Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

MEDITATIONSUTMANING – Teknik för att sitta

meditationschallenge - teknik för sitta. josefine bengtsson

YEAH – imorgon börjar min meditationsutmaning (läs mer HÄR). Är du med?! Dessa dagar innan har jag gett lite av mina tips som kan vara bra inför utmaningen. Eftersom det vanligaste sättet att meditera på är att sitta ner så går jag igenom meditationsställningar idag.  Helt enkelt – hur vi bör sitta när vi mediterar?

 

Det finns inget rätt och fel men däremot kryllar det av olika tips och tricks för hur det är bäst att sitta. Enligt mig är det viktigaste att du hittar en ställning som i alla fall är hyfsat bekväm & stadigt, i en position där du kan slappna av men samtidigt inte så mycket så att du somnar!

 

Jag gillar oftast att sitta upp och meditera, framför att exempelvis ligga ner på rygg. Den sittande ställningen ger mig mer fokus – på rygg är det lättare att vandra iväg i tankarna eller som sagt somna.

 

När vi sitter upp vill vi göra det på ett avslappnat sätt men med en rak rygg och huvudet upprätt. Lägg gärna den ena handen över den andra eller så placerar du en hand på varje knä – det som är skönast.

 

Det finns många olika varianter på sittande ställningar och här nedan går jag igenom de fyra vanligaste så att du kan prova dig fram inför morgondagen!

 

meditationschallenge - teknik för sitta. josefine bengtsson

LOTUS

Denna position ger stabilitet men för att kunna sitta i den på ett avslappnad sätt krävs det att våra höfter är väldigt viga. Lägg gärna en kudde under rumpan för att lättare kunna slappna av i magen & höfterna.

 

meditationschallenge - teknik för sitta. josefine bengtsson

SUKHASANA 

Detta är min favorit ställning – att helt enkelt sitta på golvet med korslagda ben (en fot framför den andra) och med rumpan på en kudde eller filt. Om knäna är ovanför höfterna blir det svårt att slappna av – prova i så fall att sätta dig på en lite högre kudde. Om det fortfarande inte är bekvämt testa nästa ställning.

 

meditationschallenge - teknik för sitta. josefine bengtsson

PÅ KNÄ

Sätt dig på knä och gränsle över en eller flera kuddar. Låt ryggen vara rak och kroppen avslappnad. Om inte detta heller är skönt, gå till nästa position.

 

meditationschallenge - teknik för sitta. josefine bengtsson

PÅ STOL

Sitt gärna långt fram på stolen så att du kan placera hela fotsulan ner i golvet och på så vis få stabilitet. Hitta en rak rygg och slappna av i magen.

 

Vi alla är olika så här gäller det helt enkelt att prova sig fram. Vilken ställning fungerar för dig? Efter ett tag rekommenderar jag dock att bestämma dig för en ställning som du kör på under en period. För mig blir det någon trygghet i att alltid sätta mig på samma sätt – det gör att jag lättare kommer in i meditationen då jag väl kör!

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Kikade in här, för att läsa och ta in ännu en gång, då det behövdes. Insuper , blir så full av glädje och vilar så gott, om vartannat, i allt fint du skriver.. Tusen Tack <3

    Karin N 2016-06-15 22:49:53
    Svara
    • Svar på Karin Ns kommentar.

      Åh jag blir rörd av att läsa dina ord Karin. TACK själv, så fint att kunna dela allt detta med er <3.

      josefinebengtsson 2016-06-16 09:22:42
      Svara
  • Tack! för puffen!

    Leni 2016-06-12 01:20:15
    Svara
  • Jag brukar gilla att göra några korta yogasekvenser innan jag sätter mig i min meditationsposition. Då tycker jag det är lättare att hitta fokus.
    Jag gillar att meditera på morgonen innan resten av familjen vaknar 🙂 När kommer du lägga upp dagens utmaning?
    Ska bli kul att komma igång!

    Lisa 2016-06-11 21:26:53
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Håller helt med Lisa. Lite yoga först och sen meditation på morgonen är härligt. Ny övning kommer upp kl 06.30 varje dag. Sååå kul att du är med!

      josefinebengtsson 2016-06-12 11:34:06
      Svara
  • Jag är superpepp! Den här utmaningen kunde inte komma mer lägligt 🙂

    Nina 2016-06-11 14:34:43
    Svara
    • Svar på Ninas kommentar.

      Blir väldigt glad av att höra det Nica. Yes – såhär under försommaren så behöver vi ju ofta meditation extra mycket. Underbart att du är med! <3

      josefinebengtsson 2016-06-11 20:16:51
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Man
Niklas Berglind