Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Min kärlek till Ashtanga Yoga

ashtanga ashtanga 2 ashtanga3

Foto – Yogobe

Den första yogan jag kom i kontakt med (och en av de mest populära yogastilarna i världen) är Ashtanga Yoga. Det blev kärlek vid första ögonkastet (jag skrev om denna magiska upplevelse i inlägget ”Yogan – såhär hittade den mig”). Sen den dagen har jag haft en passionerad relation med Ashtanga yogan där jag många morgonar de senaste åren tillägnat den omkring 2 h.  Jag valde även att gå min första yogalärarutbildning i just Ashtanga yoga.

 

Varför älskar jag då denna yogaform? Det jag gillar mest med Ashtanga yoga är att det är en väldigt meditativ yogaform. Traditionellt utövas den nämligen i någon som heter Mysoreform vilket betyder att man gör den i tystnad efter sin egen förmåga. Det finns 6 olika serier (sekvenser) i Ashtanga yoga (dessa är skapade av en omtalat man vid namn Pattabhi Jois, Guruji). Första gången man går på en Ashtanga yoga Mysore klass så får man helt enkelt börja lära sig delar av serie 1.  Med tiden när kroppen börjar öppnas upp (vilket ju tar olika lång tid för alla) så får man lära sig fler och fler positioner. Efter några år (för de flesta) så har man lärt sig serie 1 och kan sen påbörja serie 2… osv.

 

I Mysore salen så gör alltså alla sin egen serie i tystnad vilket blir väldigt meditativt och vackert. Detta gör också att man kan hitta sin egen takt och kan följa sitt eget andetag. Eftersom man gör samma sekvens varje dag så upplever jag också att det hjälper mig att lära känna min kropp på ett vackert sätt. Jag märker liksom subtila skillnader från dag till dag – ena dagen kan en position kännas skön och lätt att göra medan andra dagen kommer jag inte alls in i den. En övning blir då att hitta ett neutralt sinne till dessa svajningar och acceptera var kroppen är just den dagen, den stunden.

 

Läs gärna –  ”Yogan – såhär hittade den mig”

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Hej Josefine!
    Är varmt tacksam för att du delar med dig av dina personliga erfarenheter och din visdom, fint, äkta och enkelt.
    Känner igen mig så mycket här. Denna form av yoga låter mig finna min egen rytm i sin egen takt..Ser hur (fri)dansen och denna rytm går igen i så mycket av den jag är, dras till och hur jag rör mig och förhåller mig till livet i sig. Jag kommer att utforska och dyka in mer i denna värld. Tack för allt du sänder ut av den finaste inspiration och glädjen. <3

    Karin 2016-06-13 11:48:05
    Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      ÅHHHH tack för fina ord Karin, blir helt rörd av dina vackra ord. Tack tack tack för du delar och härligt att du känner igen dig. <3

      josefinebengtsson 2016-06-13 12:16:19
      Svara
  • hej, ashtanga yoga har 8 limbs, inte bara 6. eller ja, visst, om man bara pratar om vinyasa-practice. men ashtanga är så mkt mer än så!

    har du yogat i kpjayi?

    r. 2016-01-10 21:20:33
    Svara
    • Svar på r.s kommentar.

      Exakt, därför jag skriver inläggen om Ashtanga. I grunden ä ju ashtanga, liksom annan yoga, en magisk practice och så mycket mer än vinyasas. Dock skulle jag vilja påstå att det endast är vinyasas och positioner som majoriteten av alla de människor som utövar ashtanga ser – att de 6 ”vinyasa” serierna liksom tagit över de 8 limbsen. Nix, inte vart o Mysore men kanske kommer dit någon dag :-).

      josefinebengtsson 2016-01-11 16:02:49
      Svara
  • Hej Josefine!

    Jag yogade för 10 år sedan för första gången och har sedan dess…inte hunnit börja igen. Nu har jag signat upp för att köra ett par gånger Bikram Yoga och hot yoga m,m. Vad är dina erfarenheter från just ”varm yoga”?

    P 2016-01-05 16:24:53
    Svara
    • Svar på Ps kommentar.

      Heeeeej! Wihoooo underbart att du kör igång med yogan igen. Min kropp älskar att yoga i värme. Här i Costa Rica är det svårt att undvika liksom – blir Hot Yoga hur man än gör. Jag är öppen till de flesta yogaformer och vill inte stänga in mig i ett fack, dock har jag tyvärr ett motstånd till just Bikram Yoga. Dels för att det kan kännas militäriskt (och lite prestationsinriktade) och för att det är speglar. För mig är yoga en inre praktik som handlar om att känna kroppen från insidan – när jag har en spegel framför mig blir det svårare. Jag börjar snarare fokusera på hur min kropp ser ut i olika positioner. Hursomhelst, kan det ju vara en bra övning att stå halvnaken framför en spegel i olika positioner och notera vilka tankar som kommer upp. Går det att sluta döma hur kroppen ser ut? Vad den kan göra? Går det att acceptera den som den är. För mig är Bikram alltså en väldigt svår yoga men varför inte börja med svarta backen ;-). Ska också lägga till att värmen gör att man ibland kan gå för långt in i vissa positioner – och därav skada kroppen (lederna) innan de är riktigt redo för det. Men är man medveten som dessa två aspekter (fokus på insidan och inte överstrecka) så är Bikram precis lika grym som all annan yoga :-). LYCKA TILL! KRAMAR

      josefinebengtsson 2016-01-05 21:12:02
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Man
Niklas Berglind