3–5 gånger.
  7. Vila gärna en stund på rygg i Savasana efteråt.

 

Gick det att gå från huvudets alla tankar för att bara dyka ner i känslan i kroppen?

 

Å exakta kul om du delar en bild såklart också #lärdiglyssnapådinkropp. Yeah, snart är vi uppe i 1000 inlägg på denna viktiga hashtag. Sååå ocoolt, TACK till er!

 

MED KÄRLEK

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
69kommentarer
  • Nu har det gått ett tag sedan jag kikade in på din blogg senast kan jag erkänna. Kråkan ja, ja den har jag verkligen försökt mig på. Men har inte lyckats lyfta ännu. Vet inte om jag inte är stark nog, om jag behöver bygga upp core muskulaturen. Jag får även ganska ont i mina stela handleder. Försökt använda block under händerna men då kommer rädslan att blocken ska tippa om jag väl lyckas lyfta.

    Finns det något jag kan göra eller får jag bara lägga ner att öva på denna?

    Yogi_Johanna 2017-04-10 14:31:37 https://www.instagram.com/yogi_johanna/
    Svara
    • Svar på Yogi_Johannas kommentar.

      Heeeeej Johanna! Fint att du tittar in här igen :-). Kråkan handlar ju givetvis om styrka men också mycket om teknik. Att hitta rätta läget för benen. Ge inte upp :-). Utan öva på, prova att föra mer vikt till händerna och kanske lyfta upp en fot. När det kommer till handleder så är block superbra och kanske att du lägger en kudde framför sig så att du slipper oron för att tippa. Blocken kommer dock stå kvar även när du lyfter, de är som gjorde för det där ;-). LYCKA TILL!

      josefinebengtsson 2017-04-10 19:50:27
      Svara
  • Yay!!!
    Ska testa senare i eftermiddag. Fortsätta med härligt flow.

    Mauri @maomado 2017-04-06 11:01:44
    Svara
  • Hittade precis hit! Vilken härlig blogg du bjuder på! 😀

    Sjuksyrror - en blogg om studier till att bli sjuksköterska 2017-04-04 21:30:51 http://nouw.com/sjuksyrror
    Svara
  • Hej Josefine
    Först och främst skulle jag bara vilja säga att du verkar vara en så skön person:) Gillar din energi!
    Jag har tyvärr inte varit med under din utmaning och undrar lite om du kommer att ha fler?
    Jag kör mycket yoga hemma själv, främst kundaliniyoga och medicinsk yoga och det hjälper mig så mycket. Dock skulle jag vilja testa på lite mer avancerad eller fysisk yoga men känner mig som en klump haha. Och den sista frågan? Kan man följa med på några av yogaakademins resor fast man inte är så van vid fysisk yoga?
    Hör gärna av dig
    Ha en toppen dag💜

    Caroline 2017-04-04 09:25:25
    Svara
    • Svar på Carolines kommentar.

      Hej kära Caroline! Kul att du hitta hit. Tack för dina frågor. Härligt att du är nyfiken på yoga.

      Ja, så kul med utmaningar då ska se till att skapa en ny snart :-).

      Fint att du hittat till kundaliniyogan, klart du ska prova lite mee fysiskt yoga. Härligt sätt att komma ber i kroppen. Å skit i de där tankarna som säger att du är klumpig. Din kropp, din yoga. Så du gör efter dina förutsättningar. Likadant med våra retreat, du är sååå välkommen trots ATG du inte gjort så mkt fysisk yoga. De flesta som reser med oss är ganska nya till det.

      Hoppas på att få se dig snart. Lycka till ned yogan nu.
      Stor kram

      josefinebengtsson 2017-04-04 10:06:39
      Svara
  • Hej Josefin och alla andra!
    Jag fortsätter med min lugna yoga och nu är det viktigare än någonsin att lyssna på min kropp.
    Som en del av er vet har jag haft ont i min arm. Nu har diagnosen fastställts: bältros. Förra söndagen fick jag kliande utslag och i torsdags gick jag till läkaren. Ett dygn försent för behandling. Så nu är det bara att ”stå ut” klåda och smärta. Jag tror ändå jag kommer relativt lindrigt undan. Har inte de brännande smärtor som tydligen förknippas med bältros och med utslagen. Utan ”bara tandvärksliknande” smärta. Höhöhö… Dessutom håller de redan på att torka. Men så länge jag har utslagen kvar får jag bara träna lågintensivt: yinyoga, yoga och promenader som inte nämnvärt höjer pulsen #gulp 🙄🙃

    Josefin, kan jag tigga till mig att köpa din bok av dig signerad? Det vore jätteroligt.
    Om det är ok kan du maila mig: [email protected]

    Namaste 💖😃🙏🏼

    Katrin Nörthen 2017-04-02 22:02:31
    Svara
  • Hej på Er!
    Hade när utmaningen började inte som tanke att fortsätta ”hänga” här hos dig Josefine, men drogs så klart dels verkligen med av utmaningen och dimensionen av att vara med i kommentarerna, samt alla härliga hälsosamma tips (ja förutom själva yogan) om mat, retreats och hälsa i övrigt som Du och Ni andra här inspirerar med!! <3
    Jag använder inte mina sociala medier sedan ett tag så här blir en lite mer lagom dos för mig just nu, och bra fokus. Så HEJA ER till 1000 på #lärdiglyssnapådinkropp! Jag använde btw mig av Old School kanaler i utmaningen 😉 😛
    En vän var och hälsade på mig förra helgen så trots det långa inlägget jag börjat skriva om min upplevelse av utmaningen så fick jag i social-medier-tid inte till att dela det med er eller läsa och kommentera på era. Livet kom imellan lixom, och det gör det fortfarande 😉
    Tänkte iaf. berätta att jag började om utmaningen igår morse!! 😀 Lixom varför hålla på och krångla och välja något annat bland 1000 andra när en kan göra det "enkelt" för sig. TACK igen Josefine för att du skapat dessa utmaningar =) Kanske räcker 21 dagar för att smälla dit en rutin? Men för att jag ska hjälpa mig själv behålla den så är jag lite streetsmart med att göra såhär tänker jag. Och upprepningar är Guld, som jag börjar implementera mer och mer i mitt liv. Förresten någon som är med mig? Eller vad har ni för er?
    Älskar för övrigt balansövningar!! Än så länge håller Kråkan dock endast i 2-3 sekunder 😛 Och juste en grej till!! Jag prövade för första gången någonsin att stå huvudstående i tisdags! Och jag blev själv så förvånad över att det nästan gick! Mot en vägg helt! Blev dock lite övermodig i fredags kväll mellan all peppande dans på tv att jag testade utan mitt på mattan i ett litet rum. Stog några sekunder innan jag dunsade ner i golvet, och hade tur med 1dm och invikta ben, att jag inte slog i hälsenorna en bordskant! Håller mig till väggen ett tag till och förhoppningsvis snart någon yogalärare ;P
    STOR KRAM <3

    Emma lärdiglyssnapådinkropp 2017-04-02 21:32:24
    Svara
  • Hej Josephine,
    Jag har alltid haft svårt för kråkan, kan ibland komma upp några sekunder men har svårt att stanna längre än så. Framförallt får jag så ont i överarmarna där knäna trycks emot, har du (eller nån av er läsare) nåt tips för att motverka det? Vet inte riktigt om jag sätter knäna på rätt ställe.
    Trevlig söndagkväll!

    Nathalie 2017-04-02 21:25:59
    Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Hejsan Nathalie. Bra fråga. Hmm… Mitt svar är att du får prova dig fram för att hitta det bästa läget för knäna. Kanske bara lite högre upp eller längre ner. Använder du Bandhas/låsen/coren så behöver du heller inte pressen knäna så hårt mot armarna för att kunna vara i kråkan. Så låt kraften komma från magen. Lycka till. Stor kram 💕💕💕

      josefinebengtsson 2017-04-04 10:21:10
      Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Tror att du gör rätt, att du är ovan. Kämpa på! En dag så står du stadigt 🙂

      Mia Haglöf 2017-04-03 10:49:06 http://miassidor.blogspot.com
      Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Samma här! ❤❤

      Hanna L 2017-04-03 10:10:28
      Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Hej Nathalie! Det är precis likadant för mig! Spindeln lärde jag mig för länge sen och den blir det inte ont av iaf. kanske kan du prova den lite så länge 🙂

      Emma lärdiglyssnapådinkropp 2017-04-02 21:33:54
      Svara
  • Hej alla fina❤️! Så härligt att dela med sig lite igen! Jag har yogat och mediterat varje dag sedan utmaningen…har kört en mix av allt jag gillar kundalini,yin och mediyoga! Det är jätteskönt att ha fått tillbaka rutinen igen. igår kunde jag yoga ute i en hel timme då jag är i Karlstad och hälsar på..och här är det sååå varmt och soligt jämfört med hemma❤️ I dag blev meditationen 5 timmar i naturen..alltså vi var på det finaste stället ever och grillade,doppade tårna i Vänern och låg på klipporna och njöt❤️ Dagens position är verkligen jättesvår för mig,har så svaga armar och handlederna värker😬 Har bestämt mig för att klara den här kråkan så är det bara..det lär ju ta ett tag men jag är tjurig så det skaaa gå😊 Det funkar fint att komma ner i positionen och hitta rätt men jag kan inte lyfta..en sekund kanske om jag överdriver lite lätt😂 Peace and live alla darlingar❤️ Kram så länge

    Mia Eriksson 2017-04-02 20:00:14
    Svara
  • And we are back! Vilket jag uppenbarligen behöver, har inte gjort yoga sedan utmaningen tog slut förutom Josefines världsbästa klass på Elements Spa! Men med start i morgon måndag, så drar jag igång samma utmaning med eleverna på mitt fritidshem som går i årskurs två 😀 Kråkan som jag trodde heter sköldpaddan kan jag NÄSTAN göra, givetvis inte så högt som Josefine men ovanför golvet i tre andningar iaf 😀 Gjorde tre solhälsningar, kråkan två gånger, den där när man sitter som i Indien hahaha, vet inte vad den heter men den öppnar upp höfterna, under 20 andningar, liggande vridning under 20 andningar på varje sida och avslutade med Savasana. Jag är väldigt svag i armarna och bord börja göra armhävningar… Kommer nog inte hända. Märker också att jag spänner käken när jag slappnar av men tycker det är skönt, antar att jag somnar så, utan att ont i varken tänderna eller huvudet! Tusen kramar! <3 @ciascastle2.0

    Cia 2017-04-02 19:39:44
    Svara
  • Hej! Jag läser ekonomiprogrammet på gymnasiet och ska starta UF, men behöver din hjälp för att ta fram en så bra produkt som möjligt. Därför vore det jättesnällt om du vill svara på 10 snabba frågor! https://sv.surveymonkey.com/r/LQTF7J6

    linnea 2017-04-02 19:21:34
    Svara
  • Hej alla ni fina underbara människor!!!
    Jag har arbetat hela helgen men oavsett hur mycket jag har inplanerat så hittar jag tid för min yoga 🙂 I onsdags var schemat tight då var enda möjligheten att hinna med min egentid på mattan att ställa klockan på 05:30. Min älskling tittade frågande på mig och undrade om jag inte kunde tänka mig att hoppa över yogan bara en dag? Nix pix! Allt är möjligt och jag mår så oerhört mycket bättre av att hålla på min rutin.
    För mig har kråkan varit precis som för dig Josefine halvsvår att fixa. Jag fick sätta upp den på min ”vill lära mig lista” och sakta men säkert arbeta mot att klara av kråkposerna. Idag kan jag pricka av både kråkan, tranan och sidokråkorna men jag har fått kämpa, både med tålamodet och armstyrkan.
    Gjorde kråkan i morse, i det yogaflöde jag utförde innan jag gick iväg till arbetet.
    Saknar också er ALLA! Må gott <3

