Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Balansera rotchakrat med yoga för baksidan av benen

rotchakraHej kära ni. Kul att många verkar digga att läsa om chakran. Låt oss ta temat vidare och titta mer på hur vi kan balansera vårt rotchakra. För att repetera lite så rör detta chakra våra grundläggande behov och när det blir överaktivt kan det ge oss hett temperament, otålighet, irritation samt en överfixering vid att tjäna pengar och göra karriär. När det blir underaktivt kan det ge oss mindre kraft, oförmåga att ta tag i saker och göra förändringar, utmattning och depression. Läs gärna mer här.

 

Eftersom att vi tyvärr inte kan kontrollera hela vår omvärld så kommer yttre omständigheter ibland göra att vår trygghet försvinner och att detta chakra hamnar i obalans.

 

I dessa lägen kan vi få fin hjälp av yogan för att balansera detta chakrat igen. Yogan i sig är grundandet och bra för att balansera vår rot men det finns några övningar som är extra hjälpsamma i stunder av obalans.

 

Gemensamma faktorer för yogaövningar som kan hjälpa oss när rotchakrat hamnat i obalans är att det är övningar som är relaterade till våra nedre kroppsdelar från höfterna och ner till ben och fötter samt att de fokuserar på att grunda oss ner i marken. Häromdagen, beskrev jag min favoritsekvens för att komma i kontakt med fötterna. Låt oss ta det vidare och kika på en position för benen.

 

När mitt första chakra är i obalans upplever jag ofta nämligen att mina hamstrings (baksida lår) stelnar till. Ett fenomen jag vet att jag inte är ensam om och även något jag finner väldigt intressant. Det är som att benen genom att spänna sig signalerar till oss att vi är i fara bör vara beredda springa iväg, fly från den otrygga situationen.

 

Många personer jag träffar både på yogamattan (och framförallt utanför!) går ständigt runt med just spända hamstrings och kanske kan det vara en indikation på att man känner sig otrygg i sin livssituation, att rotchakrat helt enkelt oftast är i obalans. När vi gör positioner som sträcker ut baksida låren får vi ofta ganska snabbt fördelarna av ett balanserat första chakra såsom lugn, tålamod, önskan att vilja sakna ner och stanna på en plats.

 

Så idag är det helt enkelt dags att säga hej till våra kära hamstrings. Hehe…något som kan vara förknippat med mycket smärta för vissa. En klassisk yogaposition som hjälper oss med just detta är stående framåtfällning, Uttanasana.

 

Gör så här

  1. Börja i Berget. Andas ut och fäll överkroppen framåt. För att komma åt benens baksida, håll ryggen rak och var noga med att fällningen sker i höften och inte högre upp i ryggen. Böj på knäna om ryggen börjar rundas.
  2. Beroende på hur långt ner du kan komma utan att böja på ryggen, placera händerna på golvet eller på smalbenen. Låt huvudet hänga nedåt.
  3. Om andningen stakar sig brukar det vara ett tecken på att du pressat dig för långt in i positionen. Backa i så fall.
  4. Andas här i 5-10 djupa andetaget, och visualisera gärna hur varje andetag går hela vägen till baksida lår och låter det öppnas.

 

Även andra typer av framåtfällningar funkar givetvis super för samma resultat. Exempelvis sittande framåtfällning (Pashimotanasana) eller huvud-till-knä positionen (Janu Sirsasana).

 

KRAMAR

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström