Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Sex steg till huvudstående

Heeello! Jag älskar att vara upp och ner. Huvudstående är en helt underbar position men som kan kännas lite svår till en början så ha tålamod.  Det är dock framförallt rädslan som brukar vara det största hindret då vi inte är vana att vara upp och ner.

 

Givetvis ska man ha respekt för positionen (lära sig den i steg) så att inga skador uppstår men jag tycker helt klart att det är värd att lägga ner lite möda och energi på att lära sig den för effekten är magiskt! Man vänder inte bara på den fysiska kroppen men ofta också på känsloläget. Jag brukar göra positionen när jag känner mig stressad eller lite deppig – och bara efter några andetag känner jag mig lugnare och gladare.

 

Här en en liten steg för steg guide…

 

1. Sätt dig på knä. Placera underarmarna i mattan (ungefär axelbrett isär) och knäpp fingrarna. Lyft knän från golvet och placera bakre delen av huvudet mot dina knäppta händer. Kom upp på tår och börja långsamt promenera med fötterna mot huvudet. Dra in skulderbladen mot ryggen och rikta dem mot svanskotan. Kom så nära med fötterna att höfterna är i linje med axlarna. Ryggen är helt rak från hjässan upp till höften.

Steg till huvudstående

 

2. Använd sen din core-styrka för att börja lyfta upp en fot från golvet. Dra in knän mot bröst och foten mot rumpan. Till en början är det utmärkt att stanna här.

huvudstående

 

3. Om du vill gå vidare, se om du även kan lyfta upp nästa ben och placera bredvid det första.

huvudstående

 

3. Därefter börja sträcka ut benen mot taket. Använd coren.

huvudstående

 

4. Sträck sen ut benen hela vägen upp till taket. Fokusera på att pressa benen tight tillsammans och låt fötterna pressas upp mit taket. Förläng genom hela kroppen. Och glöm inte att andas. Stanna här i 5-15 djupa Ujjayi-andetag.

huvudstående

 

 

5. Kom sen sakna och försiktigt ner på samma sätt som du kom upp dvs med böjda eller om du vill prova att komma ner med sträckta ben (känner du att du behärskar att komma ner med raka ben kan du sen prova att även komma upp med raka ben dvs hoppa över steg 2 och 3).

huvudstående

 

6. Lägg dig sen ner i barnets position. Vila här några andetag för att låta kroppen komma ner i varv.

huvudstående

Foto – Sofia Sjöströn (Pt-fia)

 

Om detta känns svårt så börja gärna med att öva mot en vägg för att hitta vilka muskler du behöver för att klara av positionen. När du är uppe mot en vägg ska kan du leka lite med balansen genom att ta bort en fot i taget från väggen.

 

Som kvinna bör du inte göra positionen under mensen då det kan stoppa blodflödet (lägg hellre benen upp mot en vägg i Viparita Karani under dessa dagar).

 

LYCKA TILL!

 

Ujjayi andetaget hittar du HÄR.

Vill du ha fler övningar som passar nybörjare spana HÄR.

Avsluta gärna med en stunds Savansana, spana HÄR..

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Åh vad bra, huvudstående har jag lärt mig bemästra men värre är det med handstående! Kan du inte, snälla snälla du, göra en likadan guide fast för handstående? Puss och tack för en härligt inspirerande blogg!

    Ida 2016-04-21 21:17:13
    Svara
    • Svar på Idas kommentar.

      Härligt att du bemästrat huvudstående, visst är det som att cykla?! När det väl sitter så är det liksom nemas problemas! Handstående känner jag är mer dagsform – ibland är det också superstabilt för mig men vissa dagar helt hopplöst. Lätt – ska fixa en liknande guide för handstående. Det är en så bra närvaroträning. Här är en kort guide http://josefinesyoga.metromode.se/2015/12/28/lar-dig-handstaende/ men ska göra en lite mer stegvis och även förövningar som bygger styla för handståndet. Håll utkik!!! KRAM

      josefinebengtsson 2016-04-22 11:49:44
      Svara
  • Är det svårare ju längre man är?

    Minna Torstensson 2016-04-20 11:39:43 http://www.minnaelvira.devote.se
    Svara
    • Svar på Minna Torstenssons kommentar.

      Hejsan Minna. Bra fråga, tror inte att längden har någon större påverkan utan det handlar mer om att bygga upp och hitta rätt muskler. Jag har haft massor av studenter som är väldigt långa men trots det fenor på huvudstående. Det handlar mest om övning och att våga. När det väl sitter så är det lite som att cykla – du bara har det liksom. Lycka till! KRAM!

      josefinebengtsson 2016-04-20 16:15:25
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Susanne Barnekow