Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Dela din yogavecka

Din yogavecka

God morgon käraste läsare!

 

Hur mår du idag? Hur känns din kropp? Har det blivit någon yoga i veckan? Låt oss fortsätta med Dela din yogavecka. Det vore så fint att få höra om ni lyckats få till någon yoga trots snökaos som kanske gör det hela ännu svårare.

 

Ni som varit med i utmaningarna här på bloggen har säkert märkt magin av att skriva ner sina upplevelser, känslor & tankar. Förutom att det givetvis ger pepp och inspiration till andra så ger det ofta också mer klarhet över hur man själv mår i stunden. Något speciellt uppstår när man får ner det på print helt enkelt, som att vi hinner reflektera mer över tankarna som finns där och kanske inser vi att vi inte behöver tro på dem Dela allt som betröd dig i veckan. Svett som tårar. Smärta som bliss. Tips som tricks. Fråga som svara. Högt som lågt.

 

Min yoga har i veckan alltså flyttats ifrån en palmbeklädd paradisstrand till en lägenhet i staden. Från att bli uppvärmd av morgonsolen till att du hålla mig nära elden av en öppenspis för att inte frysa ihjäl. Från ljudet av vågor till lugnande toner från min iPhone. Från dagsljus till levande ljus. Annorlunda men fortfarans alldeles underbart. Efter all meditation och avslappning är min kropp fortfarande härligt öppen och jag känner mig verkligen närvarade. Jag är ett med mitt andetag, ett med min kropp, ett med stunden igen. Att komma tillbaka till stan och människor är alltid intressant efter ett retreat men denna gång känner jag mig så stark och peppad på att göra massa härliga grejer. På att leka i snön. På att träffa mina kompisar. På att mysa med killen. På att baka och laga min egna mat. För att inte få överflöd av intryck efter alla dessa härliga grejer känner jag dock också hur viktiga mina morgonstunder av harmoni på yogamattan är. Tacksam över dem.

 

Så berätta berätta, hur var din yogavecka? Eller dela om det inte alls blev någon yoga eller meditation. Vad var det som hände? Fanns det motivation men ingen tid?

 

Låt oss peppa varandra till att ge oss själva den där kvarten på mattan varje dag, året om. En kvart där vi stänger igen datorn, sätter mobilen i flightmode och lägger allt annat åt sidan. En kvart där vi fokuserar på oss själva. En kvart som är DIN, där inget annat spelar någon roll. En kvart som kommer ge harmoni & kärlek till ditt liv. Det är du värd.

 

KÄRLEK!!!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
33kommentarer
  • Hann inte med någon yoga denna veckan

    proteinpulver 2016-12-28 17:46:53 http://www.kosttillskottguiden.nu/proteinpulver
    Svara
  • Jag var på yoga i måndags. Första gången på min Iyengaryoga grundkurs. Har yogat på olika gymklasser och hemma framför datorn i ca två år och nu tycker jag det är dags för mig att gå till en riktig lärare. Hade också en klass på mitt gym i kundaliniyoga inbokad men den blev inställd tyvärr. satt hemma på min soffkudde istället i en kvart och försökte meditera lite själv. Det gick ganska bra. Jag satt kvar tills klockan plingade och kände mig lite lugnare efteråt. Ser så mycket fram emot nästa yoga klass.

    malin 2016-11-16 13:06:10
    Svara
    • Svar på malins kommentar.

      Gud va härligt att du börjat på yogakurs. Gymyoga och online yoga kan ju va nice men tycker själv det är något speciellt med att gå till en yogastudio. Tack för delning!

      josefinebengtsson 2016-11-16 16:13:10
      Svara
  • Jag har yogat precis som jag alltid gör 🙂 Fick läxa av min favorit lärare på hemmaplan. Lotusförberedande övningar för att öppna upp mina höfter ordentligt samtidigt som jag kämpar med att tänka ”parallellt”, min kropp är som den är: öppen men samtidigt inte.
    Träningsvilligt har jag gjort mina övningar hemma. Det går framåt MEN samtidigt så gissar jag att jag överansträngt en sena på baksida höger knä? Gått för djupt? Velat för mycket? Pressat in kroppen i lotus? Vet inte???
    Bara att backa, lyssna och vila från vissa av de asanas jag fått i läxa. Tålamod … inte så lätt alla gånger men jag kämpar
    Kram till er alla! <3

    Mia Haglöf 2016-11-14 09:59:59
    Svara
    • Svar på Mia Haglöfs kommentar.

      Vad bra att du lyssnar på din kropp! Och samtidigt låter det härligt med lotusförberedande övningar. Vilka kan det vara? Vart yogar du? Är det hos Greta? Kram!

