Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Balansera rotchakrat med restorative yoga

Hej fina ni!

 

Låt oss avsluta denna period (som blivit lite utdragen!) där vi fokuserat på tekniker som balanserar vårt rotchakra med att ta hjälp av restorative yogan. Läs gärna mer om första chakrat här.

 

Som nämnt i tidigare övningarna så vill vi gärna ha övningar som grundar oss ner i marken vilket just restorative gör eftersom det betår av positioner där vi fullständigt hänger oss till gravitationen och marken. Så i denna yogateknik görs positionerna liggande, samtidigt som vi försöker slappna av i musklerna. Vi ligger ofta stilla i positionerna mellan 10 och 20 minuter med strävan att helt slappna av och landa i det parasympatiska nervsystemet. Detta samtidigt som vi låter uppmärksamheten vila i kroppen och andetaget vara naturligt. 

Viparita Karani

En av mina favvo positioner som jag gör varje kväll innan jag somnar. Viparita Karani sägs vara den äldsta yogapositionen av alla (efter de sittande meditationsställningarna). En position som går att hitta i nästan alla yogaformer.

 

Gör så här

  1. Lägg dig på rygg och för benen upp mot taket i 90 grader. För att kunna slappna av i benen, placera gärna en sjal runt fötterna och låt tyngden av överkroppen hålla benens vikt.
  2. Ett annat sätt är att placera benen upp längs en vägg. Då sätter du dig med sidan av kroppen in mot en vägg och för upp benen mot väggen samtidigt som du rullar över på rygg. För höfterna så nära väggen som känns bekvämt.
  3. Låt armarna falla ut åt sidorna eller över huvudet.
  4. Slappna av i hela kroppen och andas naturligt.
  5. Stanna i positionen så länge det är skönt, gärna 10−20 minuter.

Barnet

Gör så här

  1. Sätt din timer på 10 minuter eller mer.
  2. Kom ned på knä på yogamattan. Låt antingen knäna komma ihop, eller bredda dem ut till mattans bredd. Att bredda ger ofta en mjukare och mer återhämtande position.
  3. Fäll överkroppen framåt och luta pannan mot golvet.
  4. För att göra positionen restorative, lägg gärna kuddar under överkroppen och pannan för att stödja upp.
  5. Sträck armarna framåt eller bakåt längs sidan av kroppen (det som är skönast).
  6. Ta långa, djupa andetag. Känn hur du släpper mer spänningar för varje utandning. Kom sedan långsamt upp med överkroppen genom att rulla upp ryggraden kota för kota.

 

Hoppas att du hade en superskön stund. <3

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Hälsa
    Joanna Swica
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Lifestyle
    Evelina Andersson
    Lifestyle
    Cassandra Lundgren
    Lifestyle
    Marie Serneholt
    Mode
    Paulina Forsberg
    Lifestyle
    Sophia Anderberg
    Home
    Jannike Ebbing
    Hälsa
    Sassa Asli
    Lifestyle
    Emelie Walles
    Lifestyle
    Fanna Ndow Norrby
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Sara Che
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Tyra-Stina Wilhelmsson
    Lifestyle
    By Momo
    Hälsa
    Foodjunkie
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Cassandra Klatzkow
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Mode
    Imane Asry
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Mathilda Weihager
    Hälsa
    Jenny Sunding
    Mode
    Emma Danielsson
    Mode
    Fanny Ekstrand