    Mia Haglöf 2017-04-02 18:53:01 http://miassidor.blogspot.com
    Svara
  • Heeej alla fina! Jag har också saknat alla delningar och allt annat härligt vi upplevde tillsammans här under utmaningen! Därför är det verkligen såå roligt och inspirerande att du tittar in och ger oss lite övningar, kollar läget mm lite då och då Josefine =) <3
    Yogan är verkligen en del av min vardag nu igen, tack vare utmaningen, och jag vill verkligen inte vara utan den! Den får mig att orka och klara av så mycket mer, får mig att mycket lättare lyssna på hur kroppen mår, vad den behöver och vill. Jag som inte riktigt har gjort det på flera år känner mig som en ny människa och mår så oerhört mycket bättre!
    Jag ska alldeles strax lägga mig på yogamattan för att göra lite yinyoga, jag tycker det är fantastiskt skönt på kvällen plus att jag sen sover så bra.
    Antagligen kommer jag inte att göra Kråkan ikväll …. har väldig träningsvärk och är trött i varenda muskel i kroppen efter en hel dags workshop igår med yoga, dans, soma mm =) men jag hade en helt underbar dag!
    Provar Kråkan när jag gör min morgonyoga i morgon bitti stället 😉
    Ha en riktigt skön kväll allihop <3<3

    Anna 2017-04-02 18:42:07
    Svara
  • Fortsatt med yoga och/eller meditation varje, ibland flera gånger per dag. Som Hanna skrev längre ner har utmaningen gett mig en nytändning i yogan😊 Kul med övningar som kommer här i bloggen att träna på! I helgen har jag varit mycket ute i skogen och då passasde det bra att träna på denna asana ute i den mjuka mossan. För denna var supersvår, höll mig uppe i några enstaka sekunder bara. Håret var fullt av mossa efter alla gånger jag fallit ner😄 Spännande att våga prova positioner som är svåra!

    [email protected] 2017-04-02 18:08:06
    Svara
  • Godmorgon! Veckan har gått bra! 😀 Shaking är så skönt på morgonen. Kalas. Rest långt och länge vilket varit tufft. Känns i kroppen. Lite sömn också. Men humöret är på topp och var så nära att gå på din klass igår på yoga yama! Men kom inte iväg i tid, svårt ibland med småbarn. Men jag tog mig ändå till en klass lite senare. 👍🏼 Bakasana är typ ända armbalansen jag behärskar men kämpar med att sträcka armarna. Stela handleder. Jobbar på! 😀😀😀

    Sofia Charani 2017-04-02 09:12:43
    Svara
  • Första veckan med #lärdiglyssnapådinkropp på egna 👣 och idag överraskar @josefinesyoga http://josefinesyoga.metromode.se oss med Kråkan bakasana 😍👌
    Jag har fortsatt min nya morgonrutin hela veckan. Det känns kul att vakna när jag vet att jag ska ta fram mattan och skaka 💃💃 alla spänningar släpper och allt skakas på plats 😃knak knak. Har hittat egen Shaking med olika rörelser där jag kommer åt dom stela delar av min kropp. Sedan hälsar jag ☉ jag kände precis idag att jag har börjat äga min yoga 🙏❤ jag lyssnar in och gör det kropp vill ha. Idag flätade jag inte krigaren 1, 🐫, 🐈🐄 och hela djurparken, nä nu skojar jag! 😂 Men jag tror att ni andra yogis förstår ❤🙏 sträckte på mig i barnet. Förresten happy baby brukar jag göra på gymmet mellan mina bålövnimgar 👌😊 Jag hade redan hunnit med sätta på kaffe när jag såg dagens övning så den fick bli i köket utan matta. Jag har övar kråkan av och till och den lyfter typ 2 sekunder 🙈 ibland längre. Men jag förstår att Bakasana är en av asanas med handstående t ex som tar tid att kunna utföra. Helt ok för mig! Snart är det sommar och jag kan leka hur mkt jag vill ute på gräset 😃💃🙌🙃💙💛💜💚 tack tack tack kära Josefine för din inspiration! Nu har jag skapat den kvarten för mig varje dag och börjat söka mera kunskap och yogan, filosofin, ayurvedan och jag har fått en helt nytändning 😍 så tacksam för er alla andra yogis med som stöttar och peppar och inspirerar! Ha en underbar söndag! Massor med kärlek! 😘 #beyoga365

    Hanna L 2017-04-02 07:45:37
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger