Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Kärlek till kundalinimeditation

Idag vill uttrycka min kärlek till kundalinimeditationen. En meditation som är skapat av en man, eller av många kallad Guru, vid namn Osho. En timmes meditation i fyra steg som har funnits i mitt liv i flera flera år. Den är också perfekt att göra hemma själv, då det enda du behöver är en speciell kundalinimeditation musik som finns på spotify.

 

De flesta av er som läst min blogg ett tag eller varit på en klass med mig har ju provat steg 1, Shakingen. Kundalinimeditationen består alltså av ytterligare tre steg. De två första stegen är ”aktiva” vilket betyder att kroppen är i rörelse som i sin tur hjälper oss att gå från huvudets alla tankar till att istället landa ner i kroppen. Efter dessa två steg är vi sedan redo för stillhet och bara vara närvarande.

 

Detta är helt enkelt en meditation som är skapat för oss moderna, kanske stressade, människor som ofta hänger i huvudet mycket under dagen, kanske framför datorn på kontoret. Efter en sådan dag tror jag de flesta av oss tycker att det är väldigt svårt att få ro i sinnet genom att sätta oss helt stilla i meditation (som en munk i en grotta), då kan det hjälpa att shaka och dansa lite först. Kundalini meditationen är alltså skapat för att göra på eftermiddagen för att smälta dagen som varit.

 

Hitta en plats där du kan vara ostörd under en timme och sätt gärna på en ögonbindel för att verkligen landa in med DIG.

 

 

Steg 1: Shaking (15 min)

Placera fötterna höftbrett isär och behåll dem där under hela övningen. Böj lite lätt på knäna och slappna av i hela kroppen. Släpp käkarna och låt andetaget vara naturligt men genom munnen. Låt sen kroppen börja skaka nerifrån. Få varenda del av din kropp att vibrera. När tankarna far iväg till något annat, för uppmärksamheten tillbaka till det som händer i kroppen, i stunden.

 

Steg 2: Inkännande dans (15 min)

Musiken ändras och vi träder in i fas 2. Låt kroppen röra sig exakt som en vill till musiken. Släpp ”mindet” och låt istället kroppen leda rörelsen. Det finns inga rätt och fel här. Bara din kropp kan veta vilken rörelse som behövs i varje ögonblick.

 

Steg 3: Stilla meditation (15 min)

Musiken ändras åter igen och vi kommer till fas 3. I denna fas kan du välja om du vill stå eller sitta i meditation. Oavsett vad du väljer så hitta en position där du kan slappna av i kroppen men samtidigt låta ryggraden vara rak så att energin du frigjort i steg 1 & 2 kan stiga uppåt i denna fasen. Bara bara observera här och motstå frestelsen att klia, justera eller förändra positionen. Musiken i denna fas kan uppfattas som lite obehaglig av vissa, jag brukar se det som att tonerna hjälper mig att bli närvarande, liksom drar ner uppmärksamheten från huvudet och ner i kroppen. När vi känner tonerna i kroppen (istället för i huvudet) är de nämligen snarare sköna än osköna.

 

Steg 4: Liggande savasana (15 min)

Musiken tystnar, vi lägger oss ner på rygg och släpper taget om ALLT.  Efter en kvart plingar en klocka tre gånger och vi vaknar till liv igen.

 

Musiken till denna meditation hittar du HÄR.

 

Jag kan verkligen rekommendera dig att prova en regnig dag eller kanske utomhus en solig dag, effekten är MAGISK!!!!

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
11kommentarer
  • Hej Josefine!
    Tack, för ett bra blogg och för att du delar den här meditationen. Jag hittade din blogg bara häromdagen och idag testade jag den här meditationen. Den var bara perfekt idag. Regnet öser ner och min vanliga runda i spåret lockar inte alls.

    Inga av mina farhågor slog in. Jag fick en härlig stund i rörelse och stillhet. Det är intressant att märka hur lite jag kan tänka när jag rör mig. Dina instruktioner och kommentarer blev ett stöd under stillheten att kroka tag i, då rastlösheten lätt kickar in hos mig.

    Tack!

    Mela Wickbom 2017-08-06 15:03:27 https://melasresafortsatter.wordpress.com/
    Svara
    • Svar på Mela Wickboms kommentar.

      WIHOOOO Mela! Glad jag blir att du provade. Det är ju en ganska speciell meditation men när vi släpper våra tankar kring det och bara låter kroppen röra sig så inser vi ganska snabbt hur skönt det är också. Stor kram till dig <3

      josefinebengtsson 2017-08-07 15:28:24
      Svara
  • Måste testa! Har ju gjort del 1 med dig i utmaningar tidigare.

    Anna 2017-08-04 16:06:17 http://ingenannansord.wordpress.com
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Yes, då ere inte mer än dags för steg 2, 3 & 4. ;-). Så nästa gång du har en timme över, KÖR. <3

      josefinebengtsson 2017-08-05 12:54:00
      Svara
  • Låter riktigt spännande!

    Josefine 2017-08-04 12:40:48 http://daystyle.se
    Svara
  • Åh, jag blev så inspirerad att prova, men länken fungerar inte för mig. Det fanns så många spår med kundalini yoga på Spotify 😊
    Tack för en väldigt fin blogg🙏

    Karolina 2017-08-03 17:12:54
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje