Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Ujjayi andningen

Ujjayiandning

Ujjayiandning

Foto – Adam Falk (DamaSpirit)

Kanske den viktigaste delen av livet och något man fokuserar mycket på i yogan är hur vi andas. Idag ska vi kika på den berömda ”yogaandningen” – den så kallade Ujjayi-andningen (som det heter på Sanskrit, ”yogaspråket”) som används inom många dynamiska yogaformer exempelvis Ashtanga och Vinyasa.

Om du har varit en yogaklass, kanske du hört (till och med stört dig på) ett väsande ljud från mattan bredvid eller i alla fall hört din yogalärare tjata om att andas djupt genom nästan och försöka skapa ett ljud likt vågor i halsen.

Jag försöker vara noggrann med att gå igenom andetaget detaljerat på alla mina klasser (eftersom det är en sådan viktig aspekt) men ibland när yogasalen kryllar av redan vana yogisar som hört om Ujjayi och Bandas hundratals gånger vet jag med mig att jag brukar dra ner på förklaringarna. Därför vill jag ge dig en lite mer detaljerat förklaring här som du kan grunna på och testa hemma.

För att ta det från början, Ujjayi-andetaget är ett andetag som sker in och ut genom näsan där vi försöker använda vår fulla lungkapacitet. Detta hjälper oss att värma upp kroppen från insidan vilket i sin tur underlättar rörelsen igenom yoga-positionerna. Som en bonus, fungerar också andetaget som en detox och rensar ut skräp från kroppens vävnader. En annan aspekt av andetaget är att det hjälper oss att stilla tankarna och på så vis bli mer närvarande i stunden. Lite extra tålamod och fokus krävs här, då det är många nya koncept att ta in.

TESTA, såhär gör du:

  1. Placera kroppen i en bekväm position exempelvis liggande på golvet som ovan.
  2. Ett första steg i Ujjayi-andetaget är att hitta två stycken så kallade Bandhas eller kroppslås. Det första låset heter ”Mula Bandha” (rotlåset) som du hittar genom att föra uppmärksamheten till musklerna mellan sittbenen, i bäckenbotten. Dra dessa muskler inåt och uppåt längst ryggraden. Nästa lås är relaterat till rotlåset och kallas ”Uddiyana Banda” (navellåset). Det hittar du genom att dra nedre delen av magen in mot ryggraden.
  3. Behåll låsen aktiverade och börja sen fördjupa andetaget in och ut genom näsan. Andas ut all luft genom näsan, töm ut. Andas sen in genom näsan fyll hela vägen upp till bröstet, nyckelbenen och bak mellan skulderbladen – det vill säga försöka att använda din fulla lungkapacitet.
  4. Ett sista steg som hjälper oss att fördjupa andetaget är att kontrollera luftstömmen genom halsgropen. Du hittar rätt när det uppstår ett viskade ljud i halsen (samma ljud som när du försöker skapa imma på en spegel!)
  5. Ta 20 Ujjayi andetag och försök vara så närvarande som möjligt i det du gör. För att hitta balans mellan in- och utandning kan du räkna och exempelvis andas in i x sekunder och ut i x sekunder, välj en längd som passar dig.

Lycka till och tveka inte att kommentera nedan om du får frågor!

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Har du några yogaklasser ? Var i såfall?

    Helen 2016-10-08 07:10:16
    Svara
    • Svar på Helens kommentar.

      Har en idag på Yogayama kl 10.15 :-). Å en på tisdag på Urban om kl 17.30. Kom kom 🙂

      josefinebengtsson 2016-10-08 07:37:35
      Svara
  • Kul och informativ artikel!

    David Blomberg 2016-03-31 00:05:37 http://www.yogaboy.se
    Svara
  • Jag vill lära mig mer om yoga så jag kan utöva det hemma och är jätte glad att jag har hittat din blogg!
    När jag ska andas in i det här andetaget, ska jag fylla magen och sen bröstkorgen osv eller ska jag inte gå så långt ner som i djupandning? Vet inte om du riktigt förstår vad jag menar! Tack på förhand och tack för en varm och inspirerande blogg!
    Kram

    Johanna 2015-10-30 13:33:44
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hejsan Johanna! Kul att du yogar hemma. Tanken med Ujjayi-andetaget är att man använder sin fulla lungkapacitet och att man använder låsen som jag skriver om i texten för att fylla upp hela lungorna. Du fyller alltså egentligen inte upp magen alls utan andetaget rör sig ut och in längre upp i bröstkorgen som liksom utvidgas tredimensionellt. Det kan kännas lite ovant till en början men efter ett tag kan detta andetag ge ett väldigt fokus och kraft. I vissa lugnare yogaformer använder man sig mer av ”mag-anding” vilket kan vara väldigt avslappnande. Kul att du läser bloggen. STOR KRAM

      josefinebengtsson 2015-10-30 23:13:58
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!