Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Dynamisk meditation

dynamsikmeditation

God morgon!

Förra söndagen skrev jag om hur viktigt det varit för mig att få uttrycka hela mitt känsloregister och om min nyfunna känsla – ILSKA. I vårt civiliserade samhälle är det ju dock inte alltid läge att uttrycka precis allt man känner i stunden. Slå en familjemedlem eller lägga sig och skrika på marken funkar väl tills man är i tio-årsåldern men därefter finns risken för inspärrning på närmsta psyket eller för den delen häkte om man skulle hänge sig till en sådan akt.

 

Därför tycker jag att det är alldeles strålande att det finns något som heter Dynamisk Meditation. En form av aktiv meditation som är speciellt utformad för att hjälpa oss västerlänningar att (under kontrollerade omständigheter) få LEVA UT hela vårt register av känslor och på så vis bli av med kroppsliga och mentala blockeringar. Den indiske mystikern, Osho, introducerade denna meditation i västvärlden redan på 1960-talet. Idag används den på mängder av platser runt om i världen. Det finns nog knappt en storstad som inte har ett ställe för Dynamisk meditation. I Stockholm hittar du det exempelvis varje morgon kl 06.20 på Urban Om, en av de studios där jag undervisar yoga när jag är i Sverige.

 

Meditationen pågår i en timme och är indelad i fem faser: andning, utlevnad, utmattning, stillastående och celebration. Under hela timmen brukar man ha ögonbindel eller slutna ögon för att kunna fokusera så mycket som möjligt på sin egen inre upplevelse.

 

Fas 1. Anding

Det första steget är till för att syrsätta kroppen och få energin att flöda fritt. För att göra det andas vi kraftfullt och ”kaotiskt” ut genom nästan samtidigt som vi försöker röra armarna och höfterna. Det kan kännas lite trögt i början men efter ett tag brukar jag verkligen känna hur varenda cell i kroppen vaknar till liv.

 

Fas 2. Utlevnad

Efter fas 1 brukar känslorna fullkomligt explodera för det flesta. Folk skriker, slåss med kuddar, stampar, gråter, skrattar (de flesta verkar ha mest Ilska som vill uttryckas men alla känslor får plats här) ….det är KAOS. Jag älskar det! Jag minns dock första gången jag var på en sådan här meditation –  jag var i chock. Det var riktigt läskigt att höra alla obehagliga vansinnesskrik och själsord. Men ju fler gånger jag gjorde det insåg jag att det var väldigt skönt att få leva ut utan att bli dömd eller inspärrad.

 

Fas 3. Utmatting

Nästa fas är sjuuuuuuukt jobbig. Man hoppar upp och ner med armarna över huvudet samtidigt som man uttalar mantrat WHO. Ett gammalt Sufi mantra som härstammar från frågan ”Who Am I”. När vi hoppar vill vi landa på hälarna för att få hela höftpartiet och bäckenbotten att vibrera. Precis som första fasen så kan denna kännas galet jobbig till en början men efter ett tag när energin börjar flöda uppåt kan det kännas som om man får någon form av superkraft och kan fortsätta i en oändlighet. Man kommer liksom utanför sin kropp.

 

Fas 4. Stillastående meditation

Efter 10 minuter, hör man en röst som skriker STOP då ska man stanna helt blickstilla där man är och bara observera vad som sker i nuet. Om armarna landar ovanför huvudet bör man låta dem vara där (oftast brukar de i alla fall för mig sakta smyga sig neråt under fasens gång).

 

Fas 5. Celebration

Meditationen avslutas sen med valfria rörelser till musiken som spelas. En form av dans som inte ska förväxlas med att ”dansa” fint. Det är ett sätt att fira den kommande dagen och livet!

 

Vill du prova med musik hemma så finns en Spotify-lista med alla fem faser HÄR.

 
Läs gärna mer om min ILSKA i inlägget I am not a fucking Barbie Doll
eller mina tankar om Dans i inlägget Yoga med Dansare. Vill du veta mer om andra Aktiva Meditationer, tryck HÄR.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Klickade mig vidare till inlägget om I am not a fucking Barbie Doll. TACK för inlägget. Den senaste tiden har jag varit besviken, eller nästan lite illa till mods, när jag varit sur, irriterad eller otrevlig. För jag har alltid varit den som fått höra ”jag har nog aldrig sätt dig arg, blir du det?” och mitt svar lika säkert ”nej, det blir jag aldrig. Jag kan bli ledsen om någon är elak, men jag KAN inte blir arg.”. Men under de senaste två åren har jag känt ilska, på något eller om någon. Då har jag nästan känt obehag inför mig själv eller skämt för att känna mig arg. Jag antar att det delvis beror på att min omgivning målat upp min ”icke-arga personlighet” som något fint och att jag hade en romantiserad bild av den sidan hos mig själv – det var bra att vara den snälla som inte kan bli arg. Efter att ha läst ditt inlägg förstår jag att alla känner ilska och att känna ilska INTE innebär att man inte är så snäll egentligen. Kände verkligen igen mig i meningen ”Du kanske blir rädd när du läser detta. Josefine som verkar så kärleksfull, harmonisk och snäll mot sin omvärld. Det är jag. Men jag (precis som du) har ilska också.” Precis som du säger, men jag fick inte ihop ekvationen mellan att vara genuint kärleksfull och att känna ilska, tills jag läste inlägget. Inte konstigt jag känt mig smutsig som kände ilska.

    Jag har helt enkelt inte lärt mig att känna ilska, så som jag lärt mig om gläds, sorg eller andra känslor (föresten har jag no inte lärt mig mer om det andra, bara upplevt dom mer. Jag menar, vi lär oss alldeles för lite om våra känslor ju. Tex. att man skulle vara svag som gråter..). Under de åren som jag var ”den snälla och aldrig den arga” enligt mig och min omgivning måste jag väl ändå ha blivit arg men tryckt tillbaka all ilska så snabbt att jag inte märkte det, eller? Därför är ilska ganska främmande och därför har jag som sagts nästan skämts inför det. Det skulle nog vara både utvecklande, utmanade och viktigt för mig att prova Dynamisk Meditation. För jag vill också kunna ta hand om min ilska, som alla andra känslor. Annars tror jag ilskan svämmar över någon annan stans eller sätter sig som spänningar i kroppen. Någonstans måste den ju ta vägen. Älskar meningen du skriver ”hur viktigt det varit för mig att få uttrycka hela mitt känsloregister”. Josefin!! Tack för de orden! Ska genast anamma detta, men givetvis inte så jag blir inspärrad 😉 Blir som sagt nyfiken på Dynamisk Meditation men tror jag kommer vänta lite tills det känns rätt (för det verkar lite läskigt). Kram

    Lisa 2016-08-14 14:04:25
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Åh tack för din delning LISA. Älskar verkligen att läsa dina kloka ord. JAAA… prova dynamisk meditation när du känner dig redo. SÅ himla befriande att få börja lära känna alla sina känslor och få leva ut dem i ett tryggt rum. Hoppas vi ses snart. STOR KRAM

      josefinebengtsson 2016-08-14 14:39:05
      Svara
  • Good morning Josefine!

    Aaron 2015-11-07 10:04:04
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Chrystelle Eriksberger