Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Halvtorn Bowl

IMG_5616Havtorn Bowl

HELLO! Experimenterade just med Havtorn i min mixer. Ett hett tips jag fick av min kära vän och granne Ida Warg (som igår också vann årets träningslogg i Finest Awards – GRATTIS ÄLSKADE IDA!).

 

Havtorn gav en härlig syrlig smak till min morgon bowl som jag toppade med spirulina, bär och magisk Matcha musli från mymuesli. Det fina är att Havtorn också är galet nyttigt, i Kina används bären bland annat för att läka inflammationer, infektioner, hosta och magproblem. Det sägs även vara bra för högt kolesterol och leverproblem.

 

Recept

1 dl fryst Havtorn (Kör ganska länge i mixern)

1 Avokado

1 banan

ca 2 dl havremjölk (mängden beror på hur fast du vill ha den)

Ett gäng cashewnötter

Spirulina (ljuvlig variant från Auroville i Indien)

Matcha musli från mymuesli

 

ENJOY!!!!

 

För fler smoothies & bowls tryck HÄR.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Hej
    Detta ser ju otroligt smarrigt ut! Och vilken cool Müsli butik. Hade ingen aning om att den fanns. Undrar vilken sort du använde?

    Och till Sandra vill jag bara säga – Så klok och insiktsfull du är! Du har ju helt rätt och det smärtar mig att höra att vi inte kommit längre än så här i vårt land. Sköt om dig <3

    Katarina Yogia 2016-04-21 22:31:52 http://www.yogia.se
    Svara
    • Svar på Katarina Yogias kommentar.

      Heeeej Katarina! Yes-mega gott. I know – Jag använde Matcha muslin denna gång men det var supersvåra att välja. De har massa andra goda mueslis också som jag definitivt ska prova.

      Yes, yes, yes – tack igen Sandra från mig också för att du delar dina visdomsord.

      <3

      josefinebengtsson 2016-04-22 11:52:13
      Svara
  • Hej fina du, jag har en fråga
    Gällande hur du ser på yoga, meditation och ätstörningar?. jag har i flera år kämpat mot min ätstörning, går just nu på dagvårdsbehandling , men utan något vidare resultat. jag har föreslagit att det här på plats borde erbjudas någon form av meditation eller mycket lätt yoga som ett komplement i tillfrisknadsprocessen. Men ingen av de som arbetar här tycks vara vidare insatt i det och ger mig dom där blickarna som om det bara vore rent flum. Känner sån hopplöshet över deras resonemang och önskar att det i framtiden kommer att finnas betydligt mer kunskap kring just ätstörningar och yoga.

    Sandra 2016-04-21 10:59:53
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Hej Sandra! Tusentack för att du delar. Givetvis väldigt tråkigt att höra att du är sjuk men jag blir samtidigt hoppfull över att du vet om det och att du kämpar för att bli frisk. Du verkar vis och insiktsfull.

      Jag har framförallt två elever som har ätstörningar men yogat med mig i cirka två år. De hävdar att yogan hjälper dem mycket men för mig är det svårt att se, de är ju fortfarande väldigt väldigt smala så det gör ibland väldigt ont i mig att se dem röra sig på klasserna. Jag vill så gärna att de ska vara friska och ha ett härligt liv där de lever i harmoni med sina kroppar men jag känns mig hjälplös här. På de yogastudios där jag jobbar har vi under flera år diskuterat detta – verkligen ett dilemma.

      Personligen tror jag att meditation kan vara en av de bästa medicinerna för just ätstörningar – för mig ger meditationen mig insikter på ett djupare plan och liksom ”omformulerar” hjärnan. Coacher, psykologer etc kan ju vara fantastiska men jag tror det finns någonting i att sitta själv och observera sina tankar, börja kontrollera dem och därefter kunna slänga iväg de där tankarna som gör att du är sjuk. Hitta den där viljan inom sig om att bli frisk och kanske få en förståelse för tankemönstret och när det kommer upp.

      När det kommer till den fysiska yogan är det klurigare – görs yogan på ”rätt” sätt ser jag att det kan vara hur bra som helst – ett sätt att lära känna sin kropp från insidan och börja lyssna på dess signaler. Vad behöver min kropp nu? Hur känns den? Kan jag börja spela i samma lag som den istället för att svälta den eller tvinga den att träna hårt? Det varliga blir om enbart det fynska tar över – att man yogar utan att känna kroppen utan istället för att bränna kalorier. Långsam yoga där man rör sig med andetaget och ligger i savasana efteråt vet jag skulle göra magi.

      Att de som arbetar där tycker att yoga och meditation är flum gör mig verkligen ledsen. Förmodligen krävs mer forskning för att få in det i sjukvården på riktigt, vilket jag känner är störigt då jag vet att lugn yoga och meditation skulle hjälpa er så mycket.

      Bli frisk nu fina fina du!!!! <3

      josefinebengtsson 2016-04-21 11:25:03
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Susanne Barnekow