      Elena 2016-11-18 03:58:08
      Svara
    • Svar på Mia Haglöfs kommentar.

      Tack fina för delning! Tror de flesta av oss känner igen det där. Alltså – TÅLAMOD med kroppen är nog bland det svåraste som finns. När det kommer till djupa höftöppnare som Lotus får vi ju dock direkt bekräftelse på om vi haft tålamod eller gått för fort fram. Knäna skriker ju ofta direkt med en skada om vi inte lyssnar. Så så vanligt med knäskador speciellt i typ Ashtanga yoga som innehåller så många djupa höftöppnare. Jag känner själv att höfterna handlar om så mycket mer än att göra vissa övningar/stretchar – min stress sätter sög där direkt. Jag märker direkt på höfterna om jag känner mig lugn och harmonisk i livet för tillfället eller tvärt om. Ibland kan de öppnas bara av att jag vilar, så heeeelt rätt att du gör det. STOR KRAM till dig!

      josefinebengtsson 2016-11-15 10:41:38
      Svara
  • Min vecka har varit rätt stel kan man säga 🙂 Jag sprang maraton i NYC förra söndagen och det har känts hela den här veckan! Jag har fokuserat på att stretcha ut och få ett skönt flöde i kroppen. Blev två dagar helt utan yogan tyvärr, men när kroppen skrek vila så lyssnade jag. I fredags var jag tillbaka i studion med min underbara ashtanga lärare och idag unnade jag mig en timme med yin hemma i sovrummet. Nu känner jag mig utvilad och fylld av energi igen! Känns härligt att jag lyckats återhämta mig så pass snabbt efter maran ändå och nu är jag taggad på en ny vecka med förhoppningsvis massa yoga! 🙂

    Emma 2016-11-13 19:55:01
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Wow, fattar att du var lite stel efter Maraton. Härligt! Bra att du lyssnade på kroppen och vilade. Yin är nog super komplement. Yang yoga också men viktigt att ta det lite lugnt och verkligen lyssna när vi mixar med löpning. Inte göra för djupa höftöppnare så att knäna blir skadade. Härligt att du är taggad på denna veckan. STOR KRAM <3

      josefinebengtsson 2016-11-15 10:46:49
      Svara
  • Hej allihop,

    Det är en vecka sedan jag kom hem från ayurveda-retreatet i Kerala, en resa som var ganska omtumlande faktiskt. Vistelsen var inte enbart positiv ( 4 dagar migrän, sömnsvårigheter, 30-40 myggbett och kanske lite av en kulturchock i början) men är ändå tacksam över att ha varit och upplevt detta. Maten ska jag säga att var fantastisk (100% vegansk, inget socker, inget kaffe, ingen alkohol), men på morgnarna var jag mycket hungrig då man fick så litet mat innan lunch. Ett litet glas frukt/grönsakssmoothie till frukost -efter en timmes yoga- och så kanske några skivor frukt till mellanmålet. Lunch halv ett. Jag är normalt vrålhungrig redan då jag vaknar (utan någon yoga). Gick ned 4 kg på två veckor.. :-). Tror dock att hälften av det var vätska. Ett kg har redan kommit tillbaka..

    Yogan var bra och även den skräddarsyddes för varje enskild deltagare. Vi hade två lärare och deltagarna var endast ca 7-8 personer. De ayurvediska behandlingarna var också fina och personalen underbar även om vi inte hade något gemensamt språk. Just på detta stället talade personalen knappast alls någon engelska så det blev en del missförstånd. Man fick söka sig till de andra gästerna som varit på plats lite längre för att få veta hur det går till. Eftersom vi bodde mitt i ett fiskesamhälle utan turister så fick man en inblick i hur vardagen ser ut för människorna där och det var en nyttig tankeställare. Vi här i Norden är ju så vana vid att saker ska fungera på ett visst sätt. Men de här människorna har inga toaletter eller duschar, inga semestrar, inga yogastudios.. För en själv är det en upplevelse att för en tid komma till ett sådant här retreat och leva ganska så asketiskt och samtidigt vet man att man snart får komma hem till sitt svala sovrum, sitt badrum, sitt kylskåp..

    Veckan som har gått har varit hektisk, men jag har yogat varje morgon iallafall. Fick ett skräddarsytt 20 minuters program med mig från retreatet. Jag har yogat regelbundet om morgnarna i över ett år nu så det var lätt att fortsätta med det. Min utmaning blir att få till stånd en regelbunden meditation om kvällarna. Det behöver jag verkligen. I kväll ska jag göra någon yogasekvens med Yogobe, kanske Josefines höftöppnande sekvens på 60 minuter och sedan försöka få till en tiominuters meditation. Ja, och jag har anmält mig till Yogagames i Stockholm i februari :-).

    Må så gott allihop.

    Hanna

    Hanna 2016-11-13 15:53:49
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Men åhhhh va härligt Hanna. Låter som en spännande och välgörande resa. Tusentack för att du delar dina tankar om Kerela. Vad hette retreatet du var på? Fint att du fick en yogasekvens du diggar och fortsätter med. Bra att komma tillbaka till när det hektiska livet hemma drar igång ju. Kraaaaaam

      josefinebengtsson 2016-11-15 10:51:44
      Svara
  • Denna veckan har jag känt mig lite seg. Det har blivit pilatespass och yinyoga mest. Dessutom en hel del i barnets position och Savasana. Har jobbat med att tillåta mina tankar att komma och omfamna dem.
    Hösten och framför allt mörkret påverkar mig och har alltid gjort. Det gäller för mig att fokusera på det positiva, saker att se fram emot.
    Om en stund blir det meditation

    Anna 2016-11-13 13:38:22 http://Ingenannansord.wordpress.com
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Precis! Svårt att inte bli påverkat av mörkret som ju tränger sig på galet tidigt. Känns ju som det är läggdags vid kl 16. Men vi får omfamna det som är och kanske tillåta oss att sova lite mer, ligga i barnet och njuta av savasana. Alla årstider har ju sitt. Tack för att du delar!

      josefinebengtsson 2016-11-15 10:53:38
      Svara
  • Hej alla fina! ❤
    Jag har fortfarande problem med min höft. Stötvågsbehandlingen var för brutal så vi bytte till akupunktur. Jag känner en viss förbättring och det är underbart! Min rygg är inte kul heller, förmodligen en disk som buktar till och från. Men jag ser framåt med att bli bättre i höften och börja träna både ryggen och höften.
    Jag har inte yogat dagligen utan lite då och då under veckan. Har Så himla svårt att få till det. Hinner inte på morgonen då jag mediterar, eller jo Det skulle jag hinna om jag kunde låta bli min telefon. Och ändra helt min morgonrutin. Så himla svårt! Planerar dagen innan att imon ska jag upp tex kl 6 och jag ska inte titta på min telefon eller koka kaffe utan direkt ta fram min matta och yoga. Men likförbannat så står jag vid kaffekokaren, känner mig trött och faller i samma gamla vana.
    Nu när jag skrev detta så ser jag tydligt vad den handlar om. Att bryta min morgonvana helt enkelt till en bättre. Jag tror att jag tom skulle få mer tid på morgonen. Att det ska vara så svårt att låta bli med mobilen och ignorera känslan att missa något på sociala medier!
    Det här trodde jag inte att jag skulle skriva när jag började på inlägget ? Jag har haft dålig samvete att jag inte yogat dagligen. Jag vann ju medlemskapet på Yogobe!
    Wow! Nu vet jag vad jag ska göra idag! Meditera över det jag behöver inte det jag tror mig behöva och vilja.
    Ha en underbar vecka alla älskade vänner! Vi fortsätter att peppa varandra! ❤ Och tack kära Jessica att du får oss ut med din #promeneratillsammans !
    Kramar och kärlek!

    Hanna L 2016-11-13 11:10:29
    Svara
    • Svar på Hanna Ls kommentar.

      Åhhhhh fina! Tack för en heeeeeelt fantastik delning. Så ärlig. Otroligt att följa dina tankar. Vi alla känner igen det där. Vi börjar skriva ner tankar och känslor och plötsligt blir allt glasklart. Det finns ju något magiskt med att skriva ner det som snurrar i huvudet. Slå inte på dig själv, att du mediterar på morgonen är ju fantastiskt Hanna. Mobilen är en drog för oss alla, vi får ge ss kred de stunder vi lyckas stänga av och hålla oss borta. Sååååå fint med promenera tillsambas :-). Kärlek!!!!

      josefinebengtsson 2016-11-15 10:57:53
      Svara
    • Svar på Hanna Ls kommentar.

      Hej! Jag rullar ut yogamattan på kvällen så den är framme när jag stiger upp klockan sex. Borstar tänderna och går sedan raka vägen till mattan. Då hinner man inte börja tänka så mycket. Gör ett tjugominuters pass. Mediterar istället på kvällen då jag behöver varva ned. Mattan är placerad så att jag skulle vara tvungen att kliva över den i vilket fall som helst ifall jag skulle ha ärende till köket. Då kan man lika gärna ta i tu med yogan. Det tar inte så lång tid att skapa en ny rutin. De första dagarna behöver du vara beslutsam, men efter den där stunden på mattan känner du dig så nöjd. Det motiverar. Snart är det självklart att få den där stunden på mattan. Telefonen tittar jag inte på förrän på jobbet. Lycka till!

      Hanna 2016-11-13 19:46:44
      Svara
      • Svar på Hannas kommentar.

        Tack så mycket Hanna! Jag har så liten lgh och en katt som kanske använder min matta som klösbreda ? men det finns alltid en väg. ❤

        Hanna L 2016-11-16 05:52:41
        Svara
      • Svar på Hannas kommentar.

        JAJAJAJAJA!!!!! Hahaha…älskar din strategi med att rulla ut mattan. Sååååå bra. Min ligger också alltid utrullad så att jag alltid kan ställa mig och köra lite :-). Nice att mobilen får vänta på din uppmärksamhet också. WIHOOO! Tack för att du delar dina tips. Stor kram.

        josefinebengtsson 2016-11-15 10:48:25
        Svara
    • Svar på Hanna Ls kommentar.

      Det där med tankar är intressant. Känner ofta att de är en bov i dramat. Ju färre jag tror på, ju bättre mår jag har jag märkt. 🙂

      Christina Lindström 2016-11-13 11:16:01
      Svara
  • Härligt initiativ och fortsättning på den underbara utmaningen! Jag tog Josefines tips och körde en vecka med flight mode, åkte med mina föräldrar till deras hus i bergen i Italien där det inte finns wifi och knappt någon mottagning på telefonen alls vilket har varit oerhört skönt!! Yogan där har varit fantastisk, framförallt som jag fick yoga med min älskade mamma. Startade givetvis dagen med yoga men utöver detta har det blivit yoga i bergen varje dag. Jag och mamma gick på en italiensk yogalektion nere i byn vilket var väldigt annorlunda och intressant, det blev både italienska- och yogalektion på samma gång. En kväll höll min mamma en yogasession för mig, med inspiration från hennes ”yogaguru” hemma i Sverige. Otroligt mysigt! En riktigt härlig yogavecka helt enkelt. Kom hem i fredags till ett kallt Sverige och nästa vecka är ju vardag igen och då blir det mer vanliga rutiner. Trevlig söndag! Kram

    Ida L/ @im_healthyenergy 2016-11-13 10:47:06 http://www.nouw.com/my_journey
    Svara
  • Heeeeeej!!
    Efter att förra lördagen fått vinterkräksjukan hade jag 2 dagar paus från yogan. På måndagen smög jag igång med 15min yin. På tisdagen skulle jag bara testa lite och landade i 40min yin. Onsdag-lördag har jag varit igång igen med 15min morgonyoga med lite mer variation utefter hur det känns just då.

    Det hände en ny och väldigt kul grej i torsdags. Min meditationstimer hade blivit kvar på 20min. Jag brukar köra de sista 5min av 15 sittande meditation. När klockan plingade efter 5min meditation och då totalt 15min yoga, kände inte jag mig riktigt klar än. Jag täntke, nej jag ska nog sitta kvar lite till. Innan jag visste ordet av plingade klockan igen och ytterligare 5min hade gått. Jag hade då suttit stilla i 10min och älskat det. Jag kände att jag fortfarande kunde ha suttit kvar men jobbet kallade och jag fick avrunda. Det kändes helt fantastiskt! En helt ny upplevelse för mig.

    Idag kallar 90min strong flow. Kroppen är fortfarande lite off efter förra helgen, men gör i min egen takt.

    Ha en underbar söndag!!
    #josefinesyogautmaning
    #yogaeverydamnday
    ❤️️

    Siiri 2016-11-13 10:02:28
    Svara
    • Svar på Siiris kommentar.

      Men JAAAA va fantastiskt Siiri. Wihooooo för lite yoga och meditation varje dag. Så underbart att du hittade lugnet i meditationen. JAJAJA. Vilket pepp att läsa. Tack för delning. STOR KRAM till dig. <3

      josefinebengtsson 2016-11-15 11:01:03
      Svara
    • Svar på Siiris kommentar.

      Fantastisk upplevelse!

      Christina Lindström 2016-11-13 11:22:56
      Svara
    • Svar på Siiris kommentar.

      Åh så härligt! Så har det varit för mig med. Plötsligt satt jag 20 min. Sedan har det bara fortsatt med det varje dag. ❤

      Hanna L 2016-11-13 10:59:37
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind