Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Varför är yinyoga bra?

24

Heeeeeej käraste ni!!! Hoppas din session med yinyoga gjorde gott idag. I yogavärlden finns det många förespråkade för just yinyogan men det finns också en del som är skeptiska till denna yogaform. Vissa hävdar att den ger skador eller inte hjälper över huvudtaget. Fråga Sofie om detta, en diskussion som hon går igång på…hahaha… men oftast beror denna skepsis på okunnighet om hur man utövar denna yogaform.

 

Låt oss titta på varför yinyoga är bra, varför vi ska strecka vår bindväv. Med Sofies egna ord…

”Att måttligt och med rätt metod belasta lederna kommer inte skada dem något mer än att lyfta en skivstång skadar muskler. Båda formerna av träning kan utföras hänsynslöst, men det betyder inte att vi ska undvika det.”

 

Om du försiktigt sträcker din fascia genom att slappna av i dina muskler samtidigt som du håller en yinyoga position en längre tid, kommer kroppen svara genom att göra din fascia starkare, med ett bättre vätskeflöde, vilket är exakt vad vi vill. Fascia är som mest koncentrerad kring dina leder, vilket är anledningen till att yinyoga fokuserar framförallt på positioner för höftleder och nedre delen av ryggen. Och du inte använder hela skalan av din individuella förmåga till ledrörlighet, kommer din fascia långsamt förkortas och dras ihop. Detta ligger i linje med en av yinyogans främsta syften; att skapa rörlighet så att vi kan sitta bekvämt i meditation. Och rörligheten vi vill skapa är fullständigt individuell, då alla människor är unika. Det finns inte en enda människa som har ett skelett som ser ut som ditt. Inte ens du själv är symmetrisk, vilket innebär att ditt skelett kan se något olika ut på din vänstra respektive högra sida av kroppen. Detta innebär att ingen kommer att känna en yogaposition precis så som du känner den, och yinyoga handlar alltså bl.a. om att återskapa sin egna, unika rörelseförmåga i lederna. Inte att bli lika vig som någon annan, som har andra förutsättningar. Vi har alla vårt unika skelett som avgör när det för eller senare blir stopp i en yogaposition, oavsett hur mycket vi praktiserar.

 

Även nervsystemet (som också är inbäddat i fascia) påverkas negativt om vi inte tränar vår fascia. Här kan vi göra kopplingar till kronisk smärta, där (enligt Paul Grilley, linyogans grundare) vår fascia alltid är involverad. Områden i kroppen där fascia torkat ut av olika anledningar kan sprida sig i kroppen, vilket är en av anledningarna till att smärta sprider sig, något som västerländsk medicin haft (har) svårt att förklara. Fascia kan ses som en länk mellan västerländsk och österländsk medicin, vilket vi dessvärre inte har tid att gå in på i just detta ”inlägg”, men som trots allt behöver nämnas. Visst är det galet spännande?!

 

Fortsätt njuta av er stund på mattan med yin nu.

 

VARM VARM KRAM FRÅN INDIA!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Så bra skrivet och förklarat! Jag känner verkligen hur bra min kropp mår av kombinationen av olika yogaformer och däribland yinyoga. Ska bli oerhört lärorikt att ta del av denna utmaning och få en djupare kunskap, förståelse och praktisk erfarenhet av yinyogan! Väldigt kul att Sofie är kopplas till utmaningen så att vi kan ställa frågor till henne också!

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-10-18 22:22:17 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara
  • Har bara varit på ett yin-yoga pass men jag blev KÄR på en gång! Detta i kombo med Hot yoga (som jag veet att du inte gillar men I love it!) känns helt perfekt för mig. Eller det finns iofs SÅ många olika yoga klasser jag vill prova på ”min” nya studio. Det känns så lyxigt och spännande! Yin yoga fick mig att känna mig som en mjuk, fluffig hundvalp. Kärlek kärlek käääärlek!

    Yrsa 2016-10-18 13:01:09
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Sassa Asli
